DERS ADI

: ARKEOLOJİK RESTORASYON

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5079 ARKEOLOJİK RESTORASYON SEÇMELİ 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR MİNE TANAÇ ZEREN

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı arkeolojik alanlarda yer alan anıt yapıların korunma sorunlarının ortaya konulması, evrensel nitelikleri nedeniyle uluslararası düzlemde koruma ve onarım ilke ve metodlarının belirlenmesi restorasyon yöntemlerinin aktarılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre bileşenlerini, arkeolojik miras olgusunu tanıma
2   Koruma değerlerini tanıma
3   Çok katmanlı dokularda Araştırma yapma becerisi edinme
4   Türkiye'de var olan Arkeolojik Alanları tanıma
5   Arkeolojik Restorasyon yöntemlerini tanıma.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş, amaç ve kapsamın ortaya konması, dersin işleyişine ilişkin bilgilerin aktarılması Öğrencilere okumaları için makaleler verilecektir
2 Tarihi Çevre Kavramı, Tarihi Çevrenin bileşenlerinin aktarılması, Arkeolojik Miras kavramının tanıtılması Öğrencilere okumaları için makaleler verilecektir.
3 Türkiye'de Arkeolojik Alanların örneklenmesi, arkeolojik alanların koruma koşullarının aktarılması, Uluslararası ve Ulusal mevzuatta Arkeolojik Mirasın tanımı ve yerinin anlatımı, Öğrencilerin çalışma konularının seçimi yapılacaktır. Öğrencilere okumaları için makaleler verilecektir.
4 Arkeolojik alanlarda yapılan belgeleme yöntemleri aktarılacaktır. Öğrencilere okumaları için makaleler verilecektir. Öğrenciler ile araştırma konuları tartışılacak ve araştırma konuları seçilecektir.
5 Arkeolojik Alanlardaki koruma ve sunum yöntemlerinin sınıflandırılması ve Arkeolojik Alanlarda Alan Yönetimi kavramının tartışılması.
6 Koruma Çatıları ve Gezi güzergahlarının tasarım ilkelerinin aktarılması.
7 Anastilozis kavramının tartışılması ve örneklerinin aktarılması.
8 Arkeolojik Alanlarda klasik sunum yöntemleri ile çağdaş sunum yöntemlerinin aktarılması ve örnekleri üzerinden tartışılması.
9 Arkeolojik Alanlarda "çağdaş ek" kavramının tartışılması.
10 Çok katmanlı dokularda arkeolojik miras ve müdahale yöntemleri kavramları tartışılacaktır.
11 Öğrenciler Tarafından Seçilen Araştırma Konularının Sunumu yapılacaktır.
12 Öğrenciler Tarafından Seçilen Araştırma Konularının Sunumu yapılacaktır.
13 Öğrenciler Tarafından Seçilen Araştırma Konularının Sunumu yapılacaktır.
14 Öğrenciler Tarafından Seçilen Araştırma Konularının Sunumu yapılacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahunbay,Z.(1999). Tarihi Çevrede Koruma ve Restorasyon, İstanbul, Yem Yayın.
M. Tanaç Zeren, O. Uyar, "Arkeolojik Alanlarda Koruma Çatıları ve Gezi Platformlarının Düzenlenme Kriterleri", DEU Fen ve Mühendislik Dergisi, 12/2/55-64/2010, 2010, Araştırma Makale, ULAKBİM
M. Cengiz, M. Tanaç Zeren, "Arkeolojik Alan Yönetimi: Neolitik Yerleşimlerin Korunmasına Yönelik Yapılan Çalışmalar", TAÇ Mimarlık Arkeoloji Kültür Sanat Dergisi, 07/Ocak-Mart 2016/82-89, 2016, Araştırma Makale, Ulusal Hakemli,
Mine TANAÇ ZEREN, "Arkeolojik Mirasın Korunması ve Sunumuna Yönelik Yaklaşımlar" Uluslararası Nilüfer Kültür Çalıştayları Serisi 1, BURSA, Aralık 2016, serbest bildiri
Cengiz M, Tanaç Zeren M, "Archaeological Landscape: Yassıtepe Tumulus" Cracow Landscape Conference 2016, POLONYA, Haziran 2016, poster bildiri
M. Tanaç Zeren. "Design Criteria For the Protective Structures As Additions to Archeologiacal Sites" , Ed. Boris Dreyer,Feschrift für Recep Meriç Beitra zur archaologischen, 2017

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders teorik ders anlatımı, bireysel araştırma çalışmaları ile tartışma biçiminde işlenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin dönem içerisinde yaptıkları çalışmaların sunumu ve sunumun geliştirilmesi ile oluşturulan final ödevi yıl içi notu olarak değerlendirilecektir. Sunumun yüzdesi %50, Final raporu/ödevi %50 olarak değerlendirilecektir. Dönem içerisinde yaılan araştırma konusunun raporu final ödevi olarak sayılacak ve final notu olarak değerlendirilecektir. (%50 sunum, % 50 final ödevi)

Değerlendirme Kriteri

Araştırma Konusunun Sunumu % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6 )
Final Ödevi % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6 )

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mine.tanac@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirtilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 0 0 0
Ders Anlatımı 10 2 20
Örnek olay çalışması 4 2 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 4 4
Ödev Hazırlama 14 2 28
1 6 6
Sunum Hazırlama 0 0 0
0
1 1 1
Final Ödevi 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 67

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1111
ÖK.2111
ÖK.311111
ÖK.411111
ÖK.5111111