DERS ADI

: RÖLÖVE VE YAPI ANALİZİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5007 RÖLÖVE VE YAPI ANALİZİ ZORUNLU 3 2 0 10

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT NEZİHAT KÖŞKLÜK KAYA

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Yüksek Lisans
Restorasyon Doktora

Dersin Amacı

Ders; Tek yapı ölçeğinde belgeleme yöntemlerinin aktarılmasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda da tekil ölçekli örnek bir yapının tespit edilerek elde edilen bilgilerin bu örnek üzerinde uygulanması yapılacaktır. Yapının rölövesinin çıkartılması, mevcutsa ince yapı ve süsleme unsurlarının çizim, kopya, kalıp alma ve fotoğraf çekme yöntemleri ile tespit edilmesi, yapının çevresinin, yapım sistemi ve malzeme özeliklerinin analiz edilmesi, strüktür sistemi ve malzemelerinde oluşmuş bozulma türlerinin tespit edilmesi yapıların yıpranma durumlarının belirlenmesi, hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi bir yapının belgeleme yöntemlerini tanıma
2   Tarihi bir yapının dönem analizini yapma
3   Tarihi bir yapının malzeme ve strüktür sistemi analizini yapma
4   Tarihi bir yapının malzeme ve strüktür sistemine yönelik bozulma türlerini tanıma
5   Rölöve Projesi ve Yapı Analiz Paftalarını geliştirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Dersin hedefi ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi-Belgeleme yöntemlerinin aktarılması
2 Belgeleme yapılacak yapı/yapılar hakkında bilgi verilmesi, Yapı analizi kavramının aktarılması
3 Yapıya ilişkin belgeleme ve analizlerin yapılması-Arazi çalışması
4 Yapıya ilişkin belgeleme ve analizlerin yapılması-Arazi Çalışması
5 Yapıya ilişkin belgeleme ve analizlerin yapılması-Arazi Çalışması
6 Yapı ve çevresine ilişkin belgeleme ve analizlerin yapılması-Arazi Çalışması
7 Yapım Malzemesi Analizlerinin yapılması
8 Yapım Malzemesi Analizlerinin yapılması-paftalarının hazırlanması
9 Strüktür Sistemi Analizlerinin Yapılması
10 Ara Jüri I
11 Bozulma türlerinin analizlerinin yapılması
12 Bozulma türlerinin analizlerinin yapılması
13 Dönem müdahalelerinin tartışılması
14 Ara Jüri II

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Uluengin, M. B. (2005), Rölöve, YEM, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
Uluengin, F., Uluengin, B. Ve Uluengin, M. B. (2001), Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, YEM, İstanbul.
Ahunbay, Z. (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul.
Kuban, D. (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu Kuram ve Uygulama, YEM, İstanbul.
Erder, C. (2007), Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ MF, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenim süreci Proje/Problem Tabanlı Öğrenme üzerinden gelişir. Öğrenciler incelenen kültür varlığını aktarılan belgeleme yöntemleri doğrultusunda tespit ederler, tespitlerini çizimlere aktarırlar, kritikler/eleştiriler alarak ilerlerler. Sınıf içi kritikler, ara değerlendirmeler ve finalde yapılan jüri sayesinde öğrenim süreci gözlemlenir ve kayıtlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ PROJE
2 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU PRJ * 1


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. ve 2. Vize olarak verilen tarihler projeye yönelik ara jüri tarihleridir.

Değerlendirme Kriteri

ARA JÜRİ 1 %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
ARA JÜRİ 2 %15 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
FİNAL %65 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mine.tanac@deu.edu.tr, nezihat.koskluk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirtilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Uygulama 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Final Jürisine Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ara Jüriye Hazırlık Hazırlık 2 25 50
Vize Sınavı (Ara Jüriler) 2 5 10
Final Sınavı (Final Jüri) 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 241

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.31
ÖK.4111
ÖK.51111