DERS ADI

: ANADOLU EVİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5087 ANADOLU EVİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Bilimsel Hazırlık (YL)
Restorasyon Doktora
Restorasyon Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık (YL)

Dersin Amacı

Tarihsel süreçte çok çeşitli uygarlıkları barındırmış olan Anadolu'da, farklı kültürlerin fiziksel yansıması mimaride görülmektedir. Kültürel çeşitlilik yanısıra, konum, boyut, malzeme, topografya v.b. sayısız değişkenin belirlediği ev yelpazesi üzerinde düşünme ve tartışma becerisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Anadolu konut mimarisini farklı bağlamlarda sınıflandırabilme,
2   Anadolu Evini örneklerle açıklayabilme,
3   Türk Evi'ni tartışabilme,
4   Geleneksel ev kavramını yorumlayabilme,
5   Anadolu konut mimarisinin farklı örnekleri arasındaki değişiklik ve benzerlikleri karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme,
6   Sosyal yapı ve kültür bağlamında Anadolu Evine ilişkin sonuç çıkarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Geleneksel ev ve Anadolu evi kavramı
3 Geleneksel konut mimarisini etkileyen faktörler
4 Anadolu'da ev tipolojisi
5 Tipolojik değerlendirme ve örnekler - Malzemeye göre ev tipolojisi ( Ahşap, taş )
6 Tipolojik değerlendirme ve örnekler - Malzemeye göre ev tipolojisi ( kerpiç, karma malzeme )
7 Vize Sınavı, Tipolojik değerlendirme ve örnekler-Plan şemasına göre ev tipolojisi
8 Tipolojik değerlendirme ve örnekler- Cephe şemasına göre ev tipolojisi
9 Tipolojik değerlendirme ve örnekler-yerleşim şekline göre ev tipolojisi
10 Tipolojik değerlendirme ve örnekler-sosyal yapıya göre ev tipolojisi
11 Türk Evi
12 Osmanlı-Türk evine ilişkin tipolojik değerlendirmelerin irdelenmesi
13 Tipolojik değerlendirme - sosyal yapı ve kültür bağlamında ev tipolojisi. Batı etkisindeki konutlar ( Levanten , Rum evi )
14 Bölgesel bağlamda Anadolu evi örnekleri Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

*AKYÜZ, Eti, "İzmir Evleri", Arkitekt, 440 (8/1996), s. 18-32.

*AKYÜZ LEVİ, Eti, "Alsancak Evleri" , İzmir İzmir Dergisi, 17 ( Mart-Nisan 1999), s. 9-14.

*AKYÜZ, Eti, "Tarihsel Süreçte İzmir'de Konut", Egemimarlık,14(1994-3), s. 32-35.

*AKYÜZ, Eti, ORHUN, Deniz, YILDIRIM, Bilge ve Özlem ARITAN, "Kula'dan İki Ev", Egemimarlık, (1/1999), s. 33-38.

*AKYÜZ LEVİ, Eti, TANAÇ, Mine, KÖŞKLÜK, Nezihat, "Koruyamadıklarımıza iki örnek: Kula Küçük Göldeliler Evi ve Palanduz Evi", Mimarlık ve Dekorasyon Dergisi, 99 , s. 70-78.

*ARAN, Kemal, Barınaktan Öte, Anadolu Kır Yapıları, Ankara, 2000.

*AREL, Ayda, Osmanlı Konut Geleneğinde Tarihsel Sorunlar, İzmir, 1982.

*ELDEM, Sedad Hakkı, Türk Evi Plan Tipleri, İstanbul, 1953.

*NAUMANN, Rudolf, Eski Anadolu Mimarlığı, Ankara, 1975.

*ÖZGÜNER, Orhan, Köyde Mimari, Doğu Karadeniz, Ankara, 1970.

*Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar v.b. dergilerinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, anlatım, sınıf sunumları ve tartışma formatındadır.
Görsel malzemeler yoğun olarak kullanılacaktır.

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
-Literatür araştırması ve arşiv araştırması
-Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)
-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 +ODV * 0.10 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 +ODV * 0.10 +BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin derse aktif katılımı yanı sıra, özellikle yerel mimari bağlamında duyarlı, gözlemci olması beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav : % 40 ( ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5, ÖÇ6 )
Derse Katılım : % 10 ( ÖÇ2, ÖÇ4, ÖÇ5 )
Final Ödevi : % 50 ( ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6 )

Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Ders kapsamında öğrenmenin kavrama boyutu ÖÇ1; uygulama boyutu ÖÇ2; analiz boyutu ÖÇ3 ; değerlendirme boyutu ÖÇ4, ÖÇ5; sentez boyutu ÖÇ6 ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr
eti.akyuz@gmail.com

tel: 0090 232 301 84 60 - 3018459

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Öğrenci sunumları 0
Teknik Gezi 0
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama 0
Final sınavına hazırlık 0
Diğer kısa sınavlara hazırlık 0
Grup ödevi hazırlama 0
Sunum hazırlama 0
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Haftalık ders öncesi / sonrası hazırlıklar 13 2 26
Diğer 0
Bireysel ödev hazırlama ( alan çalışması, kütüphane ve arşiv araştırması, dosya hazırlama ) 1 35 35
Final Sınavı 0
Diğer kısa sınav vb. 0
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61