DERS ADI

: GEMİ YAPISAL TASARIMINDA MATRİKS METOTLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
NAV 5036 GEMİ YAPISAL TASARIMINDA MATRİKS METOTLAR SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR GÖKDENİZ NEŞER

Dersi Alan Birimler

Gemi İnşaatı Yüksek Lisans
Gemi İnşaatı Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere aslen çerçeve yapıların analizinde kullanılan enerji ve matris metotlarına dair derinlemesine bir görüş açısı sağlamaktır. Matris metotları çerçeve yapılarda uzmanlaşmış en modern yapı analizi yazılım paketlerinin temelini oluşturmaktadır. Bununla birlikte çerçeve yapılar başlığı altında ele alınan kavramların çoğu daha geniş bir uygulamaya sahiptir ve kişinin modern hesaplama analizi metotlarında daha ileri düzey dersler için zemin yaratmasını sağlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dersin bitiminde öğrenciler doğrudan rijitlik yöntemini kullanarak uygulama yükü, sıcaklık değişiklikleri, başlangıç gerinimi ve/veya mesnet düzenlemelerine maruz bırakılan çerçeve yapıları analiz edebilmelidir.
2   Öğrenciler doğrudan rijitlik yönteminin temel alındığı yapısal analiz yazılımını yetkin şekilde kullanabilmeli ve aynı zamanda kendi yazılımlarını tasarlayıp/geliştirebilmelidir.
3   Öğrenciler çerçeve yapıların analizinde kullanılan metotların basitliği ve yapısı ile ilgili bir değerlendirme yapabilmeli ve sayısal sonuçları yorumlayabilmelidir.
4   Öğrenciler büyük ölçekli ticari programları (örneğin ANSYS, SAP2000, vs.) kullanarak yapıların analizinin ardındaki prensipleri açıklayabilmelidir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Klasik yöntemlerin incelenmesi
2 Kinematik ve statik hiperstatiklik
3 Açı Yöntemi
4 Rijitlik yöntemlerine giriş
5 Matris cebri Matrislerin incelenmesi-lineer cebir
6 Rijitlik matrisi-giriş notları Parçalara ayırma
7 Ara sınav Global ve lokal koordinat sistemleri Dönüşüm matrisi Eleman kuvvetleri
8 Direkt rijitlik yöntemi-1 -2 boyutlu çubuk elemanların rijitliği -2 boyutlu kiriş elemanların rijitliği
9 Direkt rijitlik yöntemi-2 -Çerçeveler ve iç bağlantılar -Başlangıç gerinimleri (eksenel,ön eğrilikler ,üretim kusurları)
10 Direkt rijitlik yöntemi-3 -Termal etkiler -Karma eleman problemleri -Mesnet çeşitleri ve esnek mesnetler -Birleştirme ve parçalara ayırma
11 Sınıf uygulaması -ANSYS e giriş -ANSYS le modelleme ve problem çözümü
12 Direkt rijitlik yöntemi-4 -3 boyutluya genelleştirme -Uzay çubuklar-eleman rijitliği -Uzay çerçeveler-eleman rijitliği -Izgara yapılar
13 Enerji prensipleri-1 -Enerji teoremleri *Virtüel yer değiştirme prensipleri * Castigliano'nun 1. Teoremi *Potansiyel enerjinin sabitliği prensibi
14 Enerji prensipleri-2 -Tamamlayıcı enerji teoremleri *Virtüel kuvvetler prensibi *Castigliano nun 2.teoremi *Tamamlayıcı enerjinin sabitliği prensibi -Birleştirici kavramlar *Virtüel iş prensibi *Maxwell-Betti

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders için gerekli ders notu bulunmamaktadır; tavsiye edilebilir kaynaklar şunlardır:
- "Matrix Analysis of Framed Structures", W. Weaver, Jr. and James M. Gere, Van
Nostrand Reinhold, 3rd edition, 1990
- "Fundamentals of Structural Analysis", Harry H. West and Louis F. Geschwinder, John
Wiley & Sons, Inc., 2nd edition, 2002
- "Matrix Analysis of Structures", Aslam Kasimali, Brooks/Cole Publishing Company, 1999
- Ship Structural Design: A Rationally Based, Computer Aided Optimization Approach",
Hughed O.W., The Society of Naval Architects and Marine Engineers (SNAME), New Jersey,
1988

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders konferans, sınıf sunumu ve tartışma formatında öğretilir. Bütün öğrencilerin hem konferans ve seminer saatlerine katılması hem de tartışma oturumlarında rol alması beklenir. Öğretilen dersin yanında, o hafta için görevlendirilen grup tarafından grup sunumu hazırlanacak ve açık tartışma oturumuna sunulacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sömestr sonunda öğrenci;
- çubuk, kiriş ve çerçeve elemanlarının rijitlik matrisini formüle edebilmeli;
- Virtüel iş prensiplerinin yapısal analizin direkt rijitlik metodu ile nasıl bağlantılı olduğunu anlayabilmeli;
- yapısal sistemlerdeki nodal deplasmanı, söz konusu kuvvetler ve reaksiyonları bulmak için direkt rijitlik metodunu kullanabilmeli;
- yapısal bir sistemde temel oturması sıcaklık etkisinin neden olduğu söz konusu kuvvetleri belirleyebilmelidir.
Bu edinimler yazılı sınav yoluyla ve gerek duyulması halinde istenebilecek rapor yoluyla kontrol edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse Devam: Öğrencilerin her derse katılmaları beklenmektedir. Her dersin başlangıcında yoklama alınacaktır. İntihal:İntihal olayları ilgili Disiplin Kurullarına iletilecek olup, tespit edildiği takdirde
ödev veya sınavdan 'sıfır' notu verilecek ve öğrenci dersten kalmış sayılacaktır. Geç Ödev Teslimi: Ödevlerin teslimi ilgili tarihteki dersin başlangıcıdır. Geç ödev teslimleri dikkate alınmamaktadır. Mekan Talepleri: Öğrenciler öğretmenini öğrenme zorlukları, tıbbi nedenler gibi gerekçelerle mekan düzenlemesi konusunda bilgilendirmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DEU Institute of Marine Sciences and Technology
Baku Blv. 100, Inciralti, (35340) Izmir
Phone: +90.232.278 5565, 278 6515
Fax: +90.232.278 5082

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 5 5 25
Sunum Hazırlama 2 10 20
Vize 1 4 4
Final 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.133242115212
ÖK.233322225555
ÖK.323232115444
ÖK.433242225555