DERS ADI

: İLETİŞİM DİLİ OLARAK TİPOGRAFİK TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRA 5141 İLETİŞİM DİLİ OLARAK TİPOGRAFİK TASARIM SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Grafik Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HACI YAKUP ÖZTUNA

Dersi Alan Birimler

Grafik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Lisansta öğrenilen tipografi bilgisinin üzerine çıkabilme, bir ölçüde yeni kurallar oluşturabilme yada var olanı kırmaya çalışma dersin ana amacıdır. Yazı ve görsel birlikteliğiyle yada yazının görsel bir öge olarak kullanılmasıyla anlatılmak istenen düşüncenin en küçük parçasına kadar inebilme ve altında yatan anlamı bulabilmek için tekrar birleştirebilmek dersin amaçlarındandır. Dersin amaçlarını gerçekleştirirken kullanılacak materyal ve mecra seçimi disiplinler arası ve çözüme uygun, şaşırtıcı olmalıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Edinmiş olduğu bilgilerin üzerinde görsel yetkinliğe ve eleştirel bir bakış açısına sahip olabilmesi
2   Yeni medyalardan yararlanabilmesi
3   Alışılmışın dışında farklı anlatım yolları üretebilmesi
4   İmajlara ve tipografiye farklı bir gözle bakıp, onlara yeni anlam ve bilimler yükleyebilmesi
5   Tasarımın sınırlarını zorlayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma. Dersle ilgili kısa bilgi. Tipografik tasarım örneklerinin geçmişten günümüze kısaca incelenmesi. Öğrencilere araştırma ve seminer konularını nasıl seçmeleri gerektiğine dair bilginin verilmesi. Uygulamaya nasıl geçileceğinin ve tasarım sürecinin nasıl devam edeceğine ilişkin açıklamalar.
2 Uygulama projesinin kavramsal alt yapısının nasıl oluşturulacağı üzerine öğrenciyle birebir çalışma. Araştırma raporu ve seminer için hangi konular yada tasarımcılar üzerinde durulacak öğrenciyle tartışma ve seçimi netleştirme.
3 Uygulama projesi için taslak önerileri. Rapor üzerinde kritik.
4 Taslak üzerinde çalışma ve Rapor üzerinde kritik.
5 Taslak üzerinde çalışma ve Rapor üzerinde kritik.
6 Taslak üzerinde çalışma ve Rapor üzerinde kritik.
7 Araştırma Raporu Teslimi.
8 Seminer
9 Taslak üzerinde olgunlaştırma çalışmaları.
10 Olgunlaşan tasarımın maketi üzerinde çalışmalar. Doğru malzeme ve medya seçimi.
11 Tasarımın maketi için alternatifler.
12 Tasarımın son şeklinin seçilmesi.
13 Tasarımın son şekli üzerinde kritik.
14 Uygulama projesinin sonlandırılması ve kiritik yapılması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

THOLENAAR, J., Type: A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, Vol. 1, TASCHEN America Llc, 2009
W Purvis, A., Type: A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1901-1938 (v. 2), TASCHEN, 2010
CARTER, R., DAY, B., MEGGS, P., Typographic Design: Form and Communication, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey, 2007
HELLER, S., ANDERSON, G., New Vintage Type: Classic Fonts for the Digital Age, Watson-Guptill, 2007
CROW, D., Visible Signs: An introduction to semiotics in the visual arts, AVA Publishing, Switzerland, United Kingdom, 2010

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BNS Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Sunum Hazırlama 1 30 30
Atölye Çalışması 13 4 52
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.135444
ÖK.24
ÖK.344355353
ÖK.45
ÖK.5535435