DERS ADI

: KÜLTÜREL ORGANOLOJİ (ÇALGI BİLİMİ) I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MAS 5257 KÜLTÜREL ORGANOLOJİ (ÇALGI BİLİMİ) I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ MURAT KÜÇÜKEBE

Dersi Alan Birimler

Müzik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Köken bilimsel, akustik ya da sınıflandırma gibi çalışma konularıyla klasik organolojiyi geçirdiği süreçle ele almayı ve kültürel bağlamı taşıma, gösterme, değiştirme ya da değişen kültürel tasarımlara görünürlük kazandırma potansiyeli açısından çalgı ve çalgı kullanımına ilişkin örnekleri inceleyerek kültürel organolojinin yaklaşımına dair bilgiyi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Organolojinin çalışma alanlarıyla ilgili bilgiye sahiptir.
2   Akademik yayınlada karşılaştığı çalgı sınıflandırma terimlerini tanır.
3   Çalgıların ortaya çıkış ve değişim süreçleri ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
4   Çalgı tasarımı alanındaki yenilikleri bilimsel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
5   Çalgıların kültürel anlam ve sosyal işlevleri konusunda bilgi sahibidir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel çalışma alanlarıyla klasik organoloji.
2 Ödev konusu seçimi.
3 Organolojide kökenbilimsel çalışmalar.
4 Organolojide kökenbilimsel çalışmalar.
5 Organoloj ve akustik.
6 Organoloji ve akustik.
7 Çalgı sınıflandırma çalışmaları.
8 Çalgı sınıflandırma çalışmaları.
9 Elktrofonlar.
10 Karmaşık mekanizmalı çalıgılar.
11 Yeni ve özel tasarımlı çalgılar.
12 Kültürel bağlamı ile çalgı.
13 Kültürel bağlamı ile çalgı.
14 Ödev teslimi ve incelenmesi.
15 Final sınavı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

BROUGHTON, Simon, Ellingham, Mark. (2000). World Music, Roughguide, London.
DAWE, Kevin. (2003). "Lyres and the Body Politic: Studying Musical Instruments in the Cretan Musical Landscape".
Popular Music and Society, Volume 26, No:3, New York: Routledge, s:263-283.
DAWE, Kevin, (2003). "The Cultural Study of Musical Instuments", The Cultural Study of Music, Routledge, New York, s.274-283.
DE VALE, Carole Sue, ed. (1990). Issues in Organology, Selected Reports in Ethnomusicology, vol.8, Los Angeles: University of California.
DOURNON, Genevieve. (1982). "L'heritage museographique d'Andre Schaefner: les colloctions d'instruments de musique de Musee de Hmme", Revue de Musicologie, s: 214-220.
GRUNFELD, Frederic. (1969). The Art And Times of The Guitar: An Illustrated History of The Guitars nd Guitarists, Collier Books Guides Ltd. New York.
HASGÜL Nejdet. (1996). "Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları", Dans Müzik Kültür, Sayı: 62, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, s: 27-45.
HÜREL Feridun. (2000). 3 Hürel Bir Efsanenin Öyküsü, Ada Yayıncılık ve Müzik Tic. Ltd. Şti. İstanbul.
IZIKOWITZ, Karl G. (1935). Musical and Other Sound Instruments of the South American Indians, Göteberg: Wettergen and Kerber.
KAPLAN, Ayten. (2005). Kültürel Müzikoloji, Bağlam Yayınları, İstanbul.
KARTOMI, Margaret. (1991). On Concepts and Classifications of Musical Instruments, Univerity of Chicago Pres, Chicago.
KARTOMI, Margaret. (2001). "The Classification of Musical Instruments: Changing Trends in Research from the Late Nineteenth Century, With Special Reference to the 1990's", Ethnomusicology, vol 45, no.2 s: 283-314.
LA RUE, Helene. (1997). "Music, Literature and Etiquette: Musical Instruments and Social Identity from Castiglione to Austen", Ethnicity, Identity and Music, ed: Stokes, Martn, Berg Publishers. s: 189-204, New York.
LINN, Karen. (1994). That Half Barbaric Twang: The Banjoin American Popular Culture, Urbana University of Illınois Press, Illınois.
LYDON, Michael, Ellen Mandel. (1980). Boogie Lightining: How Music Became Electric, Da Capo Pres. New York. Merriam Alan P. (1964). The Anthropology of Music, Evenston: Northwestern University Press.
NORLIND, Tobias. (1932). "Musicinstrumentensystematik", Svensk Tidskrift for Musikforsking, vol. 14, s. 95-123.
SHILLING, Chris. (1993). The Body and Social Theory, London: Sage Publications.
SMALL, Christopher. (1998). Musicking, Wesleyan University Press, Connecticut.
STOKES, Martin. (1997). "Introduction", Ethnicity, Identity and Culture in Anthropology, Oxford.
STOKES, Martin. (1998). Türkiye'de Arabesk Olayı, İletişim Yayınları, İstanbul.
WAKSMAN, Steve. (2003). "Reading The Instrument: An Introduction", Popular Music and Society, vol. 26, No:3, Routledge Publications, London, s: 251-261.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu ile ilgili na başlıklara ilişkin sözlü anlatım.
Görsel ve işitsel örneklerin incelenmesi.
Konuyla ilgili kaynak çalışmaların incelenmesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum/Rapor
2 FN Final
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınav; Öğrencilerin öğrenme çıktılarında belirtilen yeterliliklere ulaşıp ulaşamadıklarını ölçmeyi hedefler.
Ödev/Sunum; Belirlenen araştırma konusunda öğrencinin elde ettiği bilgiyi yazılı metin aracılığıyl aktarması beklenecektir. Bu noktada ödev, içerik ve şekil özellikleri açısından değerlendirmeye alınır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse katılmamış olmaködev teslimi için geçerli bir mazaret olarak kabul edimeyecektir.
Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödev çalışmasına ait yazılı metin dğerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muratkucukebe@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 6 6
Ödev Hazırlama 14 4 56
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.13213
ÖK.23213
ÖK.33213
ÖK.43213
ÖK.53213