DERS ADI

: İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMY 5109 İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders; İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeleri (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, vb.); analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu ders aynı zamanda demokratik olmayan ülkelerde insan hakları ihlalleri iddiaları ile uğraşan mahkemeleri ve uluslararası siyaset ve ilişkiler üzerinde insan hakları söylemlerinin etkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan hakkı kavramının demokrasi için önemi kavrayabilme
2   İnsan hakları ve demokrasi olgularının ortak gelişimi, günümüz demokrasi anlayışı ve insan hakları olgusunu açıklayabilme
3   Hak kavramını açıklayabilmek, demokratik ve demokratik olmayan ülkelerde insan hakları kavramları ve uygulamalarına yönelik eğilim ve tehlikeleri analiz edebilme
4   Uluslararası, bölgesel, anayasal düzlemde ve iç hukukta hakların varlığı ile uygulamaları, kaynaklarının genel benzerlik ve farklılıklarını anlayabilme
5   İnsan haklarını düzenleyen başlıca uluslararası deklarasyonları, sözleşmeleri ve insan hakları standartlarını yürüttüren ve denetleyen mekanizmaları tanımlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hak Ve İnsan Hakkı Kavramı, İnsan Haklarının Kaynaklarının Felsefi ve Tarihsel Öncülleri
2 Demokrasi Kavramı, Demokrasinin Taraftarları, Demokrasinin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi, Demokratik Liberalizm, Atina Demokrasisi
3 18. Yüzyıl Hak, Toplumsal Sözleşme ve İnsan Değeri Siyasal ve Etik Felsefi Algılamalarının Modern Uluslararası Haklar Hareketi Üzerine Etkisi.
4 Negatif ve Pozitif İnsan Hakları, Bağımsızlık ve İnsan Haklarının Evrenselliği
5 İnsan Hakları Fikriyle İlgili Yarışan Fikirler ve Amaçlar, İnsan Haklarının Kalıcı Evrenselliğinin Sürdürmenin Olabilirliği, İnsan Haklarının Pratiği: Önlemler ve İstisnalar, Egemenlik ve Egemenliğin Sınırları
6 Uluslararası Haklar Hukukun Geleneksel Araçları: Uluslararası İnsan Hakları Bildirgesi, Diğer İnsan Hakları Araçları: Soykırım Sözleşmesi, Irksal, Cinsi Ayrımcılıklarla İlgili Sözleşmeler, İnsanlık Dışı Muamele ve Ceza İle İlgili Sözleşmeler ve Uygulamalar
7 ARA SINAVLAR
8 Genel Değerlendirme
9 Bölgesel Araçlar: Avrupa Sistemi, Amerika İçi Sistem, Afrika Şartı, Bağlayıcı Olmayan Sözleşmeler: Helsinki Sözleşmesi, Yeni Avrupa İçin Paris Şartı
10 Amerikan İç Deneyimi; Anayasal Korumalar Çerçevesinde Haklar - Virginia Haklar Bildirgesi, Bağımsızlık Bildirgesi, Amerikan Anayasası, Thomas Jefferson Ve Haklar, Federalist Dokümanlar
11 Temsili Hükümet, Demokrasi , Özgürlük Ve Bireysel Haklar Arasındaki İlişkiler. İnsan Hakları Ve Ekonomik Zenginlik Ya Da Siyasal İstikrar Arasındaki Bağlantı, Örnek Olay:Irak İncelemesi
12 İnsan Haklarını Koruyan Ve Tutunduran Örgütler Ve Mekanizmalar, Ülkelerin İnsan Hakları Taahhütleri Ve Pratikleri, İnsan Hakları İdeolojisine Karşı Tehditler: Komüniteryanizm, Kültürel Rölativizm, İnsan Haklarının Evrenselliğine Karşıcılık , İnsancıl Müdahale Olgusu
13 Demokrasilerde Uluslararası Sözleşmeler Bağlamında İnsan Hakları Deneyimleri, Evrensel İnsan Hakları Ve İnsan Yanlışları, Büyük-Ağabey ve Demokrasi, İnsan Haklarının Demokrasilerdeki Sınırlılıkları
14 FINAL HAFTASI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Andrew Clapham, İnsan Hakları, Dost Kitapevi,Ankara
Erol Anar, İnsan Hakları Tarihi, Chiviyazıları Yayınevi, İstanbul, 2000
Etem Levent, Belgeler Işığında İnsan Hakları, Babıali Kültür Yayıncılığı, İstanbul,2002
Johan Galtung, Bir Başka Açıdan İnsan Hakları, Metis Yayınları ,İstanbul
Tekin Akıllıoğlları, İnsan Haklarının Korunması Alanında Temel Belgeler
Jacques Mourgeon, İnsan Hakları
İhsan Dağı, Herkes İçin Demokrasi ve İnsan Hakları
İhsan D. Dağı, İnsan Hakları Küresel Siyaset ve Türkiye
Edward Said, Hümanizm ve Demokratik Eleştiri
Tarık Ziya Ekinci, Türkiye de Demokrasi ve İnsan Hakları Sorunları
Sefa Yürükel, Batı Tarihinde İnsanlık Suçla
Diğer Kaynaklar
Tülay Özüerman; Türkiye nin Batılılaşma ve Demokratikleşme Açmazı, DEÜ Yay. İzmir, 1998
Tülay Özüerman; Türkiye için nasıl bir Anayasa Anayasa ya Siyasal Yaklaşım, Alfa Yay. İstanbul, 1992
Tülay Özüerman; Demokrasi Anlayışında Çağdaş Gelişmeler Demokrasi Gündemi, Sayı: 22, 1995/II, s.68-71.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders syllabus unda belirtilen konularla ilgili olarak her hafta hazırlıklı gelinmesi,
İlgili kaynaklardan yararlanarak sunum hazırlanması,
Karşılıklı tartışmalarla katkıda bulunulması,
Makale analizlerinin yapılması,
Örnek olay tartışması,
Dönem projesi hazırlanması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres:DEU IIBF Dokuzçeşmeler Buca 35169 İzmir-TR
Tel:+90(232) 420 41 80/ 2082
E-Posta: t.ozuerman@deu.edu.tr
Erişim: http://kisi.deu.edu.tr/t.ozuerman/

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.154545454
ÖK.254545454
ÖK.354545454
ÖK.454545454
ÖK.554545454