DERS ADI

: ESTETİK VE ETİK İLİŞKİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5140 ESTETİK VE ETİK İLİŞKİSİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Etik ile estetiğin ne olduğu ve ikisi arasında nasıl bir ilişkinin bulunduğunu ya da bulunabileceğini anlamak. İnsan doğasının ve değerler alanının iki temel konusu olan estetik ile etiğin birbirinden kopuk alanlar olmadığını felsefi bakış tarzıyla kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenci; etik ile estetiğin birbiriyle yakından ilişkisi olan alanlar olduğunu kavrar.
2   Etik ve estetik arasında kurulmaya çalışılan ilişkisellikleri ve yaklaşımları öğrenir.
3   Çoğulculuk, hoşgörü ve arınmada/katharsis estetik ile etiğin katkısı hakkında felsefi tahliller yapabilir.
4   Bu dersin sonunda öğrenci; estetiğin sadece insan doğasındaki yeri ve önemini değil ahlaki ve toplumsal birleştirici rolünü de kavrar.
5   Dini ve Ahlaki metinlerin estetik yapıya dayanmasının gerekçelerini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Etik ve Estetiğin Temel Problemleri
2 Etik ile Estetik İlişkisindeki İndirgemeci Yaklaşım/lar I: Sokrates, Platon, Aristoteles.
3 Etik ile Estetik İlişkisindeki İndirgemeci Yaklaşım/lar II: Aquinas, Farabi.
4 Etik ile Estetik İlişkisindeki İndirgemeci Yaklaşım/lar III: İbn Sina, Shaftesbury.
5 İlişkiselci Yaklaşım ya da Estetikten Etiğe I: Kant
6 İlişkiselci Yaklaşım ya da Estetikten Etiğe II: Kierkegaard
7 Ayrıştırıcı ya da Dışlayıcı Yaklaşım/lar I: Rousseau
8 ARA SINAV
9 Ayrıştırıcı ya da Dışlayıcı Yaklaşım/lar II: Wittgenstein ve Sartre
10 Ayrıştırıcı ya da Dışlayıcı Yaklaşım/lar III: Estetikcilik ve Wilde, Heidegger
11 Etik ve Estetik Bir Unsur Olarak Arınma/Katharsis/Tathir I
12 Etik ve Estetik Bir Unsur Olarak Arınma/Katharsis/Tathir II
13 Çoğulculuk, Hoşgörü ve Estetik İlişkisi
14 Dini ve Ahlaki Metinlerin Estetik Yapısı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Aydın Işık, Din ve Estetik: Felsefi Bir İnceleme, Tibyan Yayıncılık, İzmir, 2011.
2- Turan Koç, İslam Estetiği, İSAM Yayınları, İstanbul, 2008.
3- Cafer Sadık Yaran, "Lale Delili: Estetikten Etiğe ve Metafiziğe", Dinbilimleri: Akademik Araştırma Dergisi, 9. Cilt, Sayı: 2, Samsun, 2009.
4- İsmail Tunalı, Estetik, Remzi Kitapevi, 11. Baskı, İstanbul, 2008.
5- Umberto Eco, Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik, Çev. Kelam Atakay, Can Yayınları, İstanbul, 2009.
6- Kierkegaard, Etik-Estetik Dengesi, Çev. İbrahim Kapaklıkaya, Ağaç Yayınları, İstanbul, 2009.
7- Taylan Altuğ, Kant Estetiği, Payel Yayınları, II. Baskı, İstanbul, 2007.
8- Afşar Timuçin, Estetik, Bulut Yayınları, 8. Baskı, İstanbul, 2008.
9- J.J. Rousseau, Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev, Çev. Sabahattin Eyüpoğlu, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul, 2007.
10. Immanuel Kant, Yargı Yetinsin Eleştirisi, Çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınları, İstanbul, 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aydindeu@gmail.com; aydin.isik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00 -16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143454
ÖK.243454
ÖK.343454
ÖK.443454
ÖK.543454