DERS ADI

: VAROLUŞÇU SOSYOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5144 VAROLUŞÇU SOSYOLOJİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ MEHMET SÜHEYL ÜNAL

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bireyin deneyimini ve bu deneyiminin tekilliğini ve yegâne oluşunu insan doğasının temeli olarak gören varoluşçu felsefenin, insan özgürlüğüne ve insanın davranışlarından sorumlu olduğuna dair görüşleri, modern toplumlarda birey ve din, bireyselcilik ve dini hayat gibi konuların dikkat çekmesini sağlamıştır. İşte varoluşçu felsefenin temsilcileri tarafından ifade edilen düşüncelerin sosyoloji ve din sosyolojisi içindeki etkilerini görmek ve bu fikirleri analiz etmek dersin temel amaçları arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Varoluşçu felsefe akımını öğrenir.
2   Varoluşçu felsefenin belli başlı temsilcilerinin düşüncelerini kavrar.
3   Varoluşçu felsefeyle modern toplumun bireyselciliği arasındaki ilişkiyi analiz eder.
4   Varoluşçu felsefeyle dinsel bireycilik arasındaki etkileşimi yorumlar.
5   Varoluşçu felsefeden hareketle yeni bir alan olan Varoluşçu Sosyoloji nin kapsamını öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Varoluşçuluk nedir ve temel ilkeleri nelerdir
2 Varoluşçu filozoflar ve felsefi düşünceleri
3 Sören Kierkegaard
4 Friedrich Nietzsche ve varoluşçu görüşleri
5 Martin Heidegger, varlık ve zaman
6 Karl Jaspers, düşünce ve varoluş
7 Jean Paul Sartre, varlık ve yokluk
8 Gabriel Marcel ve varlık sırrı
9 Birey ve bireyciliğin modern toplumla ilişkisi
10 Modern toplum ve dinsel bireycilik
11 Kierkegaard ve Buber de dinsel bireycilik
12 Berger ve Luckmann da dinsel bireycilik
13 Çeşitli kaynaklarda varoluşçu sosyoloji-I
14 Çeşitli kaynaklarda varoluşçu sosyoloji-II

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. H. J. Blackham, Altı Varoluşçu Düşünür, Çeviren: Ekin Uşaklı, Dost Yayınevi, Ankara 2005.
2. Jacques Colette, Varoluşçuluk, Çeviren: Işık Ergüden, Dost Yayınevi, Ankara 2006.
3. M. Süheyl Ünal, Dinsel Bireycilik, Açılım Yayınları, İstanbul 2011.
4. Alain Coulon, Etnometodoloji, Çeviren: Ümit Tatlıcan, Küre Yayınları, İstanbul 2010.
Yardımcı kaynaklar:
1. Frank Magill, Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği, Çeviren: Vahap Mutal, Dergah Yayınları, İstanbul 1992.
2. Meghan Daniel Probstfield, Becoming An Embalmer s Apprentice: An Assessment and Application of Existential Sociology , (Doktora Tezi), Oklahoma State Univ. 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve final sınavında öğrencilerin öğrenmeleri gereken bilgileri öğrenip öğrenmediklerini sınayan soruların yanı sıra yorum güçlerini arttırmaya yönelik klasik tarzda sorular yer alır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suheyl.unal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14335
ÖK.24335
ÖK.34335
ÖK.44335
ÖK.54335