DERS ADI

: TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 1026 TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HAKKI UYAR

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkiye nin yakın dönem demokratikleşme sürecini ve bunun geçirdiği aşamaları ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Demokrasi Tarihi nin kapsamı ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olması (D1)
2   Osmanlı Devleti nden devralınan siyasal ve demokratik mirasın kavraması (D2)
3   Cumhuriyetin ilk yıllarındaki modernleşme ve demokrasinin alt yapısını oluşturma çabalarını açıklaması (D2)
4   Türkiye nin demokratikleşme sürecini, Batı nın demokratikleşme süreciyle kıyaslayarak incelemesi (D3)
5   Osmanlı ve Cumhuriyet in demokratikleşme sürecindeki kırılma noktalarını analiz etmesi (D4)
6   Cumhuriyet döneminde demokrasinin yaşadığı sorunların nedenlerini analiz etmesi (D4)
7   Türkiye nin demokrasi tarihini, dünya ve Avrupa ülkeleriyle kıyaslayarak değerlendirmesi (D6)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Demokrasi kavramı, tarihsel kökenleri
2 Osmanlı da demokrasi arayışları: I. ve II. Meşrutiyet
3 Birinci Meclis, TpCF ve SCF denemeleri, Tek parti döneminde seçimler, bağımsız milletvekilliği, Müstakil Grup
4 Birinci ve İkinci Dünya Savaşı arasındaki dönemde dünyada demokrasi
5 Çok partili hayata geçiş ve Demokrat Parti dönemi
6 Türkiye de siyasal cepheleşmeler
7 Türkiye de askeri darbeler
8 Türkiye de anayasalar
9 Türkiye de seçimler ve seçim sistemleri
10 1960-1980 arası Türkiye de siyasal ve sosyal gelişmeler I
11 1960-1980 arası Türkiye de siyasal ve sosyal gelişmeler II
12 1980 sonrasında Türkiye de siyasal ve sosyal gelişmeler I
13 1980 sonrasında Türkiye'de siyasal ve sosyal gelişmeler II
14 2000 sonrasında Türkiye'de siyasal ve sosyal gelişmeler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), Hil yay., İstanbul, 1996.
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, İletişim yay., c. 1-15.
Ali Birinci, Hürriyet ve İtilaf Fırkası, Dergah yay., İstanbul, 1990.
Tevfik Çavdar, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 1839-1950, İmge yay., Ankara, 1995.
Tevfik Çavdar, Türkiye nin Demokrasi Tarihi, 1950-1995, İmge yay., Ankara, 1996.
Tarık Zafer Tunaya, Türkiye de Siyasi Partiler 1859-1950, İstanbul, 1952.
Hakkı Uyar, Tek Parti Dönemi ve Cumhuriyet Halk Partisi, Boyut Kitapları, İstanbul, 1999.
Hakkı Uyar, Türk Siyasal Yaşamında Cepheleşmelere Bir Örnek: Vatan Cephesi, Büke yay., İstanbul, 2001
Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, Afa yay., İstanbul, 1996.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. ÖÇ 1-3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-7: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-7: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hakki.uyar@deu.edu.tr
3018743

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.244
ÖK.34
ÖK.4455
ÖK.545
ÖK.645
ÖK.745