DERS ADI

: ORYANTALİZM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 3055 ORYANTALİZM SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ OKTAY GÖKDEMİR

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Batı düşünce ve değer sistemleriyle doğuya ait değerlerin okunmasındaki çelişkileri, sorunları ve rasyonel bir özne olan batının kendisi dışındaki coğrafyaları dönüştürmede öne çıkarmış olduğu sistematiği analiz etmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Batı düşüncesindeki doğu imgesini tanımak
2   Oryantalizmin sadece kültürel bir form değil, aynı zamanda evrenselci tahakküm mekanizmalarına hizmet eden bir siyasal pratik olduğunu açıklamak
3   Batı dışı modernleşme pratiklerinde doğunun niçin kendisini batıya göre tanımladığını göstermek
4   Doğunun kahve, harem, göbek dansı, ipek, baharat gibi egzotik ve geleneksel olanı temsile yönelik bir içeriğe oryantalist araçlar tarafından nasıl yönlendirildiğini ortaya koymak
5   Batı gözlüğüyle doğuyu okuma sanatı olan oryantalizmin etkisine maruz kalan doğu entelijansyasının doğuyu batı gibi yapma üzerine geliştirmiş olduğu argümanları analiz ederek yorumlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Oryantalizmin tanımı Sunum ve tartışma
2 Batı imgelemindeki doğu Sunum ve tartışma
3 Ontolojik ve epistemolojik yaklaşımlar Sunum ve tartışma
4 Kolonyalist eğilimler ve oryantalizmin buna etkisi Sunum ve tartışma
5 Batı dışı coğrafyaların modernleşme algısı Sunum ve tartışma
6 Oryantalizm ve türevleri Sunum ve tartışma
7 Sanat ve Edebiyatta oryantalizm Sunum ve tartışma
8 Vize Sunum ve tartışma
9 Edward Said in oryantalizm yaklaşımı ve algısı Sunum ve tartışma
10 Oryantalizm, İslam ve Türkler Sunum ve tartışma
11 Türk Düşünce Pratiğinde Oryantalist İzler Sunum ve tartışma
12 Türk Düşünce Pratiğinde Oryantalist İzler Sunum ve tartışma
13 Hilmi Yavuz ve Oryantalizm Eleştirisi Sunum ve tartışma
14 Genel Tekrar Sunum ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Edward Said Oryantalizm , Metis Yayınları, 2010
Alim Arlı, Oryantalizm, Oksidentalizm ve Şerif Mardin, Küre Yayınları, 2004.
Hilmi Yavuz, Modernleşme, Oryantalizm ve İslam, Boyut Yay. 1998.
Ömer Baharoğlu, Oryantalizm, İslam ve Türkler, Toker Yayınları, 2006.
Thierry Hentch, Hayali Doğu, Metis Yayınları, 1996.
V.V.Bartold, Rusya ve Avrupa'da Oryantalizm, Küre Yayınları, 2004
Edward Said, Freud ve Avrupalı Olmayan, Aram Yay. 2004
Edward Said, Haberlerin Ağında İslam, Babil Yay. 2000

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ. 4-5 Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

oktaygokdemir@mynet.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555