DERS ADI

: DÜNYA YAZI SİSTEMLERİ TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 2052 DÜNYA YAZI SİSTEMLERİ TARİHİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ŞEYHMUS RECAİ TEKOĞLU

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Ders, başlangıcından günümüze değin varlığını sürdürmüş ve sürdüren yazı sistemlerinin tarihsel gelişimini ele almayı ve bu yazı sistemlerine ait temel yazım kurallarını açıklamayı amaçlamaktadır. Ders süresince piktografik ve hiyeroglif yazılar, çiviyazısı, alfabenin doğuşu ve gelişmesi, Arapça, Çince, Hintçe, Yunanca, Rusça, Ermenice, Gürcüce, Runik Türk yazısı gibi türleri yapısal özellikleri ve okuma kuralları açısından ela alacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   iletişim sistemi olarak yazıyı tanımlayabilir
2   yazı türlerini ayrıştırabilir
3   yazı tarihini açıklayabilir
4   alfabenin kökenini tartışabilir
5   çeşitli yazı türlerini okuyabilir ve yazabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 bildirişim aracı olarak yazının kökeni okuma ve ders sunum
2 ilk yazı türleri okuma ve ders sunum
3 resim ve Mısır hiyeroglif yazısı okuma ve ders sunum
4 çiviyazısı okuma ve ders sunum
5 çiviyazılı diller okuma ve ders sunum
6 alfabenin doğuşu ve gelişmesi okuma ve ders sunum
7 Ebla ve Pers yazıları okuma ve ders sunum
8 Ara sınav
9 Fenike yazısı ve etkisi okuma ve ders sunum
10 Yunancanın ortaya çıkışı ve etkisi okuma ve ders sunum
11 Latincenin ortaya çıkışı ve etkisi okuma ve ders sunum
12 Arapçanın kökeni ve etkisi okuma ve ders sunum
13 Çin ve Uzak Doğu yazıları okuma ve ders sunum
14 Hintçe ve türevleri okuma ve ders sunum
15 Ermeni ve Gürcü yazıları okuma ve ders sunum
16 Runik Türk yazısı okuma ve ders sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) J. Friedrich, Kayıp Yazılar ve Dilleri, Arkeoloji ve sanat yayınları, 2000
2) S. R. Fischer, History of Writing, Reaktion Books, 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) ders hazırlık
2) okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1) ara sınavda notun % 40'ı
2) final sınavında notun % 60'ı ders geçme not ortalamanızı oluşturacaktır

Değerlendirme Kriteri

1) ÖÇ 1-3 arasınavda
2) ÖÇ 1-5 final sınavında dikkate alınacaktır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslere devam koşulu en az % 70'dir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

recai.tekoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 2 1 2
Final Sınavına Hazırlık 2 1 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 64

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1333333333222
ÖK.243333332
ÖK.32333332
ÖK.42333332
ÖK.5233332