DERS ADI

: ESKİ İRAN TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 3074 ESKİ İRAN TARİHİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ŞEYHMUS RECAİ TEKOĞLU

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Ahamenid Hanedanlığının başlangıcından Sassaniler devrinin sonuna kadar eski İran tarihini uygarlık tarihi açısından ele almayı amaçlamaktadır. Eski İranlılar Partlar, Medler, Sassaniler ve benzeri halk gruplarından oluşuyordu ve dilleri antik Persçeden Avesta, Arami ve Pahlavi Farsçasına kadar çeşitlilik gödsteriyordu. Dersin önemli amaçlarından bir tanesi de Pahlavi farsçasına kadar uzanan dilimdeki İran dil çeşitliliğine ait belgeleri ve bunların özelliklerini tarihsel zeminde ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eski İran tarihinin özelliklerini açıklayabilir
2   Pers yayılmacılığının tarihsel sonuçlarını tanımlayabilir
3   Pers uygarlıklarının tarihi belgelerini saptayabilir
4   Pers kökenli halkları tarihi dönemlerine göre açıklayabilir
5   Pers krallıklarını sınıflayabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ahamenid öncesi İran ders anlatım
2 Asur eğemenliği altındaki İran ders anlatım
3 İran halkları: Medler ve diğerleri ders anlatım
4 Ahamenid hanedanlığının kuruluşu ders anlatım
5 Kyros'tan Darius'a kadar Pers kralları ders anlatım
6 Pers yayılmacılığı ders anlatım
7 Alexander'in İran seferi ders anlatım
8 ara sınav
9 Ahamenid hanedanlığının sonu ders anlatım
10 Pers kökenli küçük krallıklar ders anlatım
11 Selevkoslar dönemi ders anlatım
12 Greko-Bahtri krallığı ders anlatım
13 Mithridates ve Pontus krallığı ders anlatım
14 Kappadokya Krallığı ders anlatım
15 Roma çağında Partlar ders anlatım
16 Sassaniler ders anlatım

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) P. Briant, From Cyros to Alexander, 2002, Eisenbraun
2) A. Ivantchik- V. Licheli, Achaemenid Culture and local traditions in Anatolia, Souther Caucasus and Iran, 2008

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Ders anlatımı
2) kaynak okuma ve değerlendirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1) ara sınav notu % 40
2) Final sınavı notu % 60 olarak değerlendirilecektir

Değerlendirme Kriteri

1) ÖÇ 1-3 ara sınavda
2) ÖÇ 1-5 final sınavında değerlendirmeye alınacaktır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

% 70 ders devam şartı aranacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

recai.tekoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ders günleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 64

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1333
ÖK.2433
ÖK.3433
ÖK.4433
ÖK.5433