DERS ADI

: ARAP DİLİ VE BELAĞATİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 6156 ARAP DİLİ VE BELAĞATİ II SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Belağatın üç temel konusu olan Meani, Beyan ve Bedi hakkında bilgi sahibi olmak ve bunlara ait alt disiplinleri öğrenmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Fesahat ın ne anlama geldiğini ve bu ilmin amaçlarını öğrenir.
2   Belağat ın ne anlama geldiğini ve bu ilmin hedeflerini öğrenir.
3   Meani ilmini ve alt disiplinlerini öğrenir; nerede ve nasıl konuşması gerektiğini bilir.
4   Beyan ilmini ve alt disiplinlerini öğrenir; zihnindeki bir anlamı muhatabına doğru bir şekilde nasıl aktaracağını bilir.
5   Bedi ilmini ve alt disiplinlerini öğrenir; lafzı ve manayı nasıl güzelleştireceğini bilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Beyan ilmi, konusu, amacı ve bölümleri
2 Teşbih ve unsurları
3 Teşbih çeşitleri
4 Mecaz ve çeşitleri
5 İstiare
6 Mecaz-ı Mürsel
7 Kinaye ve çeşitleri
8 Bedi ilmi, konusu, amacı ve bölümleri
9 Lafzı güzelleştiren sanatlar
10 Cinas, iktibas, akd, tazmin, seci, vd.
11 Manayı güzelleştiren sanatlar
12 Tibak, tevriye, cem, müşakele, leffü neşr, vd.
13 Teshim, Mezheb-i kelami, iftinan, üslubu l-hakim, vd.
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Seminer konusu ile ilgili kitap ve makaleler
Ana kaynak: Ahmed b. İbrahim el-Haşimi, Cevahirü'l-Belağa fi'l-Meani ve'l-Beyan ve'l-Bedi', el-Mektebetu l-`Asriyye, Beyrut 2013.
Yardımcı kaynaklar:
Cüneyt Eren-M. Vecih Uzunoğlu, Arap Edebiyatında Edebî Sanatlar Belağat, Sütun Yayınları, İstanbul 2006
Cüneyt Eren-M. Vecih Uzunoğlu, Hülâsatu'l-Belâğa Arapça Belağat, Cantaş Yayınları, İstanbul 2012
Cüneyt Eren-M. Vecih Uzunoğlu, Belağat Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yayınları, İstanbul 2014

Referanslar:
Diğer ders materyalleri: İslam Ansiklopedisinin ilgili maddeleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, Araştırma, Soru-Cevap, Ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ile Final sınavı:
Ara sınav ile Final sınavında öğrenciye Meani - Beyan - Bedi ve bunların alt disiplinlerine ait temel kavramları örneklerle açıklaması talep edilir, ayrıca metin içinde geçen edebi sanatları göstermesi ve metni tercüme etmesi şeklinde klasik tarzda sorular sorulur ve bunları cevaplandırması talep edilir.

Ödev:
Öğrenciden Meani-Beyan-Bedi ilimlerine ait bir sanatı örnekleri ile etraflıca anlatması istenir, ya da belağata ait bir metni tercüme ederek içerdiği edebi sanatları değerlendirmesi ve bütün bunları bilgisayar ortamında düzgün bir kompozisyon haline getirip matbu çıktı halinde sunması talep edilir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

vecih.uzun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 7 98
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 242

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.12
ÖK.23
ÖK.32
ÖK.42
ÖK.52