DERS ADI

: SLAM KÜLTÜRÜNDE MANTIK ELEŞTİRİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6129 SLAM KÜLTÜRÜNDE MANTIK ELEŞTİRİLERİ SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR FATİH TOKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

İslam düşünce tarihinde Mantık disiplinin konumu ve işlevinin ne olduğunu betimlemek, gerek yöntem ve gerekse konuları itibariyle mantık disiplinine yöneltilen eleştirileri tahlil etmek ve böylece öğrencileri mantığın meseleleri üzerinde felsefi bilgi üretmeye teşvik etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ortaçağ'da mantık disiplinin konumu ve işlevinin ne olduğunu kendi eserlerinden okuyarak öğrenmeleri.
2   Ortaçağ'da mantık disiplininin epistemoloji ile ilişkisi hakkında bilgi ve bilinçli olmaları.
3   Ortaçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem tartışmalarını düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrama.
4   Ortaçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki konulara ilişkin tartışmaları düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrama.
5   Ortaçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem ve konulara ilişkin tartışmaları mukayese ve tahlil etmek suretiyle bu birikimin ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mantığın İslâm Dünyasına İntikali
2 Metot Olarak Mantığa Yapılan Eleştirilere Giriş
3 Hadisçilerin Yönelttiği Eleştiriler
4 İlk Dönem Kelamcılarının Yönelttiği Eleştiriler I
5 İlk Dönem Kelamcılarının Yönelttiği Eleştiriler II
6 Mutezile Kelamcıları ve Dilcilerin Yönelttiği Eleştiriler
7 Fakihlerin Yönelttiği Eleştiriler
8 Ara Sınav
9 Mutasavvıfların Yönelttiği Eleştiriler
10 Mantık Problemlerinin Eleştirisine Giriş
11 Kategorilere Yöneltilen Eleştiriler
12 Tanım ve Önermelere Yöneltilen Eleştiriler
13 Kıyasa Yöneltilen Eleştiriler
14 Kıyasın Sonuçlarına Yöneltilen Eleştiriler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Fatih Toktaş, (2013). İslam Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri, Klasik Yayınları, İstanbul.
2. Nazım Hasırcı, (2010). İbn Teymiyye'nin Mantık Eleştirisi, Araştırma Yayınları, Ankara.
3. İbrahim Emiroğlu, (2004). Mantık Yanlışları, Elis Yayınları, Ankara.
4. İbrahim Emiroğlu, (1994). Klasik Yanlışları, Asa Yayınları, Bursa.
5. İbrahim Çapak, (2005). Gazâli'nin Mantık Anlayışı, Elis Yayınları, Ankara.
6. İslam Felsefesi Tarihi, (2011). S.H. Nasr-Oliver Leaman, çev. Şamil Öçal- H. Tuncay Başoğlu, Açılım Kitap Yayınları, İstanbul.
7. Eşref Altaş, (2009). Fahreddin Razi'nin İbn Sînâ Yorumu ve Eleştirisi, İz Yayınları, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler, Ortaçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile mantıksal/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem ve konulara ilişkin tartışmaları düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrar; mukayese ve tahlil etmek suretiyle bu tartışmaların ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fatih.toktas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 12 156
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1433354
ÖK.2433354
ÖK.3433354
ÖK.4433354
ÖK.5433354