DERS ADI

: İSLAM KÜLTÜRÜNDE PSİKOLOJİ ELEŞTİRİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6143 İSLAM KÜLTÜRÜNDE PSİKOLOJİ ELEŞTİRİLERİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR FATİH TOKTAŞ

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

İslam düşünce tarihinde psikolojinin konumu ve işlevinin ne olduğunu betimlemek, gerek yöntem ve gerekse konuları itibariyle psikolojiye yöneltilen eleştirileri tahlil etmek ve böylece öğrencileri psikolojinin meseleleri üzerinde felsefi bilgi üretmeye teşvik etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam düşünce tarihinde psikolojinin konumu ve işlevinin ne olduğunu filozofların kendi eserlerinden okuyarak öğrenmeleri.
2   İslam düşünce tarihinde psikolojinin teoloji ile ilişkisi hakkında bilgi ve bilinçli olmaları.
3   Ortaçağ düşünce tarihinde psikoloji ile dinsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem tartışmalarını düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrama.
4   Ortaçağ düşünce tarihinde psikoloji ile dinsel bilgi anlayışı arasındaki konulara ilişkin tartışmaları düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrama.
5   Ortaçağ düşünce tarihinde psikoloji ile dinsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem ve konulara ilişkin tartışmaları mukayese ve tahlil etmek suretiyle bu birikimin ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk ve Ortaçağ felsefesinde Psikolojinin Konumu
2 İlk ve Ortaçağ felsefesinde Psikolojinin Konuları
3 İslam düşüncesinde felsefe-psikoloji ilişkisi
4 İslam düşüncesinde felsefe-psikolojinin teoloji ile ilişkisi
5 Filozofların nefsin varlığına dair görüşlerine yöneltilen eleştiriler
6 Filozofların nefsin mahiyeti görüşlerine yöneltilen eleştiriler I
7 Filozofların nefsin mahiyeti görüşlerine yöneltilen eleştiriler II
8 Ara Sınav
9 Filozofların nefsin bedenle ilişkisinin ontolojisine yöneltilen eleştiriler I
10 Filozofların nefsin bedenle ilişkisinin ontolojisine yöneltilen eleştiriler II
11 Filozofların nefsin bedenle ilişkisinin eskatolojisine yöneltilen eleştiriler I
12 Filozofların nefsin bedenle ilişkisinin eskatolojisine yöneltilen eleştiriler II
13 Filozofların psikoloji anlayışları bağlamında din-felsefe ilişkisi
14 Filozofların psikoloji anlayışları bağlamında din-bilim ilişkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Fatih Toktaş, (2013). İslam Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri, Klasik Yayınları, İstanbul.
2. Gürbüz Deniz, (2009). Kelam-Felsefe Tartışmaları, Fecr Yayınları, Ankara.
3. Aygün Akyol, (2011). Şehristani'nin Filozoflarla Mücadelesi, Araştırma Yayınları, Ankara.
4. Mahmut Kaya, (2011).Felsefe ve Ölüm Ötesi, Klasik Yayınları, İstanbul.
5. İbn Rüşd, (1986). Tutarsızlığın Tutarsızlığı, çev. Kemal Işık-Mehmet Dağ, OMÜ Yayınları, Samsun.
6. Gazali, (2009). Filozofların Tutarsızlığı, çev. Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul.
7. Kemal Paşa-zâde,(1987). Tehâfüt Hâşiyesi, çev. Ahmet Arslan, Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınları, Ankara.
8. Atilla Arkan, (2006). İbn Rüşd Psikolojisi, İz Yayınları, İstanbul.
9. İslam Felsefesi Tarihi, (2011). S.H. Nasr-Oliver Leaman, çev. Şamil Öçal- H. Tuncay Başoğlu, Açılım Kitap Yayınları, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler, Ortaçağ'da dinsel bilgi anlayışı ile psikoloji/bilimsel bilgi anlayışı arasındaki yöntem ve konulara ilişkin tartışmaları düşünürlerin metinlerinden okuyup kavrar; mukayese ve tahlil etmek suretiyle bu tartışmaların ilahiyat ana alanına olası katkılarını ve kazanımlarını öğrenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fatih.toktas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00 -15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Sunum Hazırlama 1 1 1
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 11 143
Ödev Hazırlama 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14333454
ÖK.24333454
ÖK.34333454
ÖK.44333454
ÖK.54333454