DERS ADI

: İSLAM'DA MEŞŞAİLİĞİN ELEŞTİRİSİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6071 İSLAM'DA MEŞŞAİLİĞİN ELEŞTİRİSİ I SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HANİFİ ÖZCAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

İslam din tarihinde önemli bir yeri olan ve İslam dininin tarih boyu anlaşılış ve şekillenişinde belirleyici etkisi olan Meşşaî yaklaşımının 'Tehafüt'ler bazında incelenmesini ve İslam düşüncesinde Aristo etkisi ve uzantısının açıklığa kavuşturulmasını amaçlayan bir üst düzey 'İnanç - İrdeleme' dersidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, dersin sonunda İslam düşüncesinin üst düzey problemlerini tanır.
2   İslam dünyasında İslam düşüncesinin oluşum aşamaları hakkında bilgi edinir.
3   Aristo etkisinin İslam düşüncesine nasıl yön verdiğine dair örnek yaklaşımları öğrenir.
4   Felsefe ile mistisizmin İslam din düşüncesinde ne ölçüde etkileştiği ve ne gibi toplumsal problemlere sebep olduğuna dair fikir sahibi olur.
5   Tarih boyu İslam'da oluşan inanç sisteminin nasıl başlayıp nasıl geliştiğine ve güvenilirliğine dair ciddi tartışma örneklerini görerek İslam'da doğru inancın ne olması gerektiğine dair bir kanaate ulaşır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Âlemin öncesizliği.
2 Zamanın sonsuzluğu.
3 Hareketin sonsuzluğu.
4 Allah âlemin yapıcısı ve yaratıcısıdır.
5 Âlem Allah'ın yapıtı ve fiilidir.
6 Allah'ın varlığının kanıtlanmasındaki güçlükler.
7 ARA SINAV
8 Aristo ve Gazali'nin konuya bakışı.
9 Allah'ın birliği, nedensizliği ve zorunluluk varlık oluşu.
10 Sıfatların kaynağı ve sıfatlar.
11 Allah'ın 'ilk' olması.
12 'İlk'te aklen dahi cins ve fasıl bölümlemesinin yapılamayacağı.
13 İlk ilke basit ve mutlaktır, cisim değildir.
14 İlk ilke'nin mahiyet ve hakikati yoktur.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İbn Rüşd, Tehafüt.
2. Gazali, Tehafüt.
3. Aristo, Metafizik - I, II.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler İslam dininin tarih boyu anlaşılış ve şekillenişinde belirleyici etkisi olan Meşşaî yaklaşımını 'Tehafüt'ler bazında incelenmesi neticesinde ve İslam düşüncesinde Aristo etkisi ve uzantısının açıklığa kavuşturulmasından sonra araştırdığı konlarda edindiği bu bilgilerle bir üst düzey 'İnanç - İrdeleme' becerisi kazanır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hanifi.ozcan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 12 156
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 250

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1443544
ÖK.2443544
ÖK.3443544
ÖK.4443544
ÖK.5443544