DERS ADI

: TASAVVUF PSİKOLOJİSİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6077 TASAVVUF PSİKOLOJİSİ I SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR RECEP YAPAREL

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Bütün dinlerin mistik denebilecek bir boyuta sahip oldukları bilinmektedir. Mistik boyut özellikle gelişmiş ve yaygın kitleler tarafından kabul edilen dinlerin ayrılmaz bir parçası konumundadır. Tarihsel, kültürel ve felsef açılardan ele alınarak incelenebilecek tasavvuf olgusunun bu derste psikolojik kavram ve süreçler yardımıyla incelenmesi ve öğrencinin bu konuları psikolojik açıdan anlamaya çalışması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci mistisizim hakkında bilgi edinir.
2   İslam mistisizmi (tasavvuf) psikolojik açıdan kavrar.
3   Tasavvuf disiplinini psikolojik yaklaşımla ele alır.
4   Tasavvufun temel kavramlarını (takva, züht, sabır vb.) psikolojik açıdan ele alır.
5   Tasavvuftaki şatahatlarla psikopatolojik hallere dair bilgi edinir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Din Psikolojisinin bir konusu olarak tasavvuf
2 Değişik dinlerde mistisizm kavramı
3 İslam mistisizmi olarak tasavvuf kavramı (Sufizm)
4 Tasavvuf olgusuna psikolojik yaklaşım
5 Arınma ve tövbe
6 Dua
7 Ara sınav
8 Psikolojik Haller Takva, züht, sabır, rıza ve tevekkül ve kanaat kavramları
9 Tasavvufta bilinç durumları
10 Tasavvuf ve psikopatalojik sapmalar
11 Dini tecrübe açısından mistisizm
12 Psikoterapi ve sufizm ilişkisi
13 Psikoterapi ve sufizm ilişkisi
14 Tasavvvufi menkıbelerin terapotik fonksiyonları
15 Modern yaşamda mistik yaklaşımlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Budizimle Mukayeseli Olarak İslam ve İslam Mistisizmi: Müslüman -Budist Diyaloğuna Bir katkı, Cafer sadık Yaran, Çev: Mehmet Atalay, İÜİFak Dergisi, Sayı: 17, 2008.
Tasavvuf Psikolojisi, Yaz: Hasan Kayıklık, Akçağ yayınları 2009.
Jung Mistisizmine Giriş, John P. Paurley, Çev: Cengiz Erengil. 2012 Ayna Yayınları.
Dini Tecrübe ve Mistisizm, Abdullatif Tüzer, Derdah Yayınları 2007.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüz yüze ders anlatım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

recep.yaparel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 12 168
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
0
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 251

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143354
ÖK.243354
ÖK.343354
ÖK.443354
ÖK.543354