DERS ADI

: OYUN ANALİZİNDE YÖNTEMLER II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 6042 OYUN ANALİZİNDE YÖNTEMLER II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Bir tiyatro metnine yaklaşımda farklı okuma tarzlarının ele alındığı bu derste metnin esas alınarak inceleme yönteminde çeşitli bakış açıları ele alınmaktadır. Özellikle günümüzde akımlardan çok eğilimlerin ön planda olması /ya da türlerden çok tür çeşitliliğinin egemen olması metinleri farklı okumalarla açımlamayı getirmektedir. Çağdaş eğilimler epik-absurd, in-yer-face, modern, postmodern,postabsurd yaklaşımların metinlerde yansıması irdelenecektir. Yapısalcı, göstergebilimsel, yapı bozumcu yaklaşımların yanısıra, meta tiyatro kavramı, metne farklı eleştirel yaklaşımların metne kazandırdıkları üzerinden sunum ve tartışmalar gerçekleştirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tiyatronun modern dönemde yazım anlayışı
2   Çağdaş eğilimler epik,absurd,in-yer-face vb. Metni şekillendirmedeki etkisi
3   Modern ve postmodern analizindeki ölçütler
4   Yönelimler ve eleştirel bakış açıları , okur merkezli çözümlemeler
5   Farklı açılardan bakarak günümüz metin değerlendirmeleri

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Modern metnin akıl ve bilgi çağının ürünü olarak karakter yapımına etkisi
2 Kahramanın Ölümü ve tiyatroda sıradan insanın öyküsü (örnek oyun)
3 Grotesk Tiyatroda sıradan insanın da altında yer alan bireyin ele alınışı (örnek oyun)
4 Modern metinde sorunların işleniş biçimleri : Kahramanı yaşamıyan (Kahramanlar Alanı.T.Bernhard) Kahramanı iki kez yokedlien-bedenen ve fikren (Kavgam G.Tabori) Kendini sorgulayan kahraman (Sonsuz Döngü) Sorgulanan kahraman (Dünyanın Başkenti:Mr Speer) örnekler
5 Toplumsal sorunların birey yoluyla yansılanması (Chamaco)( Gece O Kadar Kirliydi ki İkisi de Kayboldular) (Maskeliler) (Diktat) örnekler
6 Geçmişten Bugüne Uzanan Bir Dışavurumculuk örneği (Alan Radiquet-Pelikanlar)
7 Dramatik tiyatroya karşı absurdün savunusu (Ionesco-Görev Kurbanları) bir örnek
8 Tiyatronun aynayı kendisine tuttuğu oyunlar (örnekler)
9 Modernitenin sonu ve postmodernitenin okuma biçimleri, teknik özellikler
10 Vize sınavı
11 İn-yer face (dünyadan ve bizden örnekler)
12 Postmodern kavramların ışığında alıntılama tekniği (Tom Stoppard örnekleri)
13 Postmodernite kolaj ya da düzenleme teknikleri (Gece Mevsimi- Üç Hayat Sonra-Kül Altındaki Kor- Prömiyer) örnekler
14 Belirsizliğin egemen olduğu yaklaşımlar (Nehrin Solgun Yüzü) örnekler / zaman,mekan,uzam,seyirci-izleyici kavramsal dönüşümler tartışması ve sunumlar
15 Genel bir değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Aktulum, Kubilay,Metinlerarasılık//Göstergelerarasılık, Kanguru yay.Ank.2011
Alan Sokal,Jean Brichmont, Son Moda Saçmalar,İletişim Yay,İst.2002
Ellis,John, Postmodernizme Hayır, Doruk yay,Ank,1997.
Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı yay,İst,2000
Küçük, Mehmet(derleyen),Modernite Versus Postmodernite,Say yay 2011
F.Jameson,Postmodernizm,YKY,İst,1994
Harvey,David,Postmodernliğin Durumu, Metis yay,İst,2003
Berman,Marshall, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor,İletişim yay.İst.1999
Best,Steven,Douglas Keller, Postmodern Teori-Eleştirel Soruşturmalar,Ayrıntı yay,İst.
Kuspit,David,Sanatın Sonu, Metis Yay.İst,2006
Yardımcı kaynaklar: okunması şart olan en az 10 oyun
Referanslar: Bu konuda yazılmış makaleler
Diğer ders materyalleri:örnekleme olabilecek veriler(internet,kütüphane,broşürler)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal bilgilendirme, uygulama örnekleri vermek, araştırmaya teşvik, örneklerin doktora adayları tarafından incelenmesi sunumu ve yorumlanması üzerine farklı yaklaşımların tartışılması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Kuramsal bilginin doğru algılanmasının ardından,araştırma ve kaynaklara ulaşma, oyun okuyarak literatürü genişletme çabası, seçilen modellere yönelik analiz yapabilme ve bunu özgün düşüncelere dönüştürerek yorum yapabilme yetisi, kuramsaldan uygulamalı dramaturgiye gidişte ciddi ve disiplinli yaklaşım

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme yöntemleri geçerlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Oyun bilgisine sahip doktora adayının metni farklı biçimlerde okuyarak metnin anahtar noktalarında gizli kalan anları, durumları saptama becerisi, dramaturg olmanın ötesinde tiyatro sanatına felsefeyle bakabilme bilinci uyandırmak...

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.nutku@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 12.00-13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 14 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Sunum Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55