DERS ADI

: TİPOGRAFİYE GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRF 1002 TİPOGRAFİYE GİRİŞ ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Grafik Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞR.GÖREVLİSİ BETÜL USLU ÖZKAN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Görsel İletişim Tasarımı
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Amacı

Grafik Tasarımın temel öğelerinden olan tipografiye giriş yapmak ve daha sonraki dönemlerde devam edecek olan tipografi dersleri için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. Temel Tasarım derslerinde öğrenilen temel tasarım öğelerinin (perspektif, kompozisyon, mekan, denge, ritim, oran-orantı, hareket, zıtlıklar vb.) tipografik düzenlemelere nasıl uygulanacağı üzerinde durulur. Ayrıca yazı karakterlerinin seçimi, yazı karakterinin rengi, ölçüsü, tasarımdaki ağırlığı gibi temel konular işlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tipografinin temel yapı taşı olan harfi, tasarımın temel öğeleriyle birlikte kullanabilmesi
2   Yazı karakterlerinin çeşitliliğini ve bu çeşitliliğin tasarımda anlatılmak istenenle birebir örtüştüğünün bilincine varmış olması
3   Verilen Projelere edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı çözüm üretebilmesi
4   Projeleri zamanında ve eksiksiz olarak bitirebilmesi ve sunuma doğru bir şekilde hazırlayabilmesi
5   Malzeme bilgisi ve kullanma becerisine hakim olması ve pratikte gösterebilmesi
6   Adobe Illustrator programını kullanmada yetkin olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Öğrencilerle tanışma. Dersin amacının, içeriğinin ve işleyişinin öğrencilerle paylaşılması. Projelerden bahsedilmesi ve ders için gerekli olan malzemelerin belirtilmesi.
2 Temel Tasarım derslerinde öğrenilen temel tasarım öğelerinin tipografik düzenlemelere nasıl uygulanacağı üzerinde durulur ve 1. Proje Briefi verilir. Eskiz çalışmalarına başlanır. 1. Proje: Temel tasarım öğelerinden "ritim, tekrar, denge, hiyerarşi, vb." kullanılarak 9x9 cm kareler içerisinde harflerin temelini oluşturan geometrik şekiller (kare, daire, üçgen) ile düzenlemeler yapılır.
3 2. PROJE: Geometrik Altyapı 2. Proje: 1. projede gerçekleştirilen çalışmalar bilgisayara aktarılır ve şekiller Futura yazı karakteri kullanılarak harflere dönüştürülür. Böylece yazı karakterini oluşturan temel alt yapılardan geometrik altyapı irdelenmiş olur.
4 3. PROJE: Eşit-en / Transitional Altyapı 3. Proje: 1. projede gerçekleştirilen çalışmalar Helvetica yazı karakteri kullanılarak harflere dönüştürülür. Böylece yazı karakterini oluşturan temel alt yapılardan eşit-en / transitional altyapı irdelenmiş olur. Proje kapsamında Futura ve Helvetica karakterleri karşılaştırmalı olarak incelenir ve farklı iki yazı karakteriyle kurgulanmış tasarımların etkisi irdelenir.
5 4. PROJE: Yazı Karakterlerinin Ailesi 4. Proje: 2. ve 3. projede gerçekleştirilen çalışmaların üzerinden yazı karakteri aileleri çalışılır. Böylece yazı karakterlerinin ailesinin çalışmaya kattığı artılar (hiyerarşi, vurgu, denge, asimetri, vb.) izlenir.
6 5. PROJE: Sans Serif / Tırnaksız 5. Proje: 9x13 cm dikdörtgenler (dik kurgulanacak) içerisinde yazı karakteri (Futura ve Helvetica ile ayrı ayrı tasarımlar yapılır) ailelesi kullanılarak yeni çalışmalar üretilir.
7 6. PROJE: Slab Serif / Kaba Tırnaklı 6. Proje: 9x13 cm dikdörtgenler (dik kurgulanacak) içerisinde tırnaklı bir yazı karakteri (Rockwell, Museo, vb.) ailelesi kullanılarak yeni çalışmalar üretilir.
8 7. PROJE: Metin 7. Proje: 9x13 cm dikdörtgenler (dik kurgulanacak) içerisinde daha önceki projelerde kullanılan yazı karakterleri kullanılarak çalışmalar üretilir. Bu çalışmalarda materyal; yazı karakterinin adı, sınıfı ve ailesi olabilir.
9 8. PROJE: Paragraf 17x24 cm dikdörtgen (dik kurgulanacak) içerisinde daha önceki projelerde kullanılan yazı karakterlerini (Her bir yazı karakteri için ayrı tasarımlar yapılacaktır.) anlatan metinlerle birlikte düzenlemeler yapılır. Burada yazı karakterlerinin ailesi vurgu ve hiyerarşi için kullanılırken metinlerde paragraf sistemleri öğrenilir. 8. Proje:
10 Projeye devam.
11 Projeye devam.
12 Projenin sonlandırılması ve 9. Proje briefinin verilmesi. Bir yazı karakterinin karakteristik özelliklerini ya da özelliğini belirleyecek bir espri ya da kullanımla birlikte yazı karakterini anlatan kısa metnin (slogan gibi düşünülebilir) aynı yüzey üzerinde kullanılması. 9. Proje: 27x40 cm dikdörtgen (dik kurgulanacak) içerisinde daha önceki projelerde kullanılan yazı karakterlerini (Her bir yazı karakteri için ayrı tasarımlar yapılacaktır.) anlatan kısa metinle birlikte düzenlemeler yapılır.
13 Projeye devam.
14 Projenin sonlandırılması ve tüm projelerin sunumu ve değerlendirilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

PIPES, A., Foundations of Art and Design, Laurence King Publishing
LUPTON, E. and Cole Phillips, J., Graphic Design: The New Basics, Princeton Architectural Press, New York and Maryland Institute College of Art, Baltimore
BECER, E., Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi Yayınları, 2007, Ankara
HILLNER, M., Basic Typography 01: Virtual Typography, AVA Publishing, Switzerland
AMARA, T. (2006). Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design, Rockport Publishers.
CRAIG, J. (2006). Designing with Type: The Essential Guide to Typography, Watson-Guptill.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKat./Performans
3 DJD DönemSonuJüriDeğ.
4 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + DKL * 0.30 + DJD * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü
Tel: 0232 412 91 69
e-mail: betulusluozkan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ders dışı görüşme (eskiz, fikir vb.) 12 0,5 6
Sunum hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 109

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1324
ÖK.2354
ÖK.35543
ÖK.4545
ÖK.5512
ÖK.65