DERS ADI

: İŞLETME ÖNGÖRÜMLEMESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DBA 6371 İŞLETME ÖNGÖRÜMLEMESİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İngilizce İşletme Yönetimi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYSUN KAPUÇUGİL İKİZ

Dersi Alan Birimler

İngilizce İşletme Yönetimi Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere işletme öngörümlemelerinin oluşturulması ve uygulanmasına yönelik
temel ve ileri düzey teknikleri sunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Temel ve ileri düzey öngörümleme ve temel zaman serisi analizi teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak
2   Veri analizi ve model seçim kriterlerinin önemi hakkında bilgi sahibi olmak
3   Hareketli ortalama ve üstel düzeltme tekniklerini, Box-Jenkins öngörümleme yöntemini ve regresyon analizi ile öngörümlemeyi iyi şekilde anladığını gösterebilmek
4   Uygun teknikleri ve yazılımı kullanarak gerçek ekonomik, işletme ve finansal kesit ve zaman serilerini yüksek güven düzeyinde analiz edebilmek
5   İşletme ortamında tam bir öngörümleme yapabilmek ve gerçek durumlar üzerinde çözümler geliştirebilmek
6   Öngörümleme sonuçlarını iletmek ve yönetsel etkilerini açıklamak için modern istatistik dili ile rapor yazımı konusunda deneyin sahibi olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı, Öngörümlemeye Giriş
2 Veri Yapılarının Keşfi ve Öngörümleme Tekniklerine Giriş Vaka analizi konuları ekiplere dağıtılması
3 Hareketli Ortalamalar ve Düzeltme Yöntemleri Uygulama Projesi Konularının Belirlenmesi
4 Zaman Serileri ve Bileşenleri
5 Vaka Analizi - Bilgisayar Uygulamaları Vaka Analizi raporlarının teslimi
6 Yarıyıl içi sınavı
7 Basit Regresyon
8 Çok Değişkenli Regresyon Analizi
9 Zaman Serileri ile Regresyon
10 ARIMA (Box-Jenkins) Modelleri
11 Nitel Öngörüm Yöntemleri ve Öngörüm Düzeltmeleri
12 Vaka Analizi - Bilgisayar Uygulamaları Vaka Analizi raporlarının teslimi
13 Uygulama Projesi Sunumları Proje Raporunun teslimi Akran Değerlendirmeleri
14 Yarıyılsonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Business Forecasting, John E. Hanke and Dean W. Wichern, 9th Edition Pearson Education, 2009.
Business Forecasting. J. Holton Wilson and Barry Keating, 6th Edition, Irwin/McGrawHill, 2009.
Forecasting Methods and Applications. Spyros Makridais, Steven C. Wheelwright and Rob.
J. Hyndman, 3th Edition or later. John Wiley and Sons Inc.
Diğer ders materyalleri:
Yazılım: Minitab, SPSS ® (Statistical Package for Social Sciences)
Hesap Makinesi: Öğrenciler, sınıf içi, dışı ve sınav esnasında çeşitli hesaplama problemleri için bilimsel bir hesap makinesine ihtiyaç duyacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Sınıf içi tartışmalar
3. Bilgisayar uygulamaları
4. Ödevler
5. Vaka Analizi
6. Uygulama Projesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel ve ileri düzey öngörümleme tekniklerinin aktarımına yöneliktir.
2. Sınavlar, gerçek iş ortamına yönelik öngörümleme problemlerine uygun istatistik ve/veya yönteminin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen sorular, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.
3. Sık sık ev ödevleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin tüm ev ödevi problemlerine sınavlar için bir hazırlık aracı olarak çalışmaları ileri derecede önerilmektedir. Ev ödevlerini tamamlayarak, her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için bir veri analizi aracı ve/veya bir istatistiksel paket programı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf tartışmalarına ve sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini öngörümlemeye ilişkin kavramlar ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.
4. Vaka Analizi öğrencilerin gerçek iş öngörümleme problemlerine yönelik istatistiksel analiz gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır.
5. Her öğrencinin, geliştirdiği kavram ve örnekleme becerilerini, gerçek işletme ortamından elde edilen kesit ya da zaman serisi analizi gibi kişisel ya da profesyonel ilgi alanına giren bir konuya uygulamasına imkân veren bir Öngörümleme Projesini tamamlaması gerekmektedir.
6. Vaka analizleri ve proje çalışmaları için iki kişilik ekipler oluşturulmalıdır. Bu hedef sayıdan her türlü sapma öğretim üyesinin onayını gerektirir. Vakalar, öğretim üyesi tarafından her ekibe atanacaktır. Proje konuları ise, öğrenciler tarafından belirlenecek olup, yine öğretim üyesinin onayına tabidir.
7. Öğrenciler bir grupla çalışarak, gerçek işletme problemlerine uygun istatistiksel analizlerin belirlenmesi ve uygulanması üzerinden takım çalışması, analitik ve iletişim becerilerini geliştirecektir. Vaka ve proje raporları ise, ğrencilerin sonuçları aktarırken istatistik dilini kullanma yetkinliklerini geliştirecektir.
8. Vaka analizleri ve proje çalışmaları bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek ekibin sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından
notlandırılacaktır. Ekibin her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer ekip üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formunun doldurulması istenecektir.
9. Raporlar, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir
10. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
11. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyabilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken vaka ve proje raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sabri.erdem@deu.edu.tr, , aysun.kapucugil@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 8 7 56
Sunum Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.15
ÖK.2544
ÖK.35
ÖK.4453
ÖK.55343
ÖK.655435