DERS ADI

: BULANIK MANTIK VE BULANIK KÜMELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BİL 3009 BULANIK MANTIK VE BULANIK KÜMELER ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Bilgisayar Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYŞE ÖVGÜ KINAY

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar Bilimleri

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere bulanık mantık ve bulanık küme kuramı, bulanık kümeler kullanılarak yapılan hesaplamalar, sözel değişken kavramı ve çeşitli hesaplamalarda etkin olarak nasıl kullanılacağı bilgilerini öğrenciye kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Klasik küme ile bulanık küme arasındaki farkları açıklayabilme.
2   Bulanık kümeler üzerinde küme işlemleri yapabilme.
3   Bulanık sayılarla aritmetik işlemler yapabilme.
4   Problemleri sözel değişkenleri kullanarak çözme yeteneği kazanabilme.
5   Bulanıklık içeren sistemleri yorumlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bulanıklık kavramı, Faydaları, Sınırları, Belirsizlik ve bilgi kavramı
2 Klasik kümeler ve küme işlemleri
3 Bulanık kümeler ve küme işlemleri
4 Bulanık kümeler ve küme işlemleri (devamı) Genelleme ilkesi.
5 Bulanık ilişki kavramı ve özellikleri (Kısa Sınav-1)
6 Bulanık ilişki kavramı ve özellikleri (devamı) Bulanık ölçüler
7 Bulanık ölçüler (devamı)
8 Ara sınav
9 Olabilirlik teorisi
10 Bulanık aritmetik
11 Bulanık aritmetik (devamı)
12 Sözel değişkenler Durulaştırma Yöntemleri (Kısa Sınav-2)
13 Bulanık mantık Bulanık önermeler
14 Yaklaşık nedensellik

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Ross, T.J., Fuzzy Logic with Engineering Applications, McGraw-Hill, 1995.
Yardımcı kaynaklar:
Lin, C.T. and George Lee, C.S., Neural Fuzzy Systems, Prentice Hall, 1996.
Pedrycz, W., An Introduction to Fuzzy Sets, Massachusets Ins. of Technology, 1998.
Klir, G.J. and Folger, T.A., Fuzzy Sets, Uncertainty and Information, Prentice Hall, 1988.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, anlatım, sınıf sunumu ve tartışma biçiminde öğretilecek. Öğretilen dersin yanı sıra, öğrencilere gruplar halinde sunumlar hazırlatılacak ve tartışmalı oturumlar şeklinde sundurulacaktır. Dersin bazı haftalarında, daha önce verilen ödev sonuçları tartışılarak pekiştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 Q Quiz
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + Q * 0.10 + FN * 0.50
5
6


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cagin.kandemir@deu.edu.tr
ovgu.tekin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1354
ÖK.2354
ÖK.3355444
ÖK.4355444
ÖK.5554