DERS ADI

: EDEBİYAT VE PSİKOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 3032 EDEBİYAT VE PSİKOLOJİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

: Bir gündüz düşü olan edebi eserlerde duygu, hayal, haz ve arzuları belirleyebilme ve psikolojinin verileriyle karakter çözümleme yeteneği kazanmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dersi alan öğrenciler, Freud tarafından Gündüz Düşü olarak ortaya konulan ve edebi eserlere yansıyan duygu, hayal, haz ve arzuları tespit edebilir.
2   Psikolojik romanlar hakkında literatüre sahip olabilir
3   Edebi eserler ve bir yazılı metindeki karakterin çözümlemesini psikolojinin verileriyle yapabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Psikoloji ve edebiyat ilişkileri, Roman, şiir ve tiyatroya yansıyan psikolojik unsurlar
2 Freud, Jung ve Lacan ın edebi eser çözümlemelerine örnekler
3 Edebi eser ve bilinçdışı arzu, Sofokles, Karal Oidipus, çözümlemesi
4 Bastırılanın geri dönüşü, Eros, Thanatos çatışması Shakespeare, Hamlet çözümlemesi
5 Babanın Adları, Dostoyevski nin Öteki romanı
6 Yabancılaşma fenomeni, Albert Camus, Yabancı romanı
7 Değer ve anlam karşısında varoluş çabası, Yusuf Atılgan, Aylak Adam romanının çözümlenmesi
8 Arzunun Estetikleşmesi, Ahmet Hamdi Tanpınar Huzur romanı
9 Arzunun Estetikleşmesi, Edip Cansever Şiiri
10 Varoluşun boşluğu, Oğuz Atay ın Tutunamayanlar Romanı.
11 Varoluşun boşluğu, Oğuz Atay ın Tutunamayanlar Romanı
12 Özdeşleşmeyle kaybolan imgelerin ger dönüşü, Büyülü Gerçeklik, İhsan Oktay Anar, Puslu Kıtalar Atlası romanı
13 Üstben ve Yasanın karşısında özne Kafka, Dava romanı
14 Aşkın Gösterilen karşısında özne Kafka Şato romanı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Sigmund Freud, Sanat ve Edebiyat Yazıları
2. Jacques Lacan, Psikanalizimin Dört Kavramı
3. Jacques Lacan, Babanın Adları
4. Carl Gustav Jung, Dört Arketip
5. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı
6. İbrahim Şahin, Ahmet Hamdi Tanpınar,
7. Sofokles, Kral Oidipus
8. Sahakespaire, Hamlet
9. Dostoyevski, Öteki
10. Albert Camus, Yabancı
11. Franz Kafka, Dava
12. Franz Kafka, Şato
13. Edip Cansever, Sonrası Kalır
14. Ahmet Hamdi Tanpınar, Huzur
15. Yusuf Atılgan, Aylak Adam
16. Oğuz Atay, Tutunamayanlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cafer.sen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Kitap Okuma 1 16 16
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555
ÖK.355555