DERS ADI

: VERİ ANALİZİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİŞ 7021 VERİ ANALİZİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İngilizce Dış Ticaret Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ ERDOST TORUN

Dersi Alan Birimler

İngilizce Dış Ticaret Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere dış ticarete yönelik problemlerin çözümü için temel ve ileri düzey istatistik tekniklerini sunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Temel ve ileri düzey istatistik tekniklerin kullanımı konusunda bilgi sahibi olmak.
2   Çok değişkenli veri analizi ve model seçim kriterlerinin önemi hakkında bilgi sahibi olmak
3   Uygun teknikleri ve yazılımı kullanarak gerçek ekonomi, işletme ve finans verilerini yüksek güven düzeyinde analiz edebilmek
4   Gerçek durumlar üzerinde tam bir istatistiksel analiz yapabilmek ve çözümler geliştirmek ve bir yazılım yardımıyla elde edilen sonuçları yorumlayabilmek
5   Bir istatistiksel analizin sonuçlarını net bir şekilde aktarabilmek ve yönetsel etkilerini açıklayabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı
2 Verilerin Sunumu ve Özetlenmesi Vaka analizi konularının ekiplere dağıtılması
3 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin
4 Çıkarımsal İstatistik ve Hipotez Testi
5 İki veya Daha Fazla Populasyonun Karşılaştırılması Varyans Analizi Bilgisayar Uygulamaları
6 Regresyon Analizi
7 Regresyon İleri Düzey Konular ve Model Kurma, Lojistik Regresyon
8 Vize
9 Öngörümleme Bilgisayar Uygulamaları
10 Korelasyon Analizi/ Manova / Mancova / Ancova
11 Faktör Analizi (Açıklayıcı + Doğrulayıcı) Yapısal Eşitlik Modellemesi
12 Simulasyon Bilgisayar Uygulamaları
13 Vaka Analizi Sunumları Vaka Analizi raporlarının teslimi Akran Değerlendirmeleri
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Statistics, Data Analysis, and Decision Modeling. James R. Evans, 4th ed. or later, 2010, Pearson Education.
Statistics for Business and Economics. Paul Newbold, W. L. Carlson and B. Thorne, 7th Ed. or later Ed., Prentice-Hall.
Multivariate Data Analysis. Joseph F. Hair, William C. Black, Barry J. Babin and Rolph E. Anderson, 7th Edition, 2009, Pearson EducationYardımcı kaynaklar:
Diğer ders materyalleri:
Yazılım: Minitab, SPSS ® (Statistical Package for Social Sciences)
Hesap Makinesi: Öğrenciler, sınıf içi, dışı ve sınav esnasında çeşitli hesaplama problemleri için bilimsel bir hesap makinesine ihtiyaç duyacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Sınıf içi tartışmalar
3. Bilgisayar uygulamaları
4. Ödevler
5. Vaka Analizi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel ve ileri düzey istatistiksel kavramların ve tekniklerin aktarımına yöneliktir

2. Sınavlar, gerçek dış ticaret problemlerine uygun istatistik ve/veya yönteminin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen sorular, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.

3. Sık sık ev ödevleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin tüm ev ödevi problemlerine sınavlar için bir hazırlık aracı olarak çalışmaları ileri derecede önerilmektedir. Ev ödevlerini tamamlayarak, her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için bir veri analizi aracı ve/veya bir istatistiksel paket programı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf tartışmalarına ve sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini istatistiksel kavramlar ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.

4. Vaka Analizi öğrencilerin gerçek durumlara yönelik istatistiksel analiz gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır. Vaka analizi için iki kişilik ekipler oluşturulmalıdır. Bu hedef sayıdan her türlü sapma öğretim üyesinin onayını gerektirir. Vakalar dönem başında öğretim üyesi tarafından her ekibe atanacaktır. Konular, dış ticaret alanında faaliyet gösteren üretim veya hizmet odaklı bir işletmenin veya devletin yönetiminde karşılaşılan problemler için bir veri setinin istatistiksel analizine yönelik olacaktır.

5. Öğrenciler bir grupla çalışarak, gerçek hayat problemlerine uygun istatistiksel analizlerin belirlenmesi ve uygulanması üzerinden takım çalışması, analitik ve iletişim becerilerini geliştirecektir. Vaka raporları ise, öğrencilerin sonuçları aktarırken istatistik dilini kullanma yetkinliklerini geliştirecektir.

6. Vaka analizi bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek ekibin sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Ekibin her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer ekip üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formunun doldurulması istenecektir.

7. Vaka analizi raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir

8. Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

9. İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyabilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken vaka raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 8 4 32
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Sunum Hazırlama 1 4 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 137

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.135
ÖK.245
ÖK.3445
ÖK.4455
ÖK.555