DERS ADI

: İSTATİSTİKSEL KARAR VERME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BIS 5003 İSTATİSTİKSEL KARAR VERME ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İngilizce İşletme Bilişim Sistemleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR SABRİ ERDEM

Dersi Alan Birimler

İngilizce İşletme Bilişim Sistemleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı bir karar verme aracı olarak temel ve ileri düzey istatistik teknikleri sunmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Temel ve ileri düzey istatistik tekniklerin kullanımı konusunda bilgi sahibi olmak.
2   Çok değişkenli veri analizi ve model seçim kriterlerinin önemi hakkında bilgi sahibi olmak.
3   Uygun teknikleri ve yazılımı kullanarak gerçek verileri yüksek güven düzeyinde analiz edebilmek.
4   Gerçek durumlar üzerinde tam bir istatistiksel analiz yapabilmek ve çözümler geliştirmek ve bir yazılım yardımıyla elde edilen sonuçları yorumlayabilmek
5   Bir istatistiksel analizin sonuçlarını net bir şekilde aktarabilmek ve yönetsel etkilerini açıklayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Verilerin Doğası ve İstatistik
2 Verilerin Sunumu ve Özetlenmesi Vaka analizi konularının ekiplere dağıtılması Bilgisayar Uygulamaları
3 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin
4 Çıkarımsal İstatistik ve Hipotez Testi
5 İki veya Daha Fazla Populasyonun Karşılaştırılması - Varyans Analizi Bilgisayar Uygulamaları
6 Regresyon Analizi Bilgisayar Uygulamaları
7 Regresyon - İleri Düzey Konular ve Model Kurma Bilgisayar Uygulamaları
8 Vize Sınavı
9 Öngörümleme Bilgisayar Uygulamaları
10 Korelasyon Analizi/ Manova / Mancova / Ancova Bilgisayar Uygulamaları
11 Faktör Analizi (Açıklayıcı + Doğrulayıcı) Bilgisayar Uygulamaları
12 Diskriminant Analizi Bilgisayar Uygulamaları
13 Vaka Analizi Sunumları Vaka Analizi raporlarının teslimi Akran Değerlendirmeleri
14 Vaka Analizi Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
- Statistics, Data Analysis, and Decision Modeling. James R. Evans, 4th ed. or later, 2010, Pearson Education.
- Statistics for Business and Economics. Paul Newbold, W. L. Carlson and B. Thorne, 7th Ed. or later Ed., Prentice-Hall.
- Multivariate Data Analysis. Joseph F. Hair, William C. Black, Barry J. Babin and Rolph E. Anderson, 7th Edition, 2009, Pearson Education

Diğer ders materyalleri:
- Yazılım: Minitab, SPSS ® (Statistical Package for Social Sciences)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, Sınıf içi tartışmalar, Bilgisayar uygulamaları, Ödevler, Vaka Analizi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel ve ileri düzey istatistiksel kavramların ve tekniklerin aktarımına yöneliktir

Sınavlar, gerçek problemlere uygun istatistik ve/veya yönteminin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen sorular, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.

Sık sık ev ödevleri verilecektir. Öğrencinin bu problemler üzerinde çalışması ve bunları anlaması, dersi başarıyla tamamlayabilmesi için şarttır. Öğrencilerin tüm ev ödevi problemlerine sınavlar için bir hazırlık aracı olarak çalışmaları ileri derecede önerilmektedir. Ev ödevlerini tamamlayarak, her öğrenci analitik becerilerini geliştirecek ve aynı zamanda veri girişi ve analizi için bir veri analizi aracı ve/veya bir istatistiksel paket programı üzerinde yetkinliğini artıracaktır. Her öğrenci, sınıf tartışmalarına ve sınıf içi ödevlere aktif şekilde katılarak iletişim ve analitik becerilerini istatistiksel kavramlar ve işletme uygulamaları üzerinden geliştirecektir.

Vaka Analizi öğrencilerin gerçek durumlara yönelik istatistiksel analiz gerçekleştirmesi ve çözüm geliştirmesi için çok iyi bir fırsat sunacaktır. Vaka analizi için iki kişilik ekipler oluşturulmalıdır. Bu hedef sayıdan her türlü sapma öğretim üyesinin onayını gerektirir. Vakalar dönem başında öğretim üyesi tarafından her ekibe atanacaktır. Konular, üretim veya hizmet odaklı bir işletmenin veya devletin yönetiminde karşılaşılan problemler için bir veri setinin istatistiksel analizine yönelik olacaktır.

Öğrenciler bir grupla çalışarak, gerçek hayat problemlerine uygun istatistiksel analizlerin belirlenmesi ve uygulanması üzerinden takım çalışması, analitik ve iletişim becerilerini geliştirecektir. Vaka raporları ise, öğrencilerin sonuçları aktarırken istatistik dilini kullanma yetkinliklerini geliştirecektir.

Vaka analizi bir işbirliği çabası gerektirir. Her grup üyesinin grup çalışmasına yaklaşık olarak eşit katkı sağlamasını garantilemek ekibin sorumluluğundadır. Vakalar, öğretim üyesi ve grup üyeleri tarafından notlandırılacaktır. Ekibin her üyesinin dönem sonunda kendisinin ve diğer ekip üyelerinin katkısını değerlendirmesi istenecektir. Dersin son haftasında bir akran değerlendirme formunun doldurulması istenecektir. 7.

Vaka analizi raporları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

İki not arasındaki sınırda olan notlar için iyi bir katılım, notunuzu bir üst düzeye taşıyabilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken vaka raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sabri.erdem@deu.edu.tr
aysun.kapucugil@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlk ders sırasında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 8 3 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1,5 15
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.1335555
ÖK.2345535
ÖK.335535
ÖK.4535
ÖK.5555