DERS ADI

: KADIN EDEBİYATI İNCELEMELERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5027 KADIN EDEBİYATI İNCELEMELERİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kadının yazar olarak edebiyat tarihi içindeki yerini ve edebi söylemini, dünya roman, şiir ve kısa öykü örnekleri üzerinden incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal algıda kadın kimliğini oluşturan kültürel tanımların edebi ortamda izlediği yapılanma sürecini ve aldığı yeni biçimleri incelemek,
2   Toplumsal cinsiyet politikalarının edebiyattaki yansımalarını dil ve yazının kadın varoluşuna getirdiği katkılar çerçevesinde anlamlandırmak,
3   Kültürel hafızada kadının rolünü ve taşıdığı ideolojik etiketleri anlamaya yönelik metin ve söylem analizi yapmak,
4   Yazınsal gelenek içerisinde tematik ve sembolik oluşumların kadın varlığı açısından eleştirel okumalarını yapmak,
5   Yazınsal ortamda kadın sesinin özel dokusunu ve farklılığını, belli felsefi düşünce modelleri içerisinde yorumlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Amerikan Edebiyatı: Kate Chopin (1851-1904) Amerikan Edebiyatı: Charlotte Perkins Gilman (1860-1935) "Bir Saatlik Öykü" (kısa öykü, Chopin) "Caline" (kısa öykü, Chopin) "Sarı Duvar Kağıdı" (kısa öykü, Gilman)
2 Amerikan Edebiyatı: Gertrude Stein (1874-1946) İngiliz Edebiyatı: Virginia Woolf (1882-1941) "Nazik Lena" (kısa öykü, Stein) "Düşes'le Kuyumcu" (kısa öykü, Woolf) "Perili Ev" (kısa öykü, Woolf)
3 Danimarka Edebiyatı: Karen Blixen (1885-1962) Yeni Zelanda Edebiyatı: Katherine Mansfield (1888-1923) "Miço'nun Öyküsü" (kısa öykü, Blixen) "İdeal Bir Aile" (kısa öykü, Mansfield) "Bayan Brill" (kısa öykü, Mansfield)
4 Şili Edebiyatı: Gabriela Mistral (1889-1957) İngiliz Edebiyatı: Agatha Christie (1890-1976) Seçme şiirler (Mistral) "Çifte İpucu" (kısa öykü, Christie)
5 İngiliz Edebiyatı: Jean Rhys (1894-1979) Belçika Edebiyatı: Margueritte Yourcenar (1903-1987) "Böceklerin Dünyası" (kısa öykü, Rhys) "Wang-Fo Nasıl Kurtarıldı " (kısa öykü, Yourcenar)
6 Amerikan Edebiyatı: Carson McCullers (1917-1967) İngiliz Edebiyatı: Doris Lessing (1919-2013) "Madame Zilensky ile Finlandiya Kralı" (kısa öykü, McCullers) "Büyüler Satılık Değil" (kısa öykü, Lessing)
7 Amerikan Edebiyatı: Patricia Highsmith (1921-1995) Güney Afrika Edebiyatı: Nadine Gordimer (1923-2014) "Boş Kafes" (kısa öykü, Highsmith) "Yapılacak En Müşfik Şey" (kısa öykü, Gordimer)
8 ARA SINAV ARA SINAV
9 Avusturya Edebiyatı: Ingeborg Bachman (1926-1973) Amerikan Edebiyatı: Ursula K. Le Guin (1929-2018) "Anna Maria'nın Portresi" (kısa öykü, Bachman) "Kadın Kocasını Anlatıyor" (kısa öykü, Le Guin)
10 Amerikan Edebiyatı: Joyce Carol Oates (1938) "Hayalet Kızlar" (kısa öykü) Kara Su (roman)
11 Kanada Edebiyatı: Margaret Atwood (1939) İngiliz Edebiyatı: Angela Carter (1940-1992) "Bir Zamanlar" (kısa öykü, Atwood) Karbeyaz Çocuk" (kısa öykü, Carter)
12 Alman Edebiyatı: Doris Dörrie (1955) Macar Edebiyatı: Edina Szvoren (1974) "Yalanlar" (kısa öykü, Dörrie) "Haydi Çocuk Bahçesine" (kısa öykü, Szvoren)
13 Arjantin Edebiyatı: Silvina Ocampo (1903-1993) Amerikan Edebiyatı: Cynthia Ozick (1928) Sonsuz Kule (roman, Ocampo) Şal (roman, Ozick)
14 İtalyan Edebiyatı: Oriana Fallaci (1929-2006) İtalyan Edebiyatı: Susanna Tamaro (1957) Doğmamış Çocuğa Mektup (roman, Fallaci) Luisito: Bir Sevgi Öyküsü (roman, Tamaro)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

50 Muhteşem Kısa Hikaye, Çev. Süha Demirel, Tefrika Yayınları, 2018
Amerikan Edebiyatından Kısa Öyküler, Çev. Elvan Aytekin, Kopernik Kitap, 2018
Dünya Edebiyatından Öyküler 1, Haz. İshak Reyna, İnkılap Kitabevi, 2002
Dünya Edebiyatından Öyküler 2, Haz. İshak Reyna, İnkılap Kitabevi, 2002
Fallaci, Oriana. Doğmamış Çocuğa Mektup, Çev. Pınar Kür, Can Sanat Yayınları, 2018
İngiliz ve Amerikan Edebiyatında Kısa Öykünün Büyük Ustaları, Çev. Celal Üster, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2017
Oates, Joyce Carol. Kara Su, Çev. Nihal Yeğinobalı, Can Sanat Yayınları, 1997.
Ocampo, Silvina. Sonsuz Kule, Çev. Fulya Özlem, Nebula Kitap, 2017
Ozick, Cynthia. Şal, Çev. Esra Birkan, Nebula Kitap, 2017
Stein, Gertrude. Üç Yaşam, Çev. Gökçe Yavaş, Tudem Yayın Grubu, 2017
Szvoren, Edina. Yok, Olmasın da, Çev. Gün Benderli, Kalem Kültür, 2018
Tamaro, Susanna. Luisito: Bir Sevgi Öyküsü, Çev. Eren Cendey, Can Sanat Yayınları, 2016

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1 Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2 Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3 Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sorular, önerilen tartışma konusuna göre öğrencinin toplumsal, kültürel ve yazınsal yorumundaki tutarlılığı ölçmeye, analitik ve eleştirel bakış açısını geliştirmeye yöneliktir.
2. Sorular, durum çözümlemeye dayalı olduğu için çoklu yanıtlar içermektedir.
3. Sorular edebiyat tarihi, kuramı ve felsefesini birlikte ele almaya ve değerlendirmeye dayanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Öğrencinin düşünsel yeteneklerini ölçmeye ve daha kapsamlı yanıtlar vermeye yönelik olması bakımından sınavlar kitap ve ders notu açık olarak yapılır.
3. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır.
4. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 13 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 13 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1
ÖK.245444
ÖK.345544
ÖK.4444
ÖK.544