DERS ADI

: İKTİSAT SOSYOLOJİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOS 3001 İKTİSAT SOSYOLOJİSİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Sosyoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT PINAR KAYA ÖZÇELİK

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji (İ.Ö)
Sosyoloji

Dersin Amacı

Modern toplumların ortaya çıkışındaki temel dinamik olan ekonomi sahasının sosyolojik açıdan incelenmesi ve toplumsal çözümlemelerde merkezi rolünün kavranması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ekonomi sahasının toplumsal değişimin temel dinamiklerinden biri olarak kavranmasını sağlamak
2   Ekonomi sahasının diğer toplumsal sahalarla olan ilişkilendirebilmek
3   Modern toplumların ortaya çıkmasında ekonomi sahasının oynadığı rolü anlamak
4   Avrupa da kapitalizmin doğuşunu kavramak ve Türkiye nin kapitalizme geçişi süreci ile karşılaştırma yapabilmek
5   Kapitalizmin günümüzde aldığı formu analiz edebilmek
6   Kapitalizmin 2000 lerde yaşadığı krizin tüm dünyada sosyal ve kültürel yansımalarını kavramak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İktisat Sosyolojisinin tanımı çalışma alanı (1)
2 Avrupa da kapitalizmin ortaya çıkışı (1, 2, 13)
3 Marx ın İktisat Sosyolojisine katkıları (4, 5)
4 Weber in İktisat Sosyolojisine Katkıları (6,7)
5 Liberal Kapitalizmden Müdahaleci Kapitalizme Geçiş (1, 2, 3, 8)
6 Liberal Kapitalizmden Müdahaleci Kapitalizme Geçiş: İngiltere, Fransa ve ABD deneyimleri (1, 2, 3, 8)
7 İktisat Sosyolojisi Açısından Faşizm: Almanya Örneği (3,8)
8 Sosyalizm: SSCB Örneği (3, 8)
9 Ara Sınav
10 Türkiye de Kapitalizme Geçiş I: 1923-1950 (9, 10, 14)
11 Türkiye de Kapitalizme Geçiş II: 1950-1980 (9, 10, 14)
12 Küreselleşen Kapitalizm: 1980 sonrası Dünya Ekonomisi ve Yansımaları (9)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Cahit Talas, 1999, Ekonomik Sistemler, Ankara: İmge
2. Eric Hobsbawm, Devrim Çağı, Ankara: Dost Kitabevi
3. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, Ankara: Dost Kitabevi
4. Karl Marx, Kapital I, Sol Yayınları, Ankara, 2000
5. Friedrich Engels ve Karl Marx, Komünist Manifesto, Can Yayınları, 2008, İstanbul
6. Max Weber, Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, Ayraç yayınları, Ankara, 1999
7. Max Weber, Toplumsal ve Ekonomik Örgütlenme Kuramı, İmge Kitabevi, Ankara, 1995
8. Norman Birnbaum, 2002, İlerleme ve Sonrası, Ankara: Dost Kitabevi
9. Korkut Boratav, 2003, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2003, Ankara: İmge
10. İbrahim Kaya, 2004, Sosyal Teori ve Geç Modernlikler, Ankara: İmge
11. Ali Ekber Doğan, Birikimin Hamalları, Donkişot Yayınları, İstanbul, 2002
12. Songül Sallan Gül, 2006, Sosyal Devlet Bitti! Yaşasın Piyasa, İstanbul: Ebabil
13. Gitlin and Bowles, 1987, Demokrasi ve Kapitalizm, İstanbul: Ayrıntı
14. Feroz Ahmad, 1999, Modern Türkiye nin Doğuşu, İstanbul: İletişim

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 16 3 48
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 16 4 64
Vize Sınavı 1 6 6
Final Sınavı 1 12 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65