DERS ADI

: KLASİK DÖNEMDEN MODERN DÖNEME OSMANLI İMPARATORLIK KURUMLARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6017 KLASİK DÖNEMDEN MODERN DÖNEME OSMANLI İMPARATORLIK KURUMLARI SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ NURİ ADIYEKE

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Klasik dönem (1300-1600) Osmanlı devlet kurumlarının tanıtılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı kurumlarının menşeini öğrenebilmesi
2   Osmanlı siyasal sistemini detaylı olarak öğrenebilmesi
3   Klasik dönem Osmanlı idari kurumlarının işleyişini ve birbirleri ile olan ilişkilerini bilmesi
4   Klasik dönem Osmanlı devlet kurumlarının felsefesini analiz edebilmesi
5   Osmanlı idari kurumlarının dönüşümlerini öğrenebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konunun tanımlanması. Konunun sınırlandırılması. Dersin kaynakları. Konunun tanımlanması. Konunun sınırlandırılması. Dersin kaynakları.
2 Osmanlı kurumlarının orijini/menşei tartışmaları İslam, türk, Roma ve yerel gelenekler.
3 Saltanat kavramı Şekillenmesi, sultanın yetkileri, alametleri. Saltanat mantığındaki değişimler.
4 Saray organizasyonu Enderun. Birun ve Harem-i hümayun.
5 Divan-ı hümayun Görevlileri, görevleri, çalışma biçim
6 Sadrazam, defterdar, nişancı, kadıaskerler Görev, yetki, ve çalışmaları.
7 Vize sınavı Ölçme değerlendirme
8 Maliye teşkilatı. Teşkilat ve görevliler
9 Askeri teşkilat Teşkilat ve görevliler
10 Taşra örgütlenmesi Klasik dönem
11 Taşra örgütlenmesi Klasik sonrası dönem
12 XVII. ve XVIII. Yüzyıl kurumlarına genel bir bakış
13 XVII. ve XVIII. Yüzyıl kurumlarına genel bir bakış
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal, TTK. Yayınları, Ankara, 1984.
2-5 UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devleti Teşkilatından Kapıkulu Ocakları, c.I-II, / Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı,/ Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı,/ Osmanlı Devletinin Saray Teşkilâtı, TTK. Yayınları, Ankara, 1984.
6-ORTAYLI İlber, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, İstanbul, 2008.
7-İNALCIK Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (Çev: Ruşen Sezer), YKY: Yayını İstanbul, 2003.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve okuma metinleri önerisi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize %40
Final % 60

Değerlendirme Kriteri

-Ara sınav soruları ile değerlendirilecektir.
-Finalde sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
-Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
-Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nuri.adiyeke@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 54

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1344
ÖK.2344
ÖK.3344
ÖK.4344
ÖK.5344