DERS ADI

: ANTİK ETNOGRAFYA TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6315 ANTİK ETNOGRAFYA TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR NEVZAT KAYA

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Klasik antikitede etnoloji veya halkbilim tarihyazımının bir parçasıdır, çünkü Yunanlılar ve Romalılar sadece (askeri anlamda) temasta bulundukları kavimleri ve toplulukları bu anlamda inceleme altına almaktadırlar. Bu bağlamda antikidede de "üç" dünyadan bahsetmek mümkündür: ilk dünya (endosfer) Yunan ve Roma dünyasına tekabül ederken, komşu etnisiteler "ikinci" (mezosfer), uzak ve dolayısıyla daha da "yabancı" olunan ırklar ve toplumlar ise "üçüncü" dünya (egzosfer) olarak mitleştirilmeye maruz kalmaktadırlar. Bu "etnografiler" bir yandan son derece evrimci olabilirken, öte yandan "yabancı" olana son derece relativist bir bakış açısıyla yaklaşılabilmektedirler. Etnografilerin konuları ise dinlerin, sosyal kurumların, devletlerin oluşumları ve (yabancı) mitlerin nasıl okunmaları gerektiği konusunda yoğunlaşmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   "İlyada" ve "Odissea" isimli destanların birer etnolojik "sefer" olarak tasarlandıklarını kavrayabilmesi
2   . Batı kültüründe "öteki" kavramının klasik antikiteye dayandırılabildiğini bilmesi
3   Cinsiyet rolleri açısından bakıldığında klasik antikitede "dişiliğin" ötekileştiğini değerlendirebilmesi
4   Etnografik açıdan en önemli antik yazarları ve eserlerini sıralayabilmesi
5   Mitolojik ve edebi eserlerden de tarihçi olarak faydalanabileceğini anlayabilmesi
6   Karşılaştırmalı yönteme uygun sunum yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavramlar ve Literatür üzerine
2 İlyadada Antroposantrizm üzerine
3 Odisseada Etnosantrizm üzerine
4 Tanrı kökenleri sorunu
5 Örnek analiz: Herodot ve Trakyalılar
6 Örnek analiz: Aiskhylos ve Persler
7 Örnek analiz: Euripides ve Medea
8 Ara Sınav
9 Eril Yunan, dişil Şark
10 Etnolojide "ekümenik" kavramı
11 "Ekümenik" dünya tasarımları
12 Apollon ve Dionysos sorunsalı
13 Ödev Sunumları
14 Ödev Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Francois Hartog, Herodotos un Aynası, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara 1997.
Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Metis Yayınları, İstanbul, 2012.
Walter Burkert, Die Griechen und der Orient, Münih, 2009.
Albrecht Dihle, Die Griechen und die Fremden, Münih, 1994.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Tartışma
3. Öğrenci Sunumu

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ.1-3 ara sınavda değerlendirilecektir.
ÖÇ.1-5 final sınavında değerlendirilecektir.
ÖÇ 6 Seminer Ödevi olarak değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 0232301 86 15 nevzat.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

: Salı 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Sunum Hazırlama 2 15 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 197

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.144
ÖK.24
ÖK.3444
ÖK.444
ÖK.544
ÖK.6444