DERS ADI

: ANAYASA YARGISI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMY 3026 ANAYASA YARGISI SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kamu Yönetimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ YAŞAR METİN ÖZDEMİR

Dersi Alan Birimler

Kamu Yönetimi
Kamu Yönetimi (İ.Ö)

Dersin Amacı

Anayasanın üstünlüğünü sağlamak amacıyla başvurulacak hukuki yollar ve bu hukuki yolların temel özellikleri hakkında öğrenciyi bilgilendirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kuvvetler ayrılığı ve anayasanın üstünlüğü teorilerini analiz edebillme
2   Anayasa Mahkemesi nin hukuk düzenlerinde varlık nedenini tespit edebilme
3   Anayasa Mahkemesi nin yapısını, işleyişini ana hatlarıyla belirtebilme
4   Somut ve soyut norm denetimlerini ayırt edebilme
5   Anayasa yargısında denetime ölçü ve denetime tabi normları belirtebilme
6   Bireysel başvuru yolunun hukuki rejimini ana hatlarıyla belirleyebilme
7   Anayasa Mahkemesi nin alabileceği kararların hukuki sonuçlarını tartışabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Genel olarak Anayasa Yargısı: Anayasa'nın üstünlüğü kavramı, erkler ayrılığı doktrini.
2 Anayasa yargısının varlık nedeni, anayasa yargısının meşruluğu sorunu.
3 Anayasa yargısının işlevi, Anayasa yargısı modelleri:(Amerikan /Avrupa (Kelsen) modelleri)
4 Anayasa mahkemelerinin yapısı, üyelerin seçimi ve niteliği.
5 Anayasa yargısında dava yoluyla denetim (soyut norm denetimi).
6 Anayasa yargısında itiraz yoluyla denetim(somut norm denetimi).
7 Anayasal denetimde denetime ölçü alınan normlar (Anayasallık bloğu kavramı),Anayasal denetimde denetime tabi işlemler
8 Ara sınav
9 Ara sınav
10 Anayasal uygunluk denetiminde denetim şekilleri: biçim denetimi/esas denetimi.
11 Anayasa yargısında anayasa şikayeti (bireysel başvuru) yolu.
12 Anayasal uygunluk denetim sonucunda karar çeşitleri: basit kararlar / yorumlayıcı kararlar / yasama organına çağrı kararları
13 Anayasal uygunluk denetiminde kararların etki ve sonuçları
14 Anayasa mahkemesinin çalışma usulü,Türk Anayasa yargısında yeniden yapılanma ihtiyacı ve reform önerileri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar
Kaboğlu İbrahim Özden, Anayasa Yargısı, Ankara 2007.
Aliefendioğlu Yılmaz, Anayasa Yargısı ve Türk Anayasa Mahkemesi, Ankara 1996.
Tunç Hasan, Karşılaştırmalı Anayasa Yargısı, Ankara 1997.
Yardımcı Kaynak
Kanadoğlu O., Korkut, Anayasa Mahkemesi, İstanbul 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik anlatım. Güncel konular haftalık program elverdiği ölçüde tartışılır. Teorik bilgilerin pekişmesi için kurgusal olaylar üzerinden pratik çalışmalar yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 YIN Yarıyıliçi notu ARS * 1
3 FN Yarıyılsonu sınavı
4 BNS BNS YIN * 0.40 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

metin.ozdemir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 23 23
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.144
ÖK.2444444
ÖK.343
ÖK.44443333
ÖK.53
ÖK.6344444
ÖK.7443