DERS ADI

: HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ VE TARİHİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 1023 HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ VE TARİHİ I ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. NURTEN ALAN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu derste öğrenci;
Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini, hemşireliğin dört temel kavramından insan, sağlık ve çevre bileşenlerinin hemşirelikle ilişkisini kavrar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan kavramının hemşirelikle ilişkisini kurabilme
2   Sağlık kavramının hemşirelikle ilişkisini kurabilme
3   Çevre kavramının hemşirelikle ilişkisini kurabilme
4   Hemşirelikte Kavram-Model-Kuram ilişkisini tanımlayabilme
5   Türkiye de ve dünyada hemşireliğin gelişmesini etkileyen tarihsel, sosyal ve ekonomik faktörleri analiz edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hemşireliğin Kavramsal Çerçevesi ve Tarihi I Dersine Giriş Öğr.Gör.Dr.N.Alan Doç.Dr.E.Karadağ
2 Hemşireliğin doğası Doç.Dr.G.G.Arslan Doç.Dr.D.Özden
3 Hemşirelik tarihi Dünya ve Türkiye Doç.Dr.E.Karadağ Öğr.Gör.Dr.F.Y.Alp
4 Hemşirelik tarihi Dünya ve Türkiye (Devam) Doç.Dr.E.Karadağ Öğr.Gör.Dr.F.Y.Alp
5 Hemşireliğin Dört kavramı: İnsan Doç.Dr.G.G.Arslan Doç.Dr.D.Özden
6 Cumhuriyet Bayramı Resmi Tatil
7 Hemşireliğin Dört kavramı: İnsan (Devam) Doç.Dr.D.Özden Doç.Dr.G.G.Arslan
8 Kavram Haritası: Oluşturulması ve kullanımı Öğr.Gör.Dr.N.Alan Doç.Dr.E.Karadağ
9 I.Ara Sınav Doç.Dr.E.Karadağ Öğr.Gör.Dr.F.Y.Alp
10 Çevre: Fizik Çevre Öğr.Gör.Dr.N.Alan Doç.Dr.E.Karadağ
11 Çevre: Biyolojik Çevre Doç.Dr.D.Özden Öğr.Gör.Dr.F.Y.Alp
12 Çevre: Sosyal Çevre Öğr.Gör.Dr.N.Alan Öğr.Gör.Dr.F.Y.Alp
13 Sağlık Doç.Dr.D.Özden Doç.Dr.G.G.Arslan
14 Hastalık Doç.Dr.D.Özden Doç.Dr.G.G.Arslan
15 Değerlendirme Öğr.Gör.Dr.N.Alan Öğr.Gör.Dr.F.Y.Alp

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul Tıp
Kitabevi. 3. Baskı, İstanbul, 2013.
2. Aştı T.A., Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul, 2012.
3. Ay F.A. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Baskı, İstanbul, 2011.
4. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd.Şti., 10. Baskı, İzmir, 2011.
5. Craven R.F., Hirnle C., Jense S. (Çev.Edit. Uysal N, Çakırcalı E.) Hemşirelik Esasları: İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. Palme Yayıncılık. Ankara, 2015.
6. Köşgeroğlu N. Hemşirelik ve Estetik: Hemşire Olmak Hayata. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2013.
7. Ocakçı A.F., Alpar Ş.E. Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul, 2013.
8. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Bas. Yay. San. Tic. Ltd.Şti. Ankara, 2006.
9. Özçelik Z., Karaduman B., Bafra K., Yıldırım A. Çelik S.Ş., Ülker S. Hemşirelikte Haklar ve Sorumluluklar. THD Yayını. Odak Ofset Matbaacılık. Ankara, 2006.
10. Özkan H.A. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın. İstanbul, 2014.
11. Şentürk S.E. Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. Can Kitapçılık. İstanbul, 1990.
12. Terakye G., Ocakçı A.F. Etik Konulardan Seçmeler. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2013.
13. Ulusoy M.F., Görgülü R.S. Hemşirelik Esasları. TDFO Ltd. Şti. 5. Baskı, Ankara, 2001.
14. Ulusoy MF, Uçar H. Araştırma Etiği. 72 Tasarım Ltd. Şti. Ankara, 2002.
15. Velioğlu P. Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul, 2012.
16. Velioğlu P, Babadağ K. Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, 1992.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel sunum desteği, grup tartışması, beyin fırtınası, soru cevap

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize notunun %50 si ve final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.

Final Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Final Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı
Bütünleme Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 bütünleme notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Minimum Bütünleme Notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalı

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Yöntemleri:
Sınavlarda; yorumlama, bellek, karar verme, açıklama, sınıflandırma, bilgilerini birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize notunun %50 si ve final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.

Final Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu + %50 final notu=100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr.Gör.Dr. Nurten Alan
02324124771
nurten.alan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 3 42
Vize sınavına hazırlık 1 14 14
Final sınavına hazırlık 1 14 14
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555
ÖK.2555555555
ÖK.3555555555
ÖK.45555555555
ÖK.5555555555