DERS ADI

: GIDA FORMÜLASYONU VE DUYUSAL ANALİZ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MSH 0013 GIDA FORMÜLASYONU VE DUYUSAL ANALİZ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Efes Meslek Yüksekokulu

Dersin Düzeyi

Önlisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Efes Meslek Yüksekokulu
İkram Hizmetleri
Turizm ve Otel İşletmeciliği
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği

Dersin Amacı

Gıda sektöründe yeni ürün formülasyonunun başlangıcından son ürüne kadar olan aşamaları; ürünün tanımı, ürünün piyasadaki talebinin araştırılması, formülasyonda kullanılacak gıda maddelerinin bileşimleri ve yapıları göz önünde bulundurularak seçimi, yasalar ve gıda kodeksi çerçevesinde laboratuvarda gıda işleme teknikleri kullanılarak geliştirilmesi, duyusal testi ve son ürünün sunumu. Son ürünün görünüşü, tat, koku ve dokunmayla algılanan özellikleri olan duyusal niteliklerinin kabul edilebilirliği, eğitici duyusal panellerle test edilip, istatistiksel yöntemlerle açıklanması dersin amaçları arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yeni ürün geliştirmede izlenecek yöntemin aşamalarını anlar.
2   Geliştirmeyi planladığı yeni ürünü laboratuar ortamında küçük ölçekte hazırlayabilir
3   Bir anket çalışması için gerekli olan yöntemleri anlayıp uygulayabilir ve sonuçlarını analiz edebilir düzeye gelir
4   Yeni ürün geliştirmenin ön koşulu olan market araştırması yöntemlerini anlar ve uygular
5   Duyusal analiz ve panelist seçimi hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş- Gıda endüstrisinde yeni ürün geliştirmenin önemi
2 Yeni ürün geliştirmenin basamaklarına genel bakış
3 Yeni ürün geliştirmede market araştırması yöntemleri- anket geliştirmenin ve sonuçlarını analiz etmenin temelleri, Gap analizi, Risk analizi, Perceptual map
4 Prototip geliştirmenin önemi ve prototip geliştirmekte izlenecek yöntemler
5 Duyusal analiz yöntemlerinin sınıflandırılması ve her bir yöntemin temellerinin anlatılması
6 Grupların oluşturulması ve geliştirilecek ürünlerin öğrenciler tarafından belirlenmesi
7 ARA SINAV
8 Belirlenen ürünler doğrultusunda öğrenciler tarafından market araştırma yönteminin belirlenip, araştırmanın tamamlanması
9 Market araştırması sonuçlarına göre belirlenen ürünün ilk formülasyonun hazırlanması
10 Prototip denemeleri
11 Duyusal analiz testleri
12 Son ürünün duyusal analiz testleri
13 Ürünlerin tanıtım sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Gordon W F, New food product Development: From concept to market place, CRC press, 2004
2- O'Mahony M,Sensory evaluation of food : statistical methods and procedures, New York, Marcel Dekker, 1986
3- McGee H, On food and cooking : the science and lore of the kitchen, New York, Scribner, 2004
4- Fellow P, Food processing technology : principles and practice, 3. ed., Cambridge, Woodhead, 2009
5- Gaman P M, Sherrington K B, The science of food, 4. ed., Oxford, Butterworth-Heinemann, 1996

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, konularla ilgili gerçek olay ve durumlarla ilgili video izlenimi, ödevler, sunumlar ve konuya dair akademik makalelerin incelenmesi sayesinde güncel araştırmaların da takip edilmesi.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selale.glaue@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.311
ÖK.41
ÖK.51