DERS ADI

: TARİHİ ÇEVRE KORUMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5167 TARİHİ ÇEVRE KORUMA SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Restorasyon Yüksek Lisans
Restorasyon Doktora

Dersin Amacı

Tarihi çevre koruma, değerlendirme, restorasyon konularında uzmanlaşacak kişilere konuya ilişkin temel bilgileri vermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre, koruma, restorasyon konusundaki temel kavramları anlatabilme.
2   Türkiye'de tarihi çevrenin koruma sorunlarını tartışabilme.
3   Ülkenin koruma tarihini irdeleyerek, tarihi değerlerin korunmasındaki sorunların çözümüne yönelik yaklaşımlar öngörebilme.
4   Tarihi çevrenin ögeleri olarak sit ve anıtları kendi içlerinde karşılaştırabilme.
5   Koruma kanun ve ilke kararlarını yorumlayabilme.
6   Korunacak eserin belirlenmesine yönelik değerler sistemi bağlamında eseri değerlendirebilme.
7   Tarihi çevreye ilişkin bir araştırma yaparak, bunu görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
8   Tarihi çevreye ilişkin bulgulardan sonuç çıkarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Tarihi Çevre ve Koruma Kavramı 2.1 Çevre ve Tarihi Çevre Kavramı 2.2 Koruma Kavramı 2.2.1 Koruma olgusunun tarihsel gelişimi.
3 Korumanın amacı
4 Tarihi çevrenin koruma nedenleri 4.1. Korumada temel yaklaşımlar 4.2. Tarihi çevrenin ögeleri 4.2.1 Sitler 4.2.2 Anıtlar Ödev konularının verilmesi
5 İzmir tarihsel kent dokusunu inceleme gezisi
6 Korumada Değerler Sistemi
7 Restorasyon kavramı 7.1 Restorasyon yöntemleri
8 Koruma - Restorasyon konusunda öneri niteliğindeki uluslararası tüzükler
9 Uluslararası tüzükler ışığında restorasyon yaklaşımı açısından belirli konuların tartışılması (çevre, stil birliği, faraziye, teknik malzeme, ekler, v.b.)
10 1.Vize Sınavı Koruma ve restorasyona ilişkin Uluslararası Kuruluşlar
11 Türkiye'de koruma ve restorasyon olgusuna bakış Osmanlı İmparatorluğunda koruma kanun ve nizamnameleri (Asar-ı Atika nizamnameleri)
12 Türkiye'de koruma kanunları ve ilke kararları 12.1 1710, 2863, 3386 sayılı koruma kanunları 12.1.1 1995 ve 1996 yıllarında çıkan ilke kararlarının getirdiği değişiklikler 12.1.2 5226 sayılı kanun ve izleyen ilke kararları, yönetmelikler ile yapılan değişikliklerin irdelenmesi.
13 Koruma gündemindeki gelişmelerin getirdiği yenilikler ve restorasyon uygulamalarına yansımaları. Ödevlerin toplanması
14 Restorasyon Uygulamalarına ilişkin örnekler Türkiye'de koruma konusundaki sorunlar ve çözüm önerilerinin tartışılması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* AHUNBAY, Zeynep, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.
* AKYÜZ LEVİ, Eti, "Tarihi Çevre Korumacılığı ve Turizm" Mimarlık, 286 (4 / 1999), s. 55-56.
* AKYÜZ, Eti, "İkinci Grup Uygulamalar", Art Dekor, 34 (Ocak 1996), s. 76-78.
* AKYÜZ LEVİ, Eti, "İzmir'in Tarihi Çevre Dokusu ve Koruma Sorunları", Mimarlık Batı Akdeniz, 9 (Ekim 1998), s. 8-13.
* AKYÜZ LEVİ Eti, GENÇ Umut, "İzmir'de Tarihi Banka Yapıları", YAPI Dergisi, sayı (Ocak 2016), s. 54-61.
* AKYÜZ LEVİ Eti, "Conservation Courses in Undergraduate Architecture Education in Turkey", Conservation of Cultural Heritage in Turkey, Ege Yayınları, İstanbul, 2016, s. 241-253.
* ALTINOLUK, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, 1998.
* BOITO, Camillo, Korumak mı, Restore Etmek mi , İstanbul, Janus Yayıncılık, 2018.
* ERDER, Cevat, Tarihi Çevre Algısı, Ed. Y. D. Aktaş, F. D. Akyıldız, YEM Yayınları, İstanbul, 2018.
* ERDER, Cevat, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, 1975.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri:
Ders, anlatım, sınıf sunumları ve tartışma formatındadır. Görsel malzemeler yoğun olarak kullanılacak ve eğitim sürecinde teknik geziler yapılacaktır.
Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.

* Literatür araştırması ve arşiv araştırması
* Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)
- Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
- Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma.
- Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar
- Yayın tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav : % 25 ( ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5 )
Derse katılım ve ödevler : % 25 ( ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ5 )
Final Ödevi : % 50 ( ÖÇ3, ÖÇ 6, ÖÇ7, ÖÇ8 )

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu ÖÇ1; kavrama boyutu ÖÇ2; uygulama boyutu ÖÇ3; analiz boyutu ÖÇ4; değerlendirme boyutu ÖÇ5, ÖÇ6; sentez boyutu ÖÇ7, ÖÇ8 ile ölçülmektedir. Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Eti Akyüz Levi
e-posta: eti.levi@deu.edu.tr; eti.akyuz@gmail.com
tel.:0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Teknik gezi 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 5 5
Kitap Okuma 12 2 24
Bireysel Ödev Hazırlama 1 15 15
Bireysel Final ödevi hazırlama 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71
ÖK.81