DERS ADI

: MÜZİK ENDÜSTRİSİ: TARİH VE GÜNCELLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 6046 MÜZİK ENDÜSTRİSİ: TARİH VE GÜNCELLİK SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ALİ CENK GEDİK

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Bu derste müzik endüstrisi, sadece kayıt şirketlerine odaklanan anaakım yaklaşımları da içerecek biçimde ancak aslen müziğin iktisadi bir ilişkinin konusu olduğu çalgı endüstrisi, müzik çalar endüstrisi, canlı müzik endüstrisi, bilgisayarlı müzik oyunu endüstrisi vb. gibi ilgili tüm bağlamları da kapsayan bir bütünsellikte ele alınır. Bu bütünsel yaklaşımın kuramsal birikimini ise etnomüzikolojinin yeni bir alt çalışma alanı olan iktisadi etnomüzikoloji (economic ethnomusicology) çalışmaları ile popüler müzik çalışmalarındaki ilgili literatür oluşturur. Bu anlamda dersin temel amacı müzik endüstrisini, değişim, değer, emek, geçim, üretim ve tüketim vb. anahtar kavramların tarihsel, kültürel, politik ve teknolojik boyutlarıyla birlikte sunulup örnek olaylar üzerinden tartışılarak kavranmasını sağlamak ve dersi alan öğrenciye ilgili alanda uluslararası düzeyde akademik üretimde bulunabileceği birikimi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müzik endüstrisini, müziğin iktisadi bir ilişkinin konusu olduğu ilgili tüm bağlamlarını içerecek bütünsellikte tanımlayabilmesi,
2   Etnomüzikoloji ve popüler müzik araştırmaları arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   İktisadi etnomüzikoloji ve popüler müzik araştırmalarındaki müzik endüstrisi üzerine geliştirilen temel kavramları ve teorileri tanımlayabilmesi,
4   İktisadi etnomüzikolojinin iktisadi antropoloji, iktisat tarihi, iktisat ve sosyoloji ile kurduğu disiplinlerarası ilişkiyi kavrayabilmesi,
5   Dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyesi ile öğrencinin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Feodalizmden kapitalizme geçişte müzik Bir toplumsal formasyon olarak feodalizm ve kapitalizm tanımlanarak geçiş sürecinde müziğin erken metalaşma örnekleri Qureshi'nin hindustani tartışması üzerinden ele alınacaktır.
2 Manifaktür dönem ve nota yayın endüstrisi Manifaktür dönemin özellikleri ele alınarak bu dönemde gelişen nota yayın endüstrisi ele alınacaktır.
3 Endüstri Devrimi ve müziğin endüstrileşmesi Endüstri devrimiyle modern endüstrilerin ortaya çıkışı ve endüstriyel kapitalizm müziğin endüstrileşmesi üzerindeki etkileri üzerinden tartışılacaktır.
4 Konser endüstrisi, piyano endüstrisi ve Batı sanat müziğinde besteciliğin siyasal iktisadı Özellikle 19. yy.da Batı sanat müziğinin endüstrileşmesi konser, piyano ve bestecilik üzerinden değerlendirilecektir.
5 Fordizmde müzik endüstrileri Kapitalizmin fordist döneminin temel özellikleri ve bunların müzik endüstrilerindeki görünümleri ele alınacaktır.
6 Çalıcı piyano (player piano) endüstrisi Modern dönem çalgı endüstrilerinin özellikleri çalıcı piyano endüstrisi üzerinden tartışılacaktır.
7 Fonograf, gramafon ve plak endüstrileri Modern dönem kayıt endüstrilerinin özellikleri fonograf, gramafon ve plak endüstrileri üzerinden tartışılacaktır.
8 Post-Fordizmde müzik endüstrileri Kapitalizmin post-fordist döneminin temel özellikleri ve bunların müzik endüstrilerindeki görünümleri ele alınacaktır.
9 Kaset, CD ve mp3 kültürleri Post-modern dönem kayıt endüstrilerinin özellikleri kaset, CD ve mp3 kültürleri üzerinden tartışılacaktır.
10 Endüstri 4.0 ve müzik endüstrilerinde dönüşüm Endüstri 4.0 ve müzik endüstrilerindeki dönüşüm, yaratıcı emek ve tam otomasyon gibi temel kavramlar üzerinden ele alınacaktır.
11 Çevrimiçi kesintisiz (streaming) müzik yayın endüstrisi Çevrimiçi kesintisiz müzik yayın endüstrisi Endüstri 4.0'ın müziksel görünümü bağlamında tartışılacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları
14 Dönem ödevi sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
Appadurai, A. 1986. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective (edited volume). New York: Cambridge University Press.
Attali, Jacques. 2014. Gürültüden Müziğe: Müziğin Ekonomi-Politiği üzerine. (çev. Gülüş Gücigil Türkmen). İstanbul: İletişim Yay.
Beaster-Jones, J., 2007. Selling music in India: commodity genres, performing cosmopolitanism, and accounting for taste. The University of Chicago.
Beech, D., 2015. Art and value: Art's economic exceptionalism in classical, neoclassical and marxist economics. Brill.
Bourdieu, P., Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Trans: R. Nice, Harvard University Press, 1984.
Cottrell, S., 2010, June. Ethnomusicology and the Music Industries: an overview. In Ethnomusicology Forum (Vol. 19, No. 1, pp. 3-25). Taylor & Francis Group.
Gedik, A..C. 2017. Introduction: Struggling and Discussing for a 'Republic' via Popular Musics. Edited by A.C. Gedik, In Made in Turkey: Popular Music Studies, New York: Routledge.
Gedik, A..C. 2018. Karl Marx'ın Müzik Dünyası: Pasajlar, Mektuplar ve Anılar, Özne 28. Kitap 200. Doğum yılında Marx. Sf. 147-168.
Graeber, David. 2011. Toward An Anthropological Theory of Value: The False Coin of Our Own Dreams. New York: Palgrave.
Hesmondhalgh, D. 2002. The Cultural Industries. London: Sage.
Manuel, Peter. 1993. Cassette Culture: Popular Music and Technology in North India. Chicago: University of Chicago Press.
Malm, K., 1992. The music industry. Ethnomusicology: An Introduction. London: Macmillan, pp.349-364.
Miege, B. 1989. The Capitalization of Cultural Production. New York: International General.
Negus, K. 1996. Popular Music in Theory: An Introduction. New England: Wesleyan University Press.
Scherer, F. M. 2004. Quarter Notes and Bank Notes: The Economics of Music Composition in the Eighteenth and Nineteenth Centuries. Princeton and Oxford: Princeton University Press.
Taylor, T.D. 2001. The Sounds of Capitalism: advertising, music, and the conquest of culture. Chicago: University of Chicago Press.
Taylor, T.D. 2016. Music and Capitalism: A History of the Present. Chicago: University of Chicago Press.
Qureshi, Regula Burckhardt (ed.), 2002. Music and Marx: Ideas, Practice, Politics. New York: Routledge.

Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel örnekleri içeren ders gereci.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, iktisadi etnomüzikoloji ve popüler müzik araştırmalarındaki müzik endüstrisi üzerine geliştirilen temel kavramları ve teorilerin derinlemesine tartışılmasını içerir. Bu birikim, müziksel olguların analizini içeren örnek metinlerin (kitap, kitap bölümü, makale vb) gözden geçirilmesi temelinde edinilir. Böylece öğrenciler, derse konu müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar: Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Dönem ödevi ve Sunumu: Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Derse Katılım: Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.gedik(at)deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu gün tüm gün.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.12321321111111
ÖK.23333322111111
ÖK.33333322111111
ÖK.43333332111321
ÖK.53333331312323