DERS ADI

: REZERVE BOYAMA TEKNİKLERİYLE DENEYSEL UYGULAMALAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TMA 5199 REZERVE BOYAMA TEKNİKLERİYLE DENEYSEL UYGULAMALAR SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Tekstil ve Moda Tasarımı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜLCAN BATUR ERCİVAN

Dersi Alan Birimler

Tekstil ve Moda Tasarımı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kumaşı desenlendirmek için en çok uygulanan yöntemlerden biri rezerve boyama teknikleridir. Rezerve boyama tekniklerinin temel prensibi, kumaşın boya emilimine karşı direnç oluşturabilmesidir. Bunun için kumaş yüzeyi fiziksel yöntemlerle ya da doğal maddelerle kapanarak rezerve edilir ve boyanır. Rezerve boyama teknikleri fiziksel rezerve ve doğal maddelerle kapama işlemi yapılarak rezerve olmak üzere iki temel yöntemi kapsamaktadır. Ders kapsamında rezerve boyalı tekstillerinin, geleneksel uygulama süreçleri ve kapsamlı üretim prensipleri , boyama tekniklerinin sınıflandırması teknik bilgilerle aktarılacaktır. Rezerve teknikler, belirlenen ürün grubu ve tema doğrultusunda uygulama çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca rezerve boyalı tekstiller, boyama ve teknik çözümlemelerinde deneysel uygulamalarla irdelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Rezerve boyalı tekstil tekniklerini uygulayabilme bilgisine sahip olması.
2   Rezerve teknikleriyle deneysel yenilikçi uygulamalar yapabilmesi.
3   Farklı rezerve tekniklerini bir arada kullanarak, uygulanabilirlik, işlevsellik kriterlerine ve renk bilgisine uygun ürün geliştirebilmesi.
4   Rezerve teknikleriyle yenilikçi, özgün estetik yaklaşımlı tekstil ürünleri geliştirebilmesi.
5   Farklı tekstil lif ,malzemeleri kullanarak deneysel uygulamalar ortaya koyabilmesi.
6   Geleneksel rezerve teknikleriyle günümüz teknolojik gelişmeleri sentezleyerek deneysel ürün geliştirmesi.
7   Rezerve teknikleri beraber, farklı malzeme ve farklı tekstil tekniklerinin bir arada kullanarak ürün tasarımı geliştirebilmesi.
8   Rezerve teknikleriyle malzeme, form, renk, teknik açılardan inceleyerek, geleneği özümseyerek, özgün sanatsal ürünler oluşturabilmesi.
9   Geleneksel boyama geleneğini özümseyerek, yenilikçi özgün sanatsal ürünler oluşturabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Rezerve boyama teknikleri ile ilgili temel bilgilerin irdelenmesi.
2 Boyama reçeteleri hakkında bilgilerin verilmesi renk uygulama çalışmaları
3 Fiziksel rezerve teknikleri ile ilgili teknik uygulama çalışması
4 Doğal maddelerle rezerve teknikleri ile ilgili uygulama çalışması
5 Deneysel Uygulama çalışması
6 Uygulama projesi tespiti
7 Proje çalışması ile ilgili çözümlemeler
8 Uygulama çalışması
9 uygulama çalışması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Balfour Jenny (2000), İndigo , London, British Museum Publication Ltd
Harris Jennifer (1993), 5000 Years of Textiles , London, British Museum Publication Ltd.
Gardetti Angel Miguel (2016) Ethnic Fashion , Singapur, Business Media ,Springer Science
Gibbon K. F. & Hale A.(1997),Ikat Silk of Central Asia , London , Laurance King Publishing
Gillow John & Barnard Nicholas (1993) Traditional Indian Textiles ,London, Thames&Hudson.
Gillow John & Sentance Bryan ( 2004) A Visual Guide To Traditional Techniques World Textiles , London, Thames Hudson.
Gittinger, Mattiebelle (2005), Textile For This World and Beyond ,London, Scala Publisher.
Gunner Janice (2006) Shibori for Textile Artist , London, Basford.
Kerlogue Fiona (2004) Batik Design Stle&History , London, Thames&Hudson. Murashima Kumiko (1993) Katazome Japanese Paste- Resist Dyeing For Contemporary Use , USA, Lark Books.
Roojen P.V. (1993) Batik Design , Amsterdam, The Pepin Press.Yağan Şahin Yüksel (1978) Türk El Dokumacılığı , İstanbul, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Stevens Rebecca&Yoshika I. Wada (1996) The Kimona Inspiration Art and Art to Wear America Washington DC. , Pomegranate Artbooks.
Wada Yoshiko Iwamoto (2002) Memory On Cloth Shibori Now , New York, Kodansha International, Ltd.
Wada Yoshiko Iwamoto, Kellog Mary Rice, Barton, Jane (1999) Shibori: The Inventive Art of Japanese Shaped Resist Dyeing , Kodansha International, New York
Wells Kate (1997) Fabric Dyeing Printing , London, Conran Octopus Ltd.
Wilson Janet (2013), Classic and Modern Fabrics The complete Illustrated Sourcebook , Holland, Thames&Hudson.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


1.Dersler
Geleneksel rezerve tekniklerinin temel prensipleri görsel ve uygulamalı olarak irdelenerek öğrencinin temel teknik ve boyama reçetelerini uygulaması sağlanır. Öğrencinin temel rezerve boyama teknikleriyle deneysel uygulama yapması için yönlendirilir. Bununla birlikte öğrencinin yerli ve yabancı literatürü araştamsı yazılı ve görsel olarak sunmalarını hazırlamalarını ister.
Öğrencileri, belirlenen tema ve teknikler ile ev tekstili ya da moda trendlerine uygun tasarım yapması beklenir. Ayrıca öğrencinin uygulama alanlarına yönelik ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirilir.
2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmalar
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, uygulaması yapılacak tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim elemanı tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Eskiz ve sunum dosyaları bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BNS Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derse devam ve katılım azami önem taşır. Verilen ödevlerin tam ve zamanında teslimi, derste takip edilmesi gereken sürecin aksatılmaması olumlu değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

batur.gulcan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 11:00- 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Tasarım Projesi 1 20 20
Sunum Hazırlama 2 5 10
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 5 4 20
Proje Final Sunumu 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1553535335
ÖK.25531555355
ÖK.35353533353555
ÖK.45535333353555
ÖK.55535335555555
ÖK.653533553333
ÖK.753533353555
ÖK.855333335555
ÖK.9335535333