DERS ADI

: TEKSTİL TASARIMINDA GERİ DÖNÜŞÜM, GERİ KAZANIM VE SÜRDÜREBİLİRLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TMA 6138 TEKSTİL TASARIMINDA GERİ DÖNÜŞÜM, GERİ KAZANIM VE SÜRDÜREBİLİRLİK SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Tekstil ve Moda Tasarımı Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. LEYLA YILDIRIM

Dersi Alan Birimler

Tekstil ve Moda Tasarımı Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Çevre dostu ve sürdürülebilir tasarımların geliştirebilmesinde alternatif olarak öne sürülen geri dönüşüm, geri kazanım, doğal boya vb. gibi ekolojik üretim tekniklerini yeni çevre dostu malzeme ve tekniklerle birleştirerek yaratıcı sanat/tasarım çalışmaları yapabilmek ve sosyal sorumluluk çerçevesinde tekstil tasarımın işlevini sorgulayabilmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Tüketime dayalı moda anlayışının ekonomik sosyal ve kültürel boyutunu irdeleyebilmek
2   2. Geri dönüşüm ve geri kazanım uygulamalarını ve günümüzdeki kullanımlarını tanımlayabilmek
3   3. Tekstilde ve tekstil dışında kullanılan her türlü atık malzemelerin, kullanılmış giysilerin, aksesuarların vb. yaratıcı tekstil tasarımı uygulamalarıyla geri dönüşüm ve kazanımlarının olanaklarını ortaya koyabilmek
4   4. Sürdürülebilirlik, çevreci yaklaşım ve evsel atıkların renklendiriciler olarak değerlendirilmesi kapsamında doğal boya kaynaklarını tanımlayabilmek
5   5. Tekstil tasarımında geri dönüşüm, geri kazanım, yavaş moda yaklaşımları sergileyen sanatçı/tasarımcıların uyguladıkları tekniklerini tanımlayabilmek
6   6. Atölye koşullarında buluntu ve atık malzemeleri değerlendirerek deneysel yaratıcı ve yeni bakış açısı geliştirici denemeleri yapabilmek
7   7. Çevreci farklı yeni malzeme ve üretim yöntemlerini geri dönüşüm sürecinde bütünlükçü bir yaklaşımla kullanabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çevre dostu, sürdürülebilirlik, yeşil tasarım kavramlarının araştırılması
2 Geri dönüşüm ve geri kazanım uygulamalarını ve günümüzdeki kullanımlarının araştırılması
3 Kullanım ömrünü doldurduğu düşünülen atık giysiler ve malzemeler üzerinde araştırma yaparak bunların yaratıcı tekstil tasarımı sürecinde geri dönüşüm ve geri kazanım olanaklarının araştırılması
4 Geri kazanım süreçlerinde evsel ve organik atıklar veya katma değer sağlayıcı diğer boya/baskı uygulamaları olanaklarının araştırılması
5 Günümüz sanatçı/tasarımcılarının ve farklı kültürlerdeki geri dönüşüm ve geri kazanım uygulamalarının değerlendirilmesi
6 Araştırılan ve ekolojik olarak uygun görülen teknikler doğrultusunda atölyede farklı kumaşlar veya geri kazanılması istenen giysiler, malzemeler vb. üzerinde deneysel çalışmalar yapmak
7 Uygulama çalışmaları
8 Uygulama çalışmaları
9 Uygulama çalışmaları
10 Deneysel çalışma sonuçlarından seçilenlerin projeye uygulanması
11 Deneysel çalışma sonuçlarından seçilenlerin projeye uygulanması
12 Deneysel çalışma sonuçlarından seçilenlerin projeye uygulanması
13 Proje sürecinin raporlanması
14 Projenin sunulması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Editor Kirsi Niinimäki, Sustainable fashion:New approaches , Aalto University Publication series, Art + Design + Architecture 9/2013
2. Kate Fletcher, Sustainable Fashion and Textiles: Design Journeys. Earthscan, London, 2008
3. Kirsi Niinimäki, Lotta Hassi, Emerging design strategies in sustainable production and consumption of textiles and clothing, Journal of Cleaner Production 19 (2011)
4. Carlotta Cataldi, Maureen Dickson, Crystal Grover, Slow Fashion: Tailoring a Strategic Approach towards Sustainability, School of Engineering Blekinge Institute of Technology Karlskrona, Sweden 2010
5. Pasricha, Anupama, "Exploration of the meaning of sustainability in textiles and apparel discipline and prospects for curriculum enhancement" (2010). Graduate Theses and Dissertations. Paper 11433
6. Maria C. Thiry, Staying Alive: Making Textiles Sustainable, AATCC Review November/December 2011 www.aatcc.org
7. Recep Karadağ, Doğal Boyamacılık, T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 2007
8. Recep Karadağ, Doğal Boyama reçeteleri, , T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 2008
9. Tarek Ismail Kakhia,Dyes , Colors & Pigments, http://tarek.kakhia.org
10. L Chakraborty, S Chakraborty, Application of Eco-friendly Vegetable Dyes on Cotton fabric, Department of Textile Engineering in Anuradha Engineering College, Chikhli, Buldana,
11. Abayomi O. Adetuyi, The Uniqueness and Multidimensional Usage of Natural Dyes, Department of Industrial Chemistry, Federal University of Technology, Akure, Ondo State, Nigeria.
12. Rahul B. HIREMATH et all. An integrated networking approach for a sustainable textile sector in Solapur, India, Urbani izziv, volume 23, no. 2, 2012
13. Lois Pittman and Katherine Townsend, Designer/Makers are Key to Sustainable Textile Development, Making Futures Vol 1 ISSN 2042-1664 175
14. J. K. Kumara; A. K. Sinha, Resurgence of natural colourants: a holistic view, Natural Product Research, 18: 1, 59 84
15. Kerry G. Gilbert , David T. Cooke, Dyes from plants: Past usage, present understanding and potential, Plant Growth Regulation 34: 57 69, 2001.
16. Padma S. Vankar, Rakhi Shanker, Dyeing of cotton, wool and silk with extract of Allium cepa, Pigment & Resin Technology, 38/4 (2009) 242 247
17. Sara J. Kadolph, Karen Diadick Casselman, In the Bag: Contact Natural Dyes, Clothing and Textiles Research Journal, Volume 22, 1/2 2004
18. http://www.tedresearch.net/

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Çevre dostu, sürdürülebilirlik, yavaş moda, yeşil tasarım vb kavramlarının tekstil tasarımındaki uygulamaları araştırıldıktan sonra elde edilen bilgiler doğrultusunda çevreci boya, baskı, malzeme ve tekstil teknikleri ile çalışılıp sonuçların bir tekstil ürününe dönüştürülmesi sağlanacaktır

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 DKL Derse Katılım
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + PRJ * 0.50 + DKL * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Araştırmanın boyutu, derse devam, atölye uygulamalarının verimliliği ve ürüne dönüşme süreci önemlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin tasarım süreci, iş akışı ve malzeme kullanımını verimli bir şekilde planlamaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 13 2 26
Öğrenci Sunumları 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Proje Hazırlama 12 4 48
Sunum Hazırlama 12 4 48
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555531555335
ÖK.255555535555535
ÖK.335553553535535
ÖK.455535555333535
ÖK.553333335333533
ÖK.655555555535535
ÖK.755555555555555