DERS ADI

: TÜRK TEZHİP SANATI TARİHİ VE EKOLLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 3107 TÜRK TEZHİP SANATI TARİHİ VE EKOLLERİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYŞE ÇETİN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Seramik
Aksesuar Tasarımı
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Sahne Tasarımı
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Resim
Heykel
Fotoğraf
Müzik Bilimleri
Kurgu Ses ve Görüntü Yönetimi
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Moda Giyim Tasarımı
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı


Bu dersin amacı; öncelikli tarihi eserlerde(mimaride bezemelerde ,yazma eserlerde konservasyon (koruma uygulamaları) için gerekli olan proje ve uygulamaları teknik, malzeme, kuram ve kural bilgileri ile öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi eserlerde ( mimari ve yazma eserler) Konservasyon için gerekli olan kuralları, temel kavramları öğrenmesi ve uygulayabilmesi,
2   Konservasyon çalışmalarında yapılmakta olan proje ve uygulama tekniklerini alan analizleri ve ana hatlarıyla öğrenmesi ve kullanabilmesi,
3   Konservasyon çalışmalarında uygulanmakta olan malzeme ve üretim tekniklerini öğrenerek uygulama yapabilme becerilerinin gelişmesi
4   Konservasyon çalışmalarında uygulama aşamalarını doğru tanımlayabilmesi ve uygulayabilmesi,
5   Koruma ve uygulama aşamalarının tamamını teknik raporlar ve çizimler ile belgeleyebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konservasyon ile ilgili bilgi, arşiv belge çalışmaları, kültürel bağlamda düzenleme çalışmaları
2 Konservasyonu yapılacak olan (mimari bezeme ,yazma eser ) ile ilgili araştırma ve analiz çalışmaları
3 Konservasyon proje konusunun analizlerinin yapılması
4 Konservasyon proje verilerinin düzenlenmesi
5 Konservasyon proje belgeleme çalışmaları ve raporların düzenlenmesi
6 Koruma ve onarım proje malzeme, ekipman ve üretim tekniği araştırmaları
7 Konservasyon proje uygulama ve restorasyon tekniklerinin belgelenmesi
8 Farklı disiplinler ile işbirliği öngörülerinin projelendirilmesi
9 Farklı disiplinler ile ortak çalışma programı uygulamaları
10 Koruma ve onarım ile ilgili detay tasarımlarının projelendirilmesi
11 Koruma ve onarım ile ilgili detay tasarımlarının projelendirilmesi
12 Koruma ve onarım proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları
13 Koruma ve onarım proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları
14 GENEL DEĞERLENDİRME

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Sibel ÖZEL, Alkım Yayınları, İstanbul, 1998
Tarihsel Çevre Koruma Politikaları Ankara, Mehmet TUNÇER, Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri, Ankara, 2000
Osmanlı İmparatorluğu Mimarisi, Kültür Bakanlığı Yayını, İstanbul, 1998
Tüba Kültür Envanteri Dergileri, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, İstanbul 2004
Restorasyonlar Projeler Kitaplar, D Aronco, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Katalogu, İstanbul, 2006
Klasik Yapı Detayları, Fatin ULUENGİN, Yem Yayınları, İstanbul, 1971
Orta Çağ Türk Sanatında Süsleme ve İkonografi, Selçuk MÜLAİM, Kaknüs Yayınları
Mimaride Rönesans ve Barok, Betül BAKIR, Nobel Yayın, 2003
İzmir İl Kültür Müdürlüğü Kültür Envanterleri, İzmir, 2001
Ana kaynak:KATHPALİA, Yash Pal; Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu,Çev:Nihal SOMER,T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü,Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı,Yayın No:6, Başbakanlık Basımevi, Ankara 1990 XLVII

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Öğretim üyesi öğrencileri, Mimaride yer alan bezemelerin korunmaları için gerekli olan kural ve kavramları öğrenme ve uygulayabilmeye, koruma çalışmalarını araştırarak ve izleyerek, analiz çalışması yapmaya yönlendirir. Elde edilen verileri düzenleyebilme, temel kavramları öğrenebilme ve hatasız uygulayabilmesi için gereken alt bilgiler ile donatır.
Proje uygulama ve öngörülerini teknik raporlar, desenler ve çizimler ile belgeleyebilmesi Konservasyona yönelik proje haline getirmesi için yönlendirir.
2.Koruma çalışmaları öncesi yapılması gereken analiz çalışmasının kavraması, uygulama teknikleri ile birlikte öğrenilmesi ve kullanabilmesi, malzemeleri ve onarım tekniklerini de öğrenerek yapı üzerinde uygulayabilecek birikimde olmasının sağlanması amaçlanmaktadır.
3.Koruma çalışmalarında uygulama aşamalarını doğru öngörmesi, uygulayabilmesi ve farklı disiplinler ile ortak proje çalışması yürütebilmesi, dersin çalışma hedefidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRR Proje
2 CLM Çalışma
3 BSN Başarı Notu PRR * 0.60 + CLM * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar



Öğrencinin derslere bilgi ön araştırmaları yapmış olarak katılımı, çözüm ve önerilere bilinçli olarak katılımı, çözüm önerilerinin uygunluğu, konservasyon öngörülerinin birbirini tamamlar nitelikte olması ve uygulanabilirliği üzerinden değerlendirme yapılacaktır. Öngörü ve uygulamaları, bezeme konservasyonunun öğrenilebilmesi ve kullanılabilmesi, ödev ve projelerinin içerik ve sunum kalitesi, önermelerinin uygulanabilirliği değerlendirmede etkili olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Proje çalışması ve sunum performansı ayrı ayrı 100 tam puan değerlendirilecektir. Proje notunun %60 ı, ödev /sunum %40, geçme notunu belirleyecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu % 80 dir.
Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır
Her türlü tarihi eser Vandalizm girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
Proje ve ödevler teslim tarihi dışında değerlendirmeye alınamaz ya da tam puan üzerinden değerlendirilemez
Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Öğrenciler bir sonraki derse hazırlıklı gelir. Öğrencinin raporlu olması durumunda bu günler öğrencinin devamsızlığından sayılır.


Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

02324129278
ayse.cetin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:00/16:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin,makalelerin okunması vb.) 14 3 42
Sunum Hazırlama 2 5 10
Ödev Hazırlama 1 20 20
Diğer (lütfen belirtiniz) PROJE 2 20 40
Alan/saha çalışması 7 2 14
Atölye laboratuvar vb.kapsamındaki çalışmalar 14 1 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11234
ÖK.2224
ÖK.3224445
ÖK.4234
ÖK.5234