DERS ADI

: TÜRK TEZHİP SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5133 TÜRK TEZHİP SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Günümüze gelmiş örnekler ışığında Türk tezhip sanatının tarihsel gelişimi hakkında ön bilgiye sahip olunması, farklı üslup ve dönemlerde üretilmiş örneklerdeki renk, teknik ve kompozisyon özellikleri analiz edilerek , özgün tasarımlar gerçekleştirmektir. ( Özellikle Mushaf yazmalarında görülen zahriye, serlevha, surebaşı, hatime vb gibi alanlardaki tezhip ler özgün tasarımlar için örnek teşkil edecektir. )

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk tezhip sanatının tarihsel gelişimi hakkında öğrencilerin yetkinliğe sahip olması.
2   Yurtdışı ve yurtiçi müze ve kütüphanelerde yer alan Mushaf yazmalarına ulaşabilmek ve katologlanma yöntemlerini öğrenebilmesi
3   İslam dünyasında görülen ilk tezhipli Mushaf yazmalarında görülen tezhiplerin teknik, renk ve kompozisyon analizi yapabilmek, bunlardan elde ettiği verileri kendi özgün tasarımlarında kullanabilmesi.
4   Yaptığı araştırmalar ışığında elde ettiği verileri tasarım ve üretim aşamalarında kullanabilmesi
5   Uzmanlık alanı ile ilgili elde ettiği bilgileri sunabilme yetkinliğine sahip olması, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Tezhip Sanatı ile İlgili kaynaklar
2 Türk Tezhip Sanatı tarihsel gelişimi
3 Seçilmiş kütüphane, müze ve koleksiyonlarda yer alan yazma eser tespiti
4 Seçilmiş kütüphane, müze ve koleksiyonlarda yer alan yazma eser kataloglama yöntemleri
5 Kataloglanan yazma eserlerdeki farklı üslupların analizi
6 Elde edilen analizlerin Mushaf tezhibi tasarımlarında (Zahriye,Serlevha,surebaşı,hatime vb) kullanılması
7 Mushaf yazmalarında tezhipli alanların özellikleri
8 Zahriye ve serlevha, surebaşı, hatime
9 Güller, durak, haşiye,
10 Tasarımların eskiz aşaması (motif ve kompozisyon aşaması)
11 Tasarımların renk analizi
12 Özgün tasarımların proje aşamalarının safhalar halinde gösterilmesi. Projenin değerlendirilmesi ve sunumu.
13 Projenin sunumu
14 Projenin değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her öğrenci kendinin tespit ettiği yurt içi ve yurtdışı müze, kütüphane veya koleksiyonlarda yer alan yazma eserleri, özellikle de Mushaf yazmalarını tespit edecektir. Tespit edilen yazmalar katologlanarak derinlemesine araştırılacaktır. Elde ettiği verileri öğrenci yapmış olduğu özgün tasarımlarda kullanacaktır.Böylece konusu ile ilgili becerisinin yetkinliğe dönüşmesi aranacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 DKL Derse Katılım
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.30 + PRJ * 0.50 +DKL * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü ders içinde yapılan karşılıklı görüşmelerle değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir. Proje değerlendirilmesinde her öğrencinin seçilen konuya uygun özgün tasarım yapması beklenilmektedir.

Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üni. Güzel Sanatlar Fakültesi,
Geleneksel Türk Sanatalrı Bölümü
Tezhip Anasanat Dalı
Narlıdere /İzmir
email: gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Örnek olay çalışması 2 1 2
Ödev Hazırlama 2 2 4
Sunum Hazırlama 1 2 2
Tasarım Projesi 14 8 112
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 204

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3555
ÖK.45
ÖK.5