DERS ADI

: TÜRK MİNYATÜR SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5146 TÜRK MİNYATÜR SANATI VE ÖZGÜN UYGULAMALAR II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Beylikler döneminde ve Osmanlı döneminde kitap sanatları alanındaki gelişmeler, konuyla ilgili sanat ortamı, sanatçı ve sanat hamileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi ve buna göre başlıca minyatür üsluplarını tanıtmaktır; bu araştırma ve incelemeler sonucu özgün minyatür tasarımları gerçekleştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Beylikler dönemi ve Osmanlı döneminde bir saray sanatı olarak gelişen kitap sanatlarının tarihi ve saraydaki sanat ortamı hakkında genel bilgi sahibi olması,
2   .Osmanlı sarayında, minyatürlü yazma üretimini şekillendiren başlıca koşullar ve nakkaşhane hakkında bilgi sahibi olması,
3   Osmanlı kitap sanatında dönemlere göre farklılık gösteren üslupları tanıması ve tarihi gelişimleri içinde bu üslupları belirleyebilmesi
4   Osmanlı dönemi minyatürlü yazmalarında görülen başlıca biçim ve kompozisyonları tanıması,
5   Minyatürlü yazmalarla ilgili müze veya kütüphanelerde bulunan yazma eser koleksiyonlarında veya özel koleksiyonlarda araştırma ve inceleme yapabilmesi,
6   Eğitim dönemi boyunca edindiği kuramsal bilgiler ve oluşturacağı görsel kaynakçadan yola çıkarak özgün bir minyatür tasarımı yapması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Selçuklular sonrası Anadolu coğrafyasında sanat ortamı ve eğilimler
2 Anadoluda Beylikler dönemine ait mimaride ve kullanım eşyalarında süsleme ve kompozisyon örnekleri, kitap sanatlarından örnekler
3 Erken dönem Osmanlı sanatı, sarayda sanat ortamı ve nakkaşhane
4 Osmanlı'da İlk minyatürlü yazma örnekleri, Fatih dönemi ve portrecilik (malzeme ve üslup)
5 Klasik dönem Osmanlı minyatürleri ve önemli nakkaşbaşları
6 Osmanlı'da tarih konulu yazmalar ve şehnamecilik kurumu
7 Geç dönem Osmanlı minyatürleri (17. Yüzyıl albüm resimleri, tek figürler, duvar resimleri ve tuval resmine geçiş)
8 Öğrenci sunumu
9 Öğrenci sunumu
10 Özgün bir minyatür tasarımı için konu ve malzeme belirleme
11 Uygulama çalışmaları
12 Uygulama çalışmaları
13 Uygulamanın tamamlanması ve sunumu.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Serpil Bağcı-Filiz Çağman-Günsel Renda-Zeren Tanındı; Osmanlı Resim Sanatı, T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 2006.
Banu Mahir; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2004.
Zeren Tanındı; Türk Minyatür Sanatı, Büyük Tasarımların Başlaması, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1996.Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Oleg Grabar; Mostly Miniatures, An Introduction to Persian Painting, Princeton Uni. Press, New York 2001.

Diğer ders materyalleri:
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Beylikler dönemi ve Osmanlı döneminde görülen süslemeli ve minyatürlü yazmaların tarihsel gelişimi üzerinde durularak, başlıca minyatür üslupları tanıtılacaktır. Konuyla ilgili ana kaynaklarla ilgili bilgi verildikten sonra öğrenci bir kaynakça oluşturmak üzere kütüphane araştırması için yönlendirilecektir. Öğrencinin araştırma yöntemlerine hakim olabilmesi ve edindiği bilgileri yorumlayıp karşılaştırabilmesi amacıyla derste bir sunum yapması istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BNS Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ana kaynaklara yönlendirilmesinden sonra yapacağı kaynak taraması ve derste yapacağı sunumun niteliği başlıca değerlendirme kriterini oluşturmaktadır. Öğrencinin ders sırasında sorulan sorulara verdiği yanıtlar ve ders sonunda yapılan tartışmalara olan katılımı gözlemlenecektir. Öğrencinin yaptığı kuramsal araştırmaları sonucu gerçekleştireceği özgün tasarımdaki yaratıcılığı ve özgünlük derecesi de göz önüne alınacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final, sunum ve proje teslimi oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır. Derse katılım %80 oranında zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Ödev hazırlama 1 10 10
Sunum hazırlama 1 8 8
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 188

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.55
ÖK.655