DERS ADI

: EL YAZMASI ESERLERİ KONSERVASYONU I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5145 EL YAZMASI ESERLERİ KONSERVASYONU I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kültür varlıklarımızdan olan yazma eserlerimizin ve malzemesi kağıt olan belge, kağıt, defter,ferman,harita, matbu kitap vb. uygun ortam ve şartlarda korunması,saklanması,ve yazma eserleri tahrip eden unsurlar, bu nedenlerin restorasyonu yapılacak eserlerde tespiti,eser kimlik belgesi oluşturma , onarım öncesi çalışamaları ve koruma prensiplerini ,teorik ve uygulamalı olarak öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yazma eserin tanıtımı, yazma eseri oluşturan malzemeler ve yazma eserlerde kullanılan kağıt çeşitleriyle ilgili bilgilerin kazanılması,
2   Yazma eser konservasyonunda koruma prensipleri, kağıt , yapısı ve özellikleri, kağıt çeşitleri, kağıt restorasyonu malzeme bilgisi,ülkemizde ve dünyada aktif konservasyon yapan merkezler, yapılan araştırmalar ve yeni yöntemleri takip edebilme yetkinliği edinilmesi,
3   Yazma eserlerin koruma prensipleri, mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmek,koruma ile ilgili elde edilen bilgi ve becerileri uzmanlık alanları konularını yetkinliğe dönüştürebilmek
4   Yazma eser restorasyonunda uygulamalar kurt yenikli kağıt onarımı,buruşuk belgelerin düzeltilmesi yırtık onarımı,konusunda mesleki becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
5   Yazma eserlerin korunması ve restorasyonunda farklı disiplinlerden yararlanılarak koruma ve onarım prensiplerine uygun olarak yapılan uygulamalı çalışmaların etkin bir şekilde sunabilmeyi sağlanması, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Icerigine iliskin genel bilginin ve kaynakcanin verilmesi
2 Yazma esere iliskin tanim,yazma eseri olusturan malzemeler ornekler uzerinde inceleme,restorasyon malzemeleri
3 Tanimlar ve terminoloji(koruma-konservasyon-restorasyon) hakkinda bilgi verilmesi.
4 Temel restorasyon ve tamirat prensipleri kayit tutturma
5 Milletlerarasi standartlar,
6 Tahrip edici unsurlar,oksidasyon-asidifikasyon-solan renkler-kimyevi kararsizliklar-elektromanyetik bozulmalar-
7 Cevre unsurlar isi-isik-nem-kirlenme-insanin verdigi zararlar
8 Klasik kagit konservasyonu icin gereken techizatlar ve malzemeler
9 Yazma eserleri koruma ve konservasyon ile ilgili planlamalar,koruma ve konservasyon arastirmalanlari,bina bolumleri,
10 Korumada depolama ,binalarin durumu,depolama techizati,arsiv kutulari,toz ve kirden koruma-yangin su baskini gibi dogal afetlerden koruma,biyolojik tahribatlar mantar-mikroorganizma- bocek ve kemirgen vb canlilardan koruma
11 Yazma eserlerde malzemenin genel bakimi,uygulamalar( zararli maddelerin yok edilmesi-duzlestirme-paketleme yazma eser vb degerli dokumanlarin kullanimi-denetimin saglanmasi,zarar verici unsurlarla mucadele-binaya uygulanacak islemler eserlere uygulanacak islemler-
12 Zarar gormus yazma eser kagit uzerinde tesbitler belgeleme,uygulamalar
13 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:KATHPALİA, Yash Pal; Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu,Çev:Nihal SOMER,T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü,Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı,Yayın No:6, Başbakanlık Basımevi, Ankara 1990 XLVII
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ndeki Belgelerin Restorasyon Bakımından Genel Durumu;
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ndeki Belge Türleri, Padişah El Yazmaları Ve Belge Restorasyonu, T.C.Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı, İstanbul 1997,s.147-195
HUBBE Martin A., BROWDEN Cindy: Handmade Paper: A Review of Its History,Craft,And Science, BioResources 4(4), 2009 ,1736-1792 pages
ROPER,MICHAEL, Koruma ve Konservasyon Servisinin Planlanmasi,Techizatlandirilmasi ve Personel Istihdami,Ankara 1994,89.S.
Yardımcı kaynaklar: DAHL, Svend; Kitabın Tarihi, Antik Çağdan Günümüze Kadar her Yönüyle, Çev: Mehmet DÜNDAR, T.C Kültür Bakanlığı Milli Kütüphaneler Başkanlığı, Çeviri Eserler Dizisi, Milli Kütüphane Basımevi
Ankara 1999, XII+335.S.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 PRJ Proje
4 DKL DerseKatılım
5 FN Final
6 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + PRJ * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.20
7 BUT Bütünleme Notu
8 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.10 + PRJ * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.20


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirmede, yazma eserleri tanıma, yazma eseri oluşturan malzemeleri tanıma, koruma ilkeleri, koruma korumada yapılacak işlemler,restorasyon öncesi ve sonrası işlemleri gibi uygulamalı çalışmaların yanı sıra, teorik bilgilerde sınavla değerlendirilecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi uygulama çalışmasına (3), yaptığı uygulamalar ve çalışmaların sunumunun olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır. Uygulama dosyası , araştırmalarının sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır. Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 3 39
Final sınavına hazırlık 1 3 3
Ödev hazırlama 1 3 3
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 13 8 104
Final sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1555
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.555