DERS ADI

: TEORİ/SOLFEJ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MAS 5261 TEORİ/SOLFEJ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. EBRU GÜNER CANBEY

Dersi Alan Birimler

Müzik Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İleride eğitmenlik yapmayı düşünen öğrencilere, Temel müzik eğitiminde yer alan Teori ve Solfej öğretimi, ders ve sınav materyali hazırlama ve ölçme- değerlendirme yöntemlerine ilişkin bireysel ya da sınıf ortamında deneyim kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müzik Teorisine ilişkin temel kavramları sınıflandırarak, bir müfredat planı oluşturarak konuları yerleştirebilmesi,
2   Solfej/Nota öğretimi konu başlıklarını tanımlayabilmesi ve belirli bir konuyu öğrenciye aktarım hususunda deneyim sahibi olabilmesi,
3   Ders ve Sınav materyali hazırlama konusunda Teori ve Solfej öğretimine ilişkin öğrenciye çalışma önerileri hazırlayarak bunları yazılı olarak sunabilmesi ve sonuçları değerlendirebilmesi,
4   Başlangıç ve Orta seviyelerdeki öğrencilere sınıf ortamında, belirlenen bir Teori/Solfej konusunu aktarabilmesi,
5   Teori/Solfej öğretim yöntemleri ile ilgili araştırma yaparak, elde ettiği bulguları bir rapor haline getirip yazabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Teori/Solfej Öğretim Yöntemleri Teori/Solfej eğitimi hakkında temel kavramlar ele alınacaktır.
2 Anahtar Kavramı (Sol Anahtarı) Anahtar kavramı ele alınacak, Sol anahtarı üzerinde nota öğretim yöntemleri uygulanacaktır.
3 Anahtar Kavramı (Fa Anahtarı) Anahtar kavramı ele alınacak, Fa anahtarı üzerinde nota öğretim yöntemleri uygulanacaktır.
4 Anahtar Kavramı (1, 3, 4. Çizgi Do Anahtarları) Anahtar kavramı ele alınacak, Do anahtarları (1, 3, 4. çizgi) üzerinde nota öğretim yöntemleri uygulanacaktır.
5 Anahtar ile Nota Okuma (Bona ve Solfej) Çeşitli anahtarlar ile nota okuma çalışmaları ele alınacaktır.
6 Solfej Parçası Çalıştırma Yöntemi Bir solfej parçasına ilk başlangıç yapılırken üzerinde durulması gereken konular ele alınacaktır
7 Solfej Parçası Üzerinde Teori Solfej parçası üzerinde Teori bilgileri üzerinde durulacaktır.
8 Aralıklar Aralık kavramı ve çevrimleri ele alınacaktır.
9 Ölçüler Ölçü kavramı ele alınacaktır.
10 Diziler (Tonalite) Majör ve Minör Diziler üzerinde durulacaktır.
11 Müzik Terimleri (Tempo, Nüans, Artikülâsyon) Temel Müzik Terimleri ele alınacaktır.
12 Müzik Biçim ve Stilleri İki ve üç bölmeli Şarkı Formları üzerinde durulacaktır.
13 Örnek Ders Ders uygulama örneği yapılacaktır.
14 Ara Sınav
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

DANDELOT, Georges. Manuel Pratique;
FONTAINE, Fernand. Traite Pratique Du Ritim Mesure;
WEBER, Alain. Leçons Progressives de Lecture et de Rythme-Volume;
AKDİL, Sayram. Temel Müzik Eğitiminde Dikte (4 kitap bir arada);
CONSTANT, Franz: Solfége - volume 5 (Karışık anahtar Sol+Fa)
BITSCH, Marcel: Douze Leçons de Solfege Rythmique
BITSCH, Marcel: Treize Leçons de Solfége - En Clés Mélangées (5 Anahtar karışık)
BARAN, İlhan. Temel Müzik Kuralları;
ROUGNON, Paul. Temel Müzik Teorisi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımı, başlangıç seviyesindeki bir öğrenciye müzik teorisi ve nota öğretim yöntemlerine ilişkin örneklemelerin öğretim elemanı tarafından anlatılmasının ardından, öğrencilerin öğretmen olarak yer değiştirmeleri ile enteraktif bilgi aktarım yöntemlerinin yazılı ve sözlü olarak uygulanması yolu ile yapılır.

Ödevler
Ödevler, bir sonraki derste uygulanacak konu ile ilgili, öğrencinin konu üzerinde çalışarak hazırlaması gereken uygulamalı ve/veya yazılı çalışmalardan oluşur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %100'ünü yazılı sınavlardan elde edecektir. Öğrenciler, soruları sınav sırasında uygulamalı ve/veya yazılı olarak cevaplayacaklardır. Sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları içerecektir. Sınavlar, öğreticinin inisiyatifine bağlı olarak piyano ile uygulamalı, kapalı uçlu (test) ya da açık uçlu sorulardan oluşabilir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 0 232 412 95 50 ebru.guner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.131323
ÖK.212111
ÖK.3132111
ÖK.443444
ÖK.51231135