DERS ADI

: PERFORMANS ETNOGRAFİSİ VE ANALİZİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5037 PERFORMANS ETNOGRAFİSİ VE ANALİZİ I SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. LEVENT ERGUN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencinin müzik incelemesi için veri toplama yolu olarak alan çalışmasında kullanılan yöntem ve teknikleri kavramasını, bu yolla veri toplamasını ve veri analizi yapabilmesini hedefler. Nihai olarak analiz sürecinden geçen verileri etnografik anlatımla aktarabilmesini amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müziksel performans ve performans türlerini açıklayabilmesi,
2   Alan çalışmasında kullanılan yöntem ve teknikleri; stratejik bir yöntem olarak etnografiyi tanımlayabilmesi,
3   Alan araştırması yöntem ve tekniklerine ilişkin kuramsal birikimini alanda uygulayabilmesi,
4   Alan çalışmasında elde edilen verileri sınıflandırabilmesi ve analiz edebilmesi,
5   Analiz ettiği verileri etnografik olarak yazıya geçirebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş; müziksel performans ve performans türleri
2 Etnografi tanımı, kısa tarihçe ve farklı disiplinlerdeki yeri
3 Stratejik yöntem olarak etnografi Dönem sonu ödevine ilişkin konu seçimi
4 Müziksel performansa ilişkin konu seçimi Ödev: Gözlem ve görüşme tekniği uygulaması
5 Gözlem, katılımcı gözlem ve görüşme teknikleri
6 Müziksel olay ve müziksel etkinlik etnografisi Ödev: Müziksel performans etnografisi ödevi
7 Alanda not alma, not alma teknikleri, alan notları ve etnografik anlatım ilişkisi
8 Veri toplamanın etik yönleri, etnografik verinin doğası
9 Araştırma planı hazırlama
10 Alan araştırması süresince ortaya çıkan sorular ve anahtar temaların değerlendirilmesi
11 Ödev değerlendirme ve örnek etnografik metinler
12 Etnografik veri analizi
13 Sunum
14 Sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Altuntek, N. S. (2009) Yerlinin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem Ankara: Ütopya.
Atkinson P., Coffey A., Delamont, S., Lofland J., Lofland, L. (Eds.). (2021) Etnografi El Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık.
Barz, Gregory F., Cooley, Timothy J.(Eds.). (1997) Shadows in the Field, New York : Oxford University Pres.
Carlson, M. (2014) Performans Eleştirel Bir Giriş, Ankara: Dost.
Clayton, M. (Ed.). (2003) The cultural Study of Music, Routledge Pub.
Emerson, R.M., Fretz, R.I., Shaw, L.L. (2008) Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı, Ankara: Birleşik Yayınları.
Fetterman, D. M. (2010) Ethnography Step by Step, California: Sage.
Gofman, E. (2016) Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu, İstanbul: Metis.
Hammersley, M., Atkinson, P. (2007) Ethnography Principles in Practice, New York: Routledge.
Harmanşah, R., Nahya, Z. N. (Ed.). (2018) Etnografik Hikayeler Türkiye'de Alan Araştırması Deneyimleri, İstanbul: Metis.
Krüger, Simone (2008) Ethnography in the Performing Arts, A Student Guide, Liverpool John Moores University Pres.
Murchison, J. M. (2010) Ethnography Essentials: Designing, Conducting, and Presenting Your Research, USA: John Wiley & Sons, Inc.
Özer, Y. (2002) Müzik Etnografisi: Alan Çalışmasında Yöntem ve Teknik, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Öztürkmen, A. (Ed.) (2013) Müzik, Dans, Gösterim: Tarihsel ve Kuramsal Tartışmalar, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
Yazıcı Yakın, A., Kükrer M. (Ed.). (2019) Etnografi Olağan-içi Tecrübe, Ankara: Doğu Batı.
Swiss T., Horner, B. (Eds.). (1999) Key terms in popular music and culture, Blackwell Pub.
Abone olunan çevrimiçi/online veritabanları:
Ebrary.
JSTOR.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Dersler, müziksel performans, alan çalışması yöntemi ve alan çalışmasında kullanılan tekniklerin kuramsal olarak öğretim üyesi tarafından aktarılması ve öğrencinin yapacağı konuyla ilgili okumaların değerlendirilmesi yoluyla işlenir. Ders kapsamındaki uygulama çalışmaları öğreticinin örneklendirerek aktardığı konulara ilişkin öğrencinin ders dışında yaptığı ödevlerin tartışılmasını içerir. Öğretim üyesi, öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve verilen ödevler hakkında görüşlerini sunmalarını ister.
Ödevler
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle dersin kapsamı ile ilişkili belirli müzik performanslarına ilişkin gözlem ve görüşme yapmasını ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem Ödevi:
Öğrencilere dönem ortasında kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel araştırma konuları verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev bir müzik performansına ilişkin veri toplamak, düzenlemek ve sunmak biçimindedir. Öğrenci dönem boyunca birini sınıf ortamında sunmak üzere en az iki ödev hazırlar. Ödevler, bilgisayar ortamında Microsoft Word ve Powerpoint yazılımları kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde hazırlanacak ve hem basılı olarak dosya biçimde hem de toplanılan tüm görsel ve işitsel örnekleri içeren dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.
Final Sınavı:
Dönem boyunca bir yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %50'sini yazılı sınavdan elde edecektir. Sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve performans etnografisinin analizi bağlamı ile ilişkilendirilecek problemleri içerecektir. Sınav, kapalı ya da açık uçlu sorulardan oluşur.

Değerlendirme Kriteri

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından anlatılan ya da kendi seçtiği müziksel konu üzerinde çalışması, bunları anlayıp aktarması başarı için esastır. Öğrencinin, seçtiği araştırma konusunu görsel ve işitsel örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alınışın yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkeleri ve sunum kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Final Sınavı:
Final sınavı öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine, (c) sunumdaki teknik, biçimsel ve sözlü anlatımın kalitesine ve (d) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 301 68 51
E-posta: levent.ergun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Örnek olay çalışması 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 6 60
Ödev Hazırlama 3 10 30
Sunum Hazırlama 1 20 20
Alan/saha çalışması 4 4 16
Tasarım Projesi 1 24 24
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.115112112
ÖK.2353511122
ÖK.31135111212
ÖK.411555133232
ÖK.53333133232