DERS ADI

: GÜLME TEORİLERİ BAĞLAMINDA KOMEDYANIN EVRİMİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSA 6059 GÜLME TEORİLERİ BAĞLAMINDA KOMEDYANIN EVRİMİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. BANU AYTEN AKIN

Dersi Alan Birimler

Sahne Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Gülmenin doğasını Homo Ridens'i anlamak, felsefi, psikolojik, sosyolojik yaklaşımlar bağlamında gülme kuramlarını öğrenmek, tiyatronun gülme'yle sıkı ilişkisini anlamlandırmak, Antik'ten günümüze tiyatroda komik olanın çeşitlerini öğrenmek, nükte ve mizahın kullanımlarını incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1) Sahne sanatları alanında teorik bilgi edinme becerisini geliştirir.
2   2) Alanıyla ilgili kültürel birikimini artırır.
3   3) Bilimsel araştırma yapabilir ve sonuçlarını değerlendirebilir.
4   4) Karşılaştırma temelinde yorum ve eleştiri yapabilir.
5   5) Sanatsal tür ve akımları tarihsel perspektiften yorumlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Homo Ridens: gülmenin doğası 1. hafta
2 Homo Ridens: gülmenin doğası 2. hafta
3 Gülme kuramları: felsefi, psikolojik, sosyolojik yaklaşımlar 3. hafta
4 Gülme kuramları: felsefi, psikolojik, sosyolojik yaklaşımlar 4. hafta
5 Gülme kuramları: felsefi, psikolojik, sosyolojik yaklaşımlar 5. hafta
6 Gülme, oyun, tiyatro İlişkisi 6. hafta
7 Gülme, oyun, tiyatro İlişkisi 7. hafta
8 Gülme, oyun, tiyatro İlişkisi 8. hafta
9 Gülme, oyun, tiyatro İlişkisi 9. hafta
10 Gülme, oyun, tiyatro İlişkisi 10. hafta
11 Komik olan: hafiflik, üstünlük, acı, mahremiyet vb. 11. hafta
12 Komik olan: hafiflik, üstünlük, acı, mahremiyet vb. 12. hafta
13 Ödev Sunum 13. hafta
14 Ödev Sunum 14. hafta
15 Değerlendirme 15. hafta

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* Bergson, H. (1996). Gülme, Çev. Yaşar Avunç, Ayrıntı y. İstanbul.
* Beviz, M. (2013). Komedya, çev. Sinem Akşen, Dost K. Ankara.
* Erhat, A. (1978). Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
* Frıedell, E. (1999). Antik Yunan ın Kültür Tarihi, Çev. Necati Aça, Dost yay, Ankara.
* Kimmel, L. (1998). Philosophy, Literature, and Laughter: Notes on an Ontology of the Moment, Analecta Husserliana, 56, 175-184, source of http://digitalcommons.trinity.edu/phil_faculty
* McDonald, F. (2015). Laughter without Humor: Affective Passages through Post-War Culture, Dissertation submitted in partial
fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of English in the Graduate School of Duke University.
* Morreal, J. (1997). Gülmeyi ciddiye almak, Çev. Kubilay Aysevener, İris Y. İstanbul.
* Morton, T. (2015). Ontological laughter: Comedy as experimental possibility space, ASAP/Journal, Vol. 1.2 (2016): 323-336, Johns Hopkins University Press.
* Parvulescu, A. (2017), Gülme: bir tutkuya dair notlar, Boğaziçi Üni. Y. İstanbul.
* Sanders, B. (2001), Kahkahanın zaferi, Çev. Kemal Atakay, Ayrıntı Y. İstanbul.
* Scruton, R. Jones, P. (1982). Laughter, Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volumes, Vol. 56, pp. 197-228.
* Şentürk, R. (2016). Gülme teorileri, Küre Y. İstanbul.
* Weitz, Eric (2016). Theatre & Laughter, Palgrave-Mcmillan education.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf tartışmaları, öğrencilerin yapacakları çalışmalar ve sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YCL Yıliçi Çalışması
2 ODV Ödev/Seminer/Uygulama
3 BNS Başarı Notu YCL * 0.70 + ODV * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev ve Sunum Çalışmaları.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine devam zorunludur.

2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.

4. Öğrenciler öğretim üyesince dağıtılan konularda sunumlar yapacaklardır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Banu Ayten Akın
banu.akin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 2 15 30
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.13
ÖK.23
ÖK.32
ÖK.42
ÖK.53