DERS ADI

: ETNOMÜZİKOLOJİDE YENİ YÖNELİMLER I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 6041 ETNOMÜZİKOLOJİDE YENİ YÖNELİMLER I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

İnterdisipliner araştırma metodolojisine dayalı olan bu ders, etnomüzikolojideki güncel yaklaşımları ele alır. Günümüzün yeni araştırma konuları etnomüzikolojik söylem alanının tarih ve teorisi içinde konumlandırılabilecek şeyler ise de, bu dersin temel amacı; sosyal bilimler alanıdaki güncel teorik meseleler üzerine odaklanmak ve öğrencileri bu çerçevede özgün çalışmalar yapmaya yönlendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; 1. Disipliner, interdisipliner, multidisipliner vb. bilgi üretimleri arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   Disiplinlerarası çalışmalar ile etnomüzikoloji arasındaki bağlantıyı açıklayabilmesi,
3   Etnomüzikolojide Yeni Yönelimlerin, sosyal bilimlerin güncel teorik yaklaşımları ile yürütülen interdisipliner bir bilgi üretme etkinliği alanı olduğunu kavrayabilmesi,
4   Etnomüzikolojinin gerek temel teorileri gerekse yeni yönelimleri itibariyle, kültürel ve müziksel çeşitliliğin incelemesi olduğunu saptayabilmesi,
5   Bu dersi alanların, dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyeleri ie öğrencilerin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Bilgi üretiminde disiplinlerarasılık Bilgi üretiminde disiplinlerarası yaklaşımın nasıl mümkün olduğu ana hatlarıyla tekrar tartışılacak ve bu bağlam etnomüzikoloji de yeni yönelimler çerçevesinde ele alınacaktır.
2 Müziği Tanımlamak Müzik tanımlamasındaki disipliner farklılıklar, etnomüzikolojideki yeni yönelimler eşliğinde interdisipliner bir kavrayışla yeniden ele alınacaktır.
3 Müziğin Kökeni Üzerine Teoriler Etnomüzikoloji, `Yeni' Müzikoloji, Müzik Kuramı, Arkeoloji, Biyoloji, Dilbilim vb disiplinlerin müziğin kökeni meselesine ilişkin 2000 li yıllardaki yeni yaklaşımları tatışılacaktır.
4 Etnomüzikolojide Postkolonyal Teori Sömürgecilik sonrası toplumların sosyal, kültürel, politik, ve sanatsal etkinliklerinin analizi için kullanılan postkolonyal teori, etnomüzikolojik metinler temelinde ele alınacaktır.
5 Kimlik ve toplumsal cinsiyet Kültürel bir kimlik kategorisi olarak toplumsal cinsiyet, genel teorik yaklaşımlarıyla gözden geçirilecek ve etnomüzikolojideki yansıması kadın çalışmaları ve feminist teoriler içerimiyle tartışılacaktır.
6 Postmodernizm ve Müzik incelemesi Yeni bir sosyal teori ya da bir `durum' olarak `postmodernizm'in müzikolojik ve etnomüzikolojik incelemelere yansıması ele alınacaktır.
7 Postyapısalcı teori ve etnomüzikoloji Postyapısalcılığın teorik kazanımlarının etnomüzikolojideki yansımaları; özcü, öznelci ve yapısalcı yaklaşımların eleştirisi ile birlikte ele alınacaktır.
8 Etnomüzikolojide Müzik Uyanışları Etnomüzikoloji'de `incelemeye değer konular hiyerarşisi' içinde kendine 1990'lara kadar yer bulamayan müzik uyanışlarının, etnografik gerçeklikler olarak kabulü sonrası gerçekleştirilen çalışmalar ve teori önerileri tartışılacaktır.
9 Marksizm ve etnomüzikolojik inceleme Marksizm, etnomüzikoloji incelemesini analize elverişli hale getiren sosyal bir teori olarak ele alınırken, `sınıf' başta olmak üzere marksist literatürün kavram dağarı gözden geçirilecek ve özellikle `marksist etnografi üzerinde durulacaktır.
10 Müzik, Psikoloji ve duyguların etnomüzikolojisi Müziksel beklenti' teorisi başta olmak üzere ana akım psikolojideki tartışmalar eşliğinde duygu ve müzik arasındaki ilişki yeniden ele alınacaktır.
11 Etnobilim, Etnometodoloji ve müzik incelemesi Müzik incelemesinde etik-emik tartışmasına ilişkin yeni yaklaşımlar ile birlikte, konvansiyonel müzik incelemesi nasıl yapılır problemi etnobilim (ethnoscience) ve ethnomethodology içerimiyle tartışılacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.
14 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Asmann, Jan (2001) Kültürel Bellek, İstanbul: Ayrıntı yay.
Barrett, James (2006) World music, nation and postcolonialism, Cultural Studies, 10 (2): 237-247.
Binark, Mutlu-İrvan, Süleyman (1995) Kadın ve Popüler Kültür, Ankara: Ark Yay.
Bohlman, Philip (2002) World Music: A very short introduction, Oxford University Press.
Bourdieu, Pierre (1984) Distinction: A social critique of the judgement of Taste, Harvard Univ. Press.
Clayton, Martin (ed) (2003) The cultural Study of Music, Routledge Pub.
Erol, Ayhan (2009) Marketing the Alevi Musical Revival , Muslim Societies in the Age of Mass Consumption, Johanna Pink (ed), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, (165-185).
Erol, Ayhan (2011) Understanding Diversity of Islamic Identity in Turkey Through Popular Music: Global/Local Nexus , Social Compass, 58 (2) : 187-202.
Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, sosyal bilimler alanındaki güncel teorik meselelerin derinlemesine tartışılmasını içerir. Bu birikim, müziksel olguların etnomüzikolojik analizini içeren örnek metinlerin (kitap, kitap bölümü, makale vb) gözden geçirilmesi temelinde edinilir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen etnomüzikoloji perspektifli yeni müzik incelemelerinden hareketle, yeni bir sosyal teori ya da yeni bir çalışma alanı ile etnomüzikolojik bilgi arasındaki ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve etnomüzikolojide yeni yönelimler kapsamında müziğin çeşitli sosyal boyutlarını kavrama problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, güncel sosyal teorilerde öne çıkan belli bir kavramının, modelin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Ayhan EROL
aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ptesi: 13.30-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.12322321111111
ÖK.23333321111111
ÖK.33333322111111
ÖK.43333322111121
ÖK.53333331312333