DERS ADI

: ETNOMÜZİKOLOJİDE YENİ YÖNELİMLER II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 6050 ETNOMÜZİKOLOJİDE YENİ YÖNELİMLER II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

İnterdisipliner araştırma metodolojisine dayalı olan bu ders, etnomüzikolojideki güncel yaklaşımları ele alır. Günümüzün yeni araştırma konuları etnomüzikolojik söylem alanının tarih ve teorisi içinde konumlandırılabilecek şeyler ise de, bu dersin temel amacı; sosyal bilimler alanıdaki güncel teorik meseleler üzerine odaklanmak ve öğrencileri bu çerçevede özgün çalışmalar yapmaya yönlendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; 1. Disipliner, interdisipliner, multidisipliner vb. bilgi üretimleri arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   Disiplinlerarası çalışmalar ile etnomüzikoloji arasındaki bağlantıyı açıklayabilmesi,
3   Etnomüzikolojide Yeni Yönelimlerin, sosyal bilimlerin güncel teorik yaklaşımları ile yürütülen interdisipliner bir bilgi üretme etkinliği alanı olduğunu kavrayabilmesi,
4   Etnomüzikolojinin gerek temel teorileri gerekse yeni yönelimleri itibariyle, kültürel ve müziksel çeşitliliğin incelemesi olduğunu saptayabilmesi,
5   Bu dersi alanların, dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyeleri ie öğrencilerin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Etnomüzikoloji ve kültürel çalışmalar Son 20 yılda disiplinlerarası inceleme alanı niteliği ile öne çıkan etnomüzikolojinin kültürel çalışmalardan etkilenmeleri ve bu çerçevede yazına yansıyan çalışmaların genel bir değerlendirmesi üzerinde durulacaktır.
2 Popüler kültür ve popüler müzik incelemesi Etnomüzikoloji incelemesinin 1990 lara kadar çalışma konuları dışında tutulan popüler kültür ve popüler müzik fenomenine ilişkin etnomüzikolojinin yeni tutumu tartışılacaktır.
3 Popüler Müzik İzlerkitlesi: gündelik hayat, sosyal grup kimliği Popüler müzik izlerkitlesinin kendilerini genel olarak gündelik yaşam içinde konumlandırma stratejileri ele alınacak, ve özel olarak sosyal grup kimliği ve kültürel sermaye kavramları üzerinde durulacaktır.
4 Popüler Müzik Üretimi: yaratıcılık, müzisyenler ve kurumlar Popüler müzik incelemesinin temel analiz kategorilerinden olan üretim yakası, çekirdek üreticiler olan müzisyenlerden, iyi kurumlaşmış endüstrilere dek geniş bir yelpaze içinde tartışılacaktır.
5 Popüler Müzikte `Metin Analizi Müzikolojik `metin incelemesi ile etnomüzikolojik sosyal `bağlam arasındaki sorunsallaştırılmış ilişki tartışılacak ve disipliner müzik incelemesinin popüler müziğin metin analizine katkıları üzerinde durulacaktır.
6 Reklam, İdeoloji ve Müzik: Promosyon Kültürü Reklam-müzik ilişkisi metinlerarasılık bağlamında ele alınacak, müziğin pragmatik anlamı ile ilişkisi üzerinde durulacaktır.
7 Etnomüzikolojide Göç ve Diaspora çalışmaları Müzik-göç ilişkisi, sosyal bilimlerin göç ve diaspora çalışmalarının birikimi yanısıra, bu alanda gerçekleştirilmiş örnek etnomüzikolojik metinler eşliğinde ele alınacaktır.
8 Müzikte farklılık, temsil ve temellük Müzik yolu ile inşa edilen kimlik kategorilerinin kendini farklılaştırma, herhangi bir müzik yolu ile temsil edilme ve başka müzik geleneklerinden gereç devşirme meselesi, kültürel ötekileştirme tartışmaları eşliğinde ele alınacaktır.
9 Tüketim kültürü ve müzik incelemesi Tüketim kültürü teorileri, Antropoloji ve kültürel çalışmalar ekseninde, etnisite-tüketim arasındaki ilişki özelinde gözden geçirilecek, ve bu çerçeve disipliner müzik incelemesinden yansıyan örneklerle tartışılacaktır.
10 Dünya Müziği Söylemi Ana akım etnomüzikolojinin inceleme nesnesi olan dünya müziği ile müzik endüstrisinin batı dışı popüler müziklere gönderme yapacak biçimde bir pazarlama etiketi olarak kullandığı dünya müziği tartışılacaktır.
11 Etnomüzikoloji de Yerel, Küresel ve Küyerel çalışmalar Küreselleşme teorilerinin kültür incelemelerine etkisi başta olmak üzere ilgili teorilerin müzik incelemelerine yansıyan örnekleri ele alınacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.
14 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Asmann, Jan (2001) Kültürel Bellek, İstanbul: Ayrıntı yay.
Barrett, James (2006) World music, nation and postcolonialism, Cultural Studies, 10 (2): 237-247.
Binark, Mutlu-İrvan, Süleyman (1995) Kadın ve Popüler Kültür, Ankara: Ark Yay.
Bohlman, Philip (2002) World Music: A very short introduction, Oxford University Press.
Bourdieu, Pierre (1984) Distinction: A social critique of the judgement of Taste, Harvard Univ. Press.
Clayton, Martin (ed) (2003) The cultural Study of Music, Routledge Pub.
Douglas, M.-Isherwood, B. (1999) Tüketim Antropolojisi, Ankara: Dost Kitap
Erol, Ayhan (2002) Popüler Müziği Anlamak. İstanbul: Bağlam Yay.
Erol, Ayhan (2009) Marketing the Alevi Musical Revival , Muslim Societies in the Age of Mass Consumption, Johanna Pink (ed), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, (165-185).
Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam Yay.
Erol, Ayhan (2012) Music, Power, and Symbolic Violence:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Dersler, sosyal bilimler alanındaki güncel teorik meselelerin derinlemesine tartışılmasını içerir. Bu birikim, müziksel olguların etnomüzikolojik analizini içeren örnek metinlerin (kitap, kitap bölümü, makale vb) gözden geçirilmesi temelinde edinilir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen etnomüzikoloji perspektifli yeni müzik incelemelerinden hareketle, yeni bir sosyal teori ya da yeni bir çalışma alanı ile etnomüzikolojik bilgi arasındaki ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve etnomüzikolojide yeni yönelimler kapsamında müziğin çeşitli sosyal boyutlarını kavrama problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, güncel sosyal teorilerde öne çıkan belli bir kavramının, modelin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Ayhan EROL
aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ptesi: 13.30-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 1 18 18
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.12322321111111
ÖK.23333321111111
ÖK.33333321111111
ÖK.43333322111121
ÖK.53333331312333