DERS ADI

: FARKLI KÜLTÜR PARAMETRELERİYLE YENİLİKÇİ ZEMİN TEKSTİLLERİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TMA 6154 FARKLI KÜLTÜR PARAMETRELERİYLE YENİLİKÇİ ZEMİN TEKSTİLLERİ II SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Tekstil ve Moda Tasarımı Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. SEDEF ACAR

Dersi Alan Birimler

Tekstil ve Moda Tasarımı Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Tekstil tarihi içinde farklı uygarlıkların zemin tekstilleri için geliştirdiği tekniklere ve üretim yöntemlerine odaklı bir derstir. Üretim tekniklerinin araştırılması ve renk, motif, doku, desen gibi özelliklerinin incelenmesi önemlidir. Uygulama sürecinde farklı kültürlerin verileri dikkate alınarak teknolojik olanaklardan da yararlanarak günümüz trendlerine uygun tasarımlar ve üretimleri yapılacaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı kültürlerin zemin tekstillerini teknik açıdan, tarihsel, kültürel, estetik değerleriyle araştırarak bilgi edinmesi,
2   Farklı uygarlıkların zemin tekstili teknikleriyle, malzemeleriyle kültürel ve estetik özellikleriyle yaratıcı, yenilikçi tasarım bakış açıları kazanması,
3   Hammadde, üretim teknolojilerinin özelliklerini doğru analiz ederek yenilikçi tekstil yapılarındaki gelişmelere odaklı üretim çözümlemeleri geliştirebilmesi
4   Zemin tekstilleri beğeni eğilimlerini izleme, uygulama ve yenilikçi bakış açısıyla özgün tasarımlar üretme becerisine sahip olması
5   Üretime hazırladığı tasarımları ürün haline getirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.Farklı kültürlerdeki zemin tekstilleri üzerine bilgilendirme ve ön araştırma talebi
2 2.Araştırmalar üzerine öğrenciler tarafından sunumların yapılması
3 3.Gelişmiş araştırmaların sunumu ve konuların netleştirilmesi
4 4.Araştırma konularından çıkışlı tasarım fikirlerinin ortaya konulması
5 5.Edinilen bilgiler doğrultusunda teknik denemeler
6 6.Edinilen bilgiler doğrultusunda teknik denemeler ve görsel çalışmalar
7 7.Edinilen bilgiler doğrultusunda teknik denemeler ve görsel çalışmalar
8 8.Tasarım temalarının belirlenmesi
9 9.Seçilen konuya dayalı teknik ve görsel çalışmalar
10 10. Teknik, ve görsel çalışmalar yanında yenilikçi tasarım unsurlarına yönelik çalışmalar
11 11. Malzeme, teknik ve ürün önerisi açısından yenilikçi yaklaşımlar sağlamaya yönelik fikirlerin raporlanması
12 12. Tasarım çalışmaları
13 13. Tasarım çalışmaları
14 14. Ödev araştırması ve tasarımların sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Acar, S. & Tosun, E. (2017). Anadolu Havlı Yer Yaygılarının Yapısal Açıdan Dünyadaki Benzerleriyle Birlikte İncelenmesi ve Bir Sınıflandırma Önerisi . Yedi , (18) , 61-73 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/yedi/issue/30349/328410

Acar, S. ve Tosun, E. (2016). "Tülü ve Benzeri Dokumalar Örneğinde Tekstil Mirasının Güncel Tasarım Kavramıyla Buluşması", Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, II. Uluslararası Sanat ve Tasarım Kongresi Sözlü ve Poster Özet Bildiri Kitabı, 16-21 Ekim, Dokuz Eylül Matbaası, İzmir.
Anmaç, E., (1998). "Post Taklidi Geleneksel Dokumalar", Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi (10): 19-28.
Barbatti, Bruno (2008). Berber Carpets of Morocco-The Symbols Origin and Meanings, ACR Edition Internationale, Paris.
Bodur, F. A. (1988). "Halıcılık Tarihine Kısa Bir Bakış ve Konya Halıları",Vakıflar Dergisi (20): 106-114.
Dorman, Carolyn Priest (2001). Trade Cloaks: Icelandic Supplementary Weft Pile Textiles, Medieval Textiles, Illinois.
Eldin, P., Lundberg, A. (1991). Handvaevede Taepper Nordisk Taeppedesign, Denmark: Holkenfeldts Forlag.
Emery, Irene (1994). The Primary Structures of Fabrics, Washington D.C.: Thames And Hudson.
Görgünay, Neriman (2005). Düğümlü Halının Öncüsü Geve/Tülü ve Benzeri Dokumalar, İzmir: Güneş Ofset.
Görgünay, N. (1977). "Halıcılığın Kökeni ve Türk Halıcılığının Tarihçesi", Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi (8):159-175.
Gülgönen, Ayan (1989). Karapınar Tülü Halıları, (Dr. Ayan Gülgönen Koleksiyonu), Mas Matbaacılık.
Mallet, Marla (1998). Woven Structures-A Guide To Oriental Rug And Textile Analysis, Atlanta: Christopher Publications.
Wertime, J. T. (1998). "Back To The Basics Primitive Pile Rugs Of Cental Asia-Origins of Pile Weaving", Hali International Magazine Of Antique Carpet And Textile Art (100/September): 97-100.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim elemanı öğrencileri, serbest olarak ya da güncel moda eğilimleri doğrultusunda seçtikleri çıkış noktalarına, hedef kitleye ve uygulama alanlarına yönelik tasarım yapmak için yönlendirir. Tasarım ve üretim aşamasında ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirir ve konuları ile ilgili görüşlerini yazılı ve görsel olarak sunmalarını ( üretim raporları, tasarlama sürecini anlatan hikaye defteri, sunum paftası, ürün v.b.) hazırlamalarını ister.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi çalışmalar ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Uygulamalar
Tasarımdan üretime geçiş sürecinde öğrenciler, ele alınan tekniğin gerektirdiği teknoloji ve tasarım olanaklarını belirlerken `Bilgisayar Destekli Tasarım ve Üretim derslerinde ve diğer teknik derslerde aldıkları bilgileri kullanarak tasarım yapacak ve uygulamalarını bu bilgileriyle destekleyecektir. Bu konuda öğrencilere örnek uygulamalar gösterilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 PRJ Proje
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.50 + PRJ * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tekstil tasarımında kavramsal yaklaşım terim dizgeleri
Tekniklerle İlgili araştırma
Tasarım ve eskizlerin yeterliliği
Uygulamaların yeterliliği
Sunum

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 70 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi, fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sedef.acar@deu.edu.tr
Tel.0232 3016754

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 12.00-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Öğrenci Sunumları 2 6 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Sunum Hazırlama 1 12 12
Proje Hazırlama 1 90 90
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.135335331131333
ÖK.235531555111131
ÖK.351153555311133
ÖK.433351335311155
ÖK.533131555311155