DERS ADI

: TASARIMDA YARATICI BİR SİSTEM SİNEKTİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 6012 TASARIMDA YARATICI BİR SİSTEM SİNEKTİK SEÇMELİ 2 2 0 9

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ CEMAL MEYDAN

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Yaratıcı düşünme ve problem çözme teknikleri sanat ve tasarımın birçok dalı için geçerli olup yaratım sürecini verimli hale getirmeyi önermektedir. Grupla Yaratıcı eylem yöntemi olan sinektik ; birbirinden farklı ve görünürde ilişkisi olmayan öğelerin bir araya getirilmesi ve/veya değişik bireylerin sorun tanımlayıcı ve sorun çözücü grup olarak bir araya getirilmesini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yaratıcı sürecin tanımlanması - yaratıcılığı etkileyen etmenler ilgili bilgi sahibi olmak.
2   Yaratıcı düşünme ve problem çözme teknikleri ilgili bilgi sahibi olmak.
3   Sinektik tasarım yöntemi içerisinde kullanılan düşünce modelleri ilgili bilgi sahibi olmak.
4   Sinektik metodu analiz ve sentez aşamaları ilgili bilgi sahibi olmak.
5   Sinektik metodunun, pek çok alanda tasarım problemlerinin çözümünde yaratıcı fikirler sunabileceğini ve deneysel çalışmalarla ne gibi sonuçlar vereceğini araştırma sonuçları ile gözlemlemesi beklenmektedir
6   Sinektik tasarım ölçütlerini teorik olarak bilmesi, uygulayabilmesi, sunabilmek ve yapmış olduğu araştırmaları yazılı ve sözlü ifade edebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yaratıcı Sürecin Tanımlanması - Yaratıcılığı Etkileyen Etmenler
2 Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Teknikleri
3 Grupla Yaratıcı Eylem Problem Çözme Tekniği: Sinektik
4 Sinektik metodu analiz ve sentez aşamalarını
5 Sinektik tasarım yöntemi içerisinde kullanılan üç düşünce modeli
6 Proje konusunun belirlenmesi ve grubun oluşturulması
7 Yaratıcı tasarım aşamasında ekip başkanı tarafından proje konusu üzerine genel bilgi ve betimsel araştırma sonucunda elde edilen veriler anlatıldıktan sonra, katılımcılardan fikirler beklenmektedir.
8 Tasarım süreci içerisinde, estetik ilkeler ile alan elemanlarının birlikte kullanılması aşamasında bu mekanizma unsurlarından faydalanarak ürün tasarımı yapmak.
9 Grupla yaratıcı Eylem yönteminin uygulanması
10 Grupla yaratıcı Eylem yönteminin uygulanması
11 Grupla yaratıcı Eylem yönteminin uygulanması
12 Grupla yaratıcı Eylem yönteminin değerlendirilmesi
13 Ödev sunumları
14 Proje sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. ARIK, A.İ., Yaratıcılık ( Üç Derleme ), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları,1987, Ankara.
2. BAKGAARD, Evelyn, Wendy., Design Synectics: Machine Knitwear, Clothing and Textiles Department of Human Ecology, Master of Arts in Clothing and Textiles, University of Alberta, Canada, 1995.
3. BAYAZIT. Nigan., Tasarlama Kuramları ve Metotları, Birsen Yayınevi, 2004, İstanbul.
4. DENEL, Bilgi., Temel Tasarım ve Yaratıcılık., ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara, 1981,Ankara.
5. GORDON, W.J.J., Synectics-The Development of Creative Capacity, 1961, New York.
6. GÖKAYDIN,Nevide., Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı-Temel Sanat Eğitimi., Sedir Yayınevi, 1990, Ankara.
7. LAMP J.M., Kallal M.J., A Conceptual Framework for Apparel Design, Clothing and Textiles Research Journal, Vol. 10, No. 2, s:44, 1992.
8. LEE, Suzanne., Fashioning The Future - Tomorrow s Wardrobe, United Kingdom, 2005.
9. ROUKES.N., Design Synectics, Worcester, MA:Davis, 1988.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi dersi, farklı kaynaklardan hazırladığı ders notları ve görsel sunumları ile destekleyerek öğrencilere aktarır.
Proje teması görsel ve yazılı araştırılıp, tasarıma kaynaklık oluşturacak materyaller seçilecektir. Eskiz aşaması sonucunda ürüne yönelik tasarımlar oluşturulup, içinden seçilen tasarımlardan bazıları atölye koşullarında ürüne dönüştürülecektir. Tasarım süreci içersinde sınıf katılımıyla birlikte her öğrenci için her türlü fikir herhangi bir önyargı olmadan dile getirilerek yeni fikirlerin ortaya çıkması sağlanır.
Uygulamalar
Öğretim elamanı öğrencilerin tasarım üretim aşamasında yaratıcılığı artıran deneysel uygulamalara önem vermektedir. Bununla birlikte üretimde yaşanan sorunlara çözüm odaklı tutum sergiler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 +PRJ * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin çalıştığı konuyla ilgili literatür çalışması, veri toplama, derleme, analiz etme ve sonuçları raporlayarak sunma yetenekleri, konuya ilişkin dönem sonunda hazırladıkları proje ve proje sunumu ve ile ölçülmektedir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cemal.meydan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödev Hazırlama 14 4 56
Sunum Hazırlama 4 4 16
Rapor hazırlama 3 3 9
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Proje Hazırlama 14 3 42
Proje 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1353353333533
ÖK.2353333553555
ÖK.33533553555353
ÖK.43553333553533
ÖK.533555555555555
ÖK.633555555555555