COURSE UNIT TITLE

: MODALITY THEORIES IN SEMIOTICS

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
DIL 6067 MODALITY THEORIES IN SEMIOTICS ELECTIVE 3 0 0 7

Offered By

General Linguistics

Level of Course Unit

Third Cycle Programmes (Doctorate Degree)

Course Coordinator

ASISTANT PROFESSOR FUNDA UZDU YILDIZ

Offered to

General Linguistics

Course Objective

By teaching the modality in Semiotics make use of this concept in narrative analysis

Learning Outcomes of the Course Unit

1   To understand the meaning construction analysis in Semiotics
2   Learn the Semiotic Modality
3   Know the relationship between agents and modality
4   Analyse the narrative agents in the sense of modality
5   Evaluate the narratives according to modality

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 General Information on Semiotics
2 Narrative construction and agents
3 Modality in Semiotics
4 Action stage and modality
5 Modalities of competence stage
6 Modalities of competence stage
7 Enforcement Stage
8 Midterm
9 Relatons between modalities
10 Narrative agents and modality
11 Narrative agents and modality
12 Subject and modality
13 Sample narrative analysis
14 Sample narrative analysis

Recomended or Required Reading

Kıran A. (1990a). Dilbilim-Göstergebilim Ilişkileri Dilbilim Araştırmaları. Ankara:
Hitit Yayınevi¸ [51-62].
Kıran A. (1990b). Günümüzde Yazınsal Göstergebilim XII. Dilbilim Kurultayı
Bildirileri. Ankara: Şafak Matbaası¸ [237-248].
Kıran A. (1999). Ben ve Ötekiler Dilbilim Araştırmaları. Istanbul: Simurg Yayınevi¸
[153-172].
Kıran A. (2003). Bir Yaz Gecesi Rüyası ¸ Türkoloji Dergisi. Sayı XVI. Cilt 2. Ankara
Dil ve Edebiyat Araştırmaları Derneği Yayınları¸ [117-130]
Kıran A. (2004). Göstergebilim ve Yazınsal Çözümlemeler Disiplinlerarası Ortam ve
Yöntem Sorunları. Yayına hazırlayan Prof. Dr. Nedret Öztokat. Istanbul: Multilingual
Yayınları, [50-61].
Kıran A. (2010). Çağdaş Bir Düşünme Biçimi Olarak Göstergebilim Dilbilim Dergisi.
Sayı 22. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı
Anabilim Dalı Dergisi, [1-18].
Kıran Z. ve Kıran A.(Eziler) (2007). Yazınsal Okuma Süreçleri. 3. Baskı, Ankara: Seçkin
Yayınevi.
Martin¸ S. ve Ringham¸ F. (2000) Dictionary of Semiotics. London: Cassel.
Palmer¸ F. R. (2001). Mood and Modality. 2. Baskı¸ Cambridge: CUP.
Portner¸ P. H. (2009). Modality. Newyork: Oxford University Pres. .
Rifat M. (1996). Göstergebilimcinin Kitabı. Istanbul: Düzlem Yayınları.
Rifat M. (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları I¸ Istanbul: Yapı
Kredi Yayınları.
Rifat¸ M. (2007). Metnin Sesi. Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları.
Stevick P. (2004). Roman Teorisi. 2. Baskı. Çev: Sevim Kantarcıoğlu. Ankara: Akçağ
Yayınları.
Öztokat T. N. (2005) Yazınsal Metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. Istanbul:
Multilingual Yayınları.
Tekin, M. (2004). Roman Sanatı. 4. Baskı. Istanbul: Ötüken Neşriyat.
Todorov, T. (2001). Poetikaya Giriş. Çev: Kaya Şahin, Istanbul: Metis Yayınları.
Todorov, T. (2011). Edebiyat Kavramı. Çev: Necmettin Sevil. Istanbul: Sel Yayıncılık.
Ural¸ Ş. (1985). Temel Mantık. Istanbul: Remzi Kitabevi.
Vardar¸ B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. Istanbul: Multilingual
Yayınları.
Yücel T. (1982a). Yazının Sınırları. Istanbul: Adam Yayınları.
Yücel T. (1982b). Yazın ve Yaşam. Istanbul: Yol Yayınları.
Yücel T. (1991b). Eleştirinin ABC si. Istanbul: Simavi Yayınları.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1. Presentations about the subject
2. Narration/debate with the help of examples
3. Question & Answer

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.20 + STT * 0.30 + FIN* 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.20 + STT * 0.30 + RST* 0.50


*** Resit Exam is Not Administered in Institutions Where Resit is not Applicable.

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

Will be evaluated with the help of the articles which are going to be prepared for midterm and final exams.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

1. Attendance to the 80% of the courses is compulsory.
2. Attendance to the midterm, assignments and final exams will be taken into consideration in evaluation
3. Cheating and Plagiarism attempts in midterm, assignments and final exams will be graded as "0" (zero).

Contact Details for the Lecturer(s)

funda.uzdu@deu.edu.tr
fundauzdu@gmail.com

Office Hours

To be announced.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 14 3 42
Preparations before/after weekly lectures 14 5 70
Preparation for midterm exam 1 10 10
Preparation for final exam 1 15 15
Preparing presentations 2 20 40
Final 1 3 3
Midterm 1 3 3
TOTAL WORKLOAD (hours) 183

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12PO.13
LO.1555
LO.2555
LO.3555
LO.4555
LO.5555