DERS ADI

: TÜRKÇENİN SÖZDİZİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3042 TÜRKÇENİN SÖZDİZİMİ ZORUNLU 2 1 0 6

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkçenin sözdizimsel görünümleri, sözdizimi kuramları çerçevesinde ele almak ve Türkçedeki sözcük dizilişi, sözcük öbekleri, sözdizimsel ile dilbilgisel ulamlar ve tümce öğelerini tanıtmaktır. Ayrıca, Türkçedeki sözdizimi çalışmaları; sözcük türlerini belirleme yöntemleri ve Türkçe dizim ağaçları irdelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçenin sözdizimsel yapısını tanımlayabilmesi
2   Türkçedeki sözcük öbeklerinin iç yapısını açıklayabilmesi
3   Türkçedeki tümce türlerinin yapısını ve işlevini açıklayabilmesi
4   Üretici Sözdizim kuramlarından edindiği bilgiyi Türkçenin sözdizimine uygulayabilmesi
5   Türkçenin sözdizimsel yapısını İngilizce ve diğer dillerle karşılaştırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yapılarına göre tümce türleri: Yalın ve Bileşik Tümceler
2 Yüklemlerine göre tümce türleri: Eylem ve Ad tümceleri
3 Türkçede Sıfat yapıları
4 Türkçede Belirteç yapıları
5 Türkçede ilgeç yapıları
6 Türkçede adıllar
7 Türkçede olumsuzluk
8 ARASINAV
9 Türkçede zaman, görünüş ve kiplik
10 Türkçede zaman, görünüş ve kiplik
11 Türkçede sözcük dizilişi
12 Türkçede sıfat yantümceleri
13 Türkçede belirteç yantümceleri
14 Türkçede koşul tümceleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Göksel, A. and Kerslake, C. (2005). Turkish: A Comprehensive Grammar. Oxon: Routledge.
2. Atabay, N; Özel, S.; Çam, A. (2003). Türkiye Türkçesinin Sözdizimi. Papatya Yay, İstanbul.
3. Hatipoğlu, V. (1972).Türkçenin Sözdizimi, TDK Yay., Ankara.
4. Karahan, L. (2004). Türkçede Sözdizimi. Akçağ Yay. Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Örneklerle Uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler ders sırasındaki etkinlik ve genel tutumlarına göre vize ve final sınavlarında ayrılan ders içi etkinlik puanıyla değerlendirileceklerdir.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-5: Dönem ödevi raporu ve uygulama ödevi ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü
B Blok B 461/1 Nolu Oda

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:15 - 15:00
Çarşamba 13:15 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 5 8 40
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.5555