DERS ADI

: MATEMATİK EĞİTİMİNDE SÖYLEM ANALİZİ UYGULAMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FMM 6060 MATEMATİK EĞİTİMİNDE SÖYLEM ANALİZİ UYGULAMALARI SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Matematik Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT IŞIKHAN UĞUREL

Dersi Alan Birimler

Matematik Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Matematik öğretiminde özellikle sınıf içi iletişim sürecinde söylemin önemini ve rolünü kavratarak, söylem-anlam-öğrenme ilişkisine dönük içe bakış sağlamak. Söylem çözümleme araştırmalarını kategorik olarak inceleyebilmek. Bir nitel araştırma yöntemi olarak SÇ nin analitik ve kuramsal yapısını kavratmak ve bir SÇ çalışması yapabilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Söylem-anlam-öğrenme arasındaki ilişkileri kavrama
2   Söylem ve bağlamın etkileşim alanlarını kavrama
3   Bir nitel araştırma yöntemi olarak söylem çözümlemenin analitik ve kuramsal yapısını bilme ve açıklayabilme
4   Mat. eğt. alanındaki söylem çözümleme yönelik genel bir düşünsel perspektife sahip olma
5   Mat. eğt. alanında örnek söylem çözümleme çalışmaları tasarlama ve yürütebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Söylem, anlam ve öğrenme ilişkisi
2 Mat. Sınıflarındaki iletişim sürecinde söylemin rolü Matematik öğretiminde bir temel beceri olarak iletişim
3 Söylem ve bağlam arasındaki karşılıklı etkileşim ve bağlam türleri
4 Sosyokültürel teori ve commognition perspektifinden söyleme bakış
5 Sosyokültürel teori ve commognition perspektifinden söyleme bakış
6 Sosyokültürel teori ve commognition perspektifinden söyleme bakış
7 Matematik eğitimi literatüründe söylem ve söylem çözümleme çalışmalarına genel bakış.
8 Ara Sınav
9 Matematik eğitimi literatüründe söylem ve söylem çözümleme çalışmalarına genel bakış.
10 Bir nitel araştırma yöntemi ve analitik yaklaşım olarak söylem çözümleme.
11 SÇ de temel prensipler
12 SÇ de temel prensipler
13 SÇ de transkripsiyon ve kodlama aşamaları
14 SÇ de analiz ve bulguların tartışılma süreci
15 Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-- Doing Discourse Analysis, Methods for Studying Action in Talk and Text, Wood, (2000). L. A. & Kroger, R. O.
California: Sage Publications.
-- Söylem Analizi Kavramının Yapıları ve İşlem Akışı, (Eds. A. Yüksel, B. Mil ve Y. Bilim), Nitel Araştırma, Neden Nasıl Niçin , (2007). Atay, H., Ankara: Detay Yayıncılık.
--. Discursive Psychology and Mathematics Education: Possibilities and Challenges, (2003). Barwell, R., ZDM, Vol. 35 (5), pp. 201-207.
-- Blanton, M. L., Berenson, S. B., & Norwood, K. S. (2001). Using Classroom Discourse to Understand A Prospective Mathematics Teacher s Developing Practice, Teaching and Teacher Education, 17, pp. 227-242.
-- Classroom Discourse, Handbook of Discourse Processes, (2003). Cazden, C. B. & Beck, S. W. (Eds. A. C. Graesser; M, A, Gernsbacher; S. R. Goldman), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Inc. Publication.
-- Language Practices in School Mathematics, A Social Semiotics Approach, (2003b). Chapman, A., The Edwin Mellen Press.
-- Classroom Discourse Analysis: A Functional Perspective, (2005). Chiristie, F. Continuum.
-- Talking Data, Transcription and Coding in Discourse Research, (1993). Edwards, J. A. & Lampert, M. D. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Hillsdale NJ.









Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, örnek olay yöntemi, araştırma-inceleme yoluyla öğrenme, küçük grup çalışmaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 ODV Ödev
3 YSS Yıl Sonu Notu
4 BNS BNS YIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tartışma, sunumlar ve diğer değerlendirmelerin tümü bireysel olarak gerçekleştirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ofis Tel: 0 232 420 4882-12407
E-mail: isikhan.ugurel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse katılım/ Yüz yüze etkileşim 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 4 56
Vize sınavına hazırlık 6 1 6
Final sınavına hazırlık 15 1 15
Diğer kısa sınavlara hazırlık 0 0 0
Ödev hazırlama 5 4 20
Sunum hazırlama 5 4 20
Diğer (Proje) 70 1 70
Final Sınavı 3 1 3
Vize Sınavı 2 1 2
Diğer kısa sınav vb. 5 1 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 239

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3535
ÖK.4245
ÖK.553545